5 liter

Motivering: Frugan håller på att gå i taket när jag drar igång min Nilfisk byggdammsugare för att sköta städningen eftersom den gamla dammsugaren snarare spottar ut mer damm än den suger upp
 
Svar 5 liter

Har inte ägt en vanlig dammsugare på flera år, har klarat mig riktigt bra utan då vår robot fixat städningen åt oss men nu har vi skaffat oss två-våningshus och behöver således en till robot eller kanske en vanlig dammsugare. Det här vore ju toppen, det skulle ju även öka min vardagsmotion ;)
 
Svar: 5L

Motivering:
Våran gamla "snabeldrake" är för gammal och behöver pensioneras.
Han överlistas för lätt av dom snabba och mycket yngre dammråttorna.
Men dom lär inte ha en chans mot en ny UltaOne Quattro.
 
Rätt svar: 5 liter
Jag tycker att jag bör vinna denna fantastiska UltraOne Quattro från Electrolux för nu är det helt enkelt min tur! :)
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Svar 5L

Skulle gärna vilja prova om denna är mer hållbar än vår förra Ultra one från Electrolux. Inget fel på själva maskinen men plastdelar och detaljer tog den inte länge innan det började ge upp + att sladdvindan sluta rulla in sig hela vägen.
Reservdelarna kostar omotiverat mycket så för att återtfå lite förtroende för Electrolux dammsugare tar jag gärna denna :)
 
S-bag Ultra Long Performance rymmer fem liter, vilket givetvis redan syns i andras svar.

Jag har idag Electrolux Z8870, toppmodellen för ett par år sen i UltraOne-serien - marknadens bästa testresultat i Råd & Röns tester, de som är mest seriösa.
Idag motsvaras den av Deluxe. Endast smärre förändringar
(Deluxe är inte vinstmodellen.)

Är den då invändningsfri? Knappast.
Att ha ett motordriven mattborste inbyggd i munstycket är en given fördel - det finns ju alltid på plats. Att munstycket blir tyngre är inget stort problem, eftersom man kör munstycket på sina hjul (en gammal Electrolux-finess).
Att reglagen är samlade uppe vid handtaget är naturligtvis en fördel om än ingen enorm sådan.
Den oerhört enkla regleringen av skaftets längd är desto mer användbar. Man bara greppar runt röret på rätt ställe och drar det i önskad riktning.
Tystgående och med utmärkta filter och påsar som rymmer mycket mer än man kan tro.
Autoinställningen av sugkraften är egentligen mest märkbar om munstycket suger fast. Då går motorvarvet omedelbart ner och munstycket släpper - skonsamt både för dammsugaren och föremålet ifråga.

Helt tystgående är dock inte dammsugaren. Det lilla kombimunstycket väsnas en hel del och efter en tid började dammsugaren ge ifrån sig ett knarrande, plastigt ljud när motorn varvar ner efter avstängning. Något jag inte fått bukt med.

Det sitter förmodligen något snille och berömmer sig för att ha konstruerat kombimunstycket med sina tre funktioner. Säkert en utmärkt produkt - på skrivbordet.
De två vingarna fungerar utfällda som ett möbelmunstycke och går då lätt sönder. En klenare konstruktion får man leta efter! (Fick ett nytt på garantin.) Hopvikta så bildar de ett rör, ett fogmunstycke, som är tänkt att fungera längs lister och liknande, men når inte in bakom element. Vänder man munstycket och stoppar in detta "rör" i dammsugarens eget rör så har man istället en dammborste. Det är bara det att munstycket då väsnas mer än någonsin eftersom den där instoppade delen fungerar som en orgelpipa. Dessutom minskas ju luftflödet genom att det tar utrymme i luftkanalen - och damm fastnar i de plyschklädda vingarna ("rörets" insida).
Att dammsugarens rör är mer eller mindre fyrkantigt gör att munstycket bara kan placeras på ett enda sätt och går alltså inte att vrida för att komma åt bättre i trånga utrymmen.
En riktigt korkad konstruktion!
Att döma av bilderna så ser det ut som att infästningen av vingarna nu har förstärkts - något som sannerligen behövdes. Det verkar också som att man gått tillbaka till runda dammsugarrör, men kanske ändå inte.

Värre är att munstyckets inbyggda motor nu inte längre fungerar. (Ändå har jag mätt upp 230 V i dammsugarrörets nedre del, så det borde inte vara längdjusteringen av röret som är den svaga punkten.)

Vinstdammsugaren saknar sladdreglage och kombimunstycket (för golv) har en annan utformning. Verkar klumpigare, men ger kanske bättre luftflöde. Ser ut att ha manuell omställning till skillnad mot mitt som det bara är att dammsuga på med, oavsett underlag. (Fast jag slår ju alltid på motorn med sladdreglaget - eller rättare sagt gjorde.)


Innan denna dammsugare hade jag en Electrolux som hann bli drygt 20 år innan jag köpte en ny. De svaga punkterna på den gamla var främst slangen som efter en tid gick sönder vid infästningen mot dammsugarröret. Redan då hade Electrolux autoreglering av sugeffekten, men med en annan teknik som gav upp efter något år (och sen låg idén på is i 20 år.)

Golvmunstycket hade en sinnrik automatisk omställning mellan släta golv och mattor. Själva mattborsten var upphängd i ett membran som styrdes av suget mot underlaget. Enkelt och fungerade faktiskt riktigt bra. (Dock vet jag en dam som måste använt sin dammsugare som skurborste, eftersom hon lyckades knäcka två munstycken - de har ju ett avstånd mot golvet på grund av hjulen.) Om det som helhet, resultatmässigt var sämre än andra lösningar, vet jag inte.
Däremot var hjulen en svag punkt. Hår lindade sig lätt runt axlarna och låste hjulen som då slipades mot golvet och blev orunda, vilket, efter en krånglig bortrensning av tvinnat hår, medförde att munstycket rattlade fram över golvet.
Det fanns även ett separat, motordrivet mattmunstycke att köpa. Det hade (precis som det nuvarande kombimunstycket) inbyggd belysning, men kopplades med en lös sladd till dammsugaren. Den roterande borsten var svår att göra rent.
Det här har man faktiskt åtgärdat på det nya kombimunstycket. Det är lätt att knäppa upp och ta ur den roterande borsten för rengöring och hjulen, som inte alls är känsliga för hår, går lätt att byta vid behov.

En detalj som var riktigt, riktigt bra med den gamla dammsugaren, var det lilla kombimunstycket!
Electrolux har ju i en herrans massa år haft ett kombimunstycke med två funktioner - möbel- och dammunstycke. Det har alltid fungerat likadant. Vik ut vingarna och det bildas ett möbelmunstycke som även går att vika runt en kant (på till exempel en säng). Vänd munstycket och du har ett dammunstycke.
Till skillnad mot den nya idiotkonstruktionen, så träddes munstycket utanpå dammsugarröret som dessutom var runt så att munstycket kunde vridas för bättre åtkomst. Dessutom var det tillverkat i ett halvhårt material som verkade tåla vad som helst.
Att dammborsten blir tufsig med tiden, ja, det blir de ju alla.

En inbyggd svaghet med min gamla dammsugare upptäckte jag när jag kört ut från badrummet som hade en högre tröskel. Den lilla dunsen mot golvet orsakade att en propp gick.
Jag mekade isär dammsugaren. Det var torx-skruv överallt, vilket då var en ovanlig sak, men de hade alla samma dimension, om jag minns rätt. (Lite som med en dator - samma skruvdimension överallt.)
Jag har aldrig sett en dammsugare bestående av så många delar! Inte konstigt att de var dyra.
Felet bestod i att kontaktblecken till motorkolen var långa och satt ganska tätt. De hade reagerat som en stämgaffel och slagit ihop med en lätt sammansvetsning som resultat. Jag petade isär dem och stukade om det ena. Dels fick de olika resonansfrekvens och dels kom de längre isär. Skruvade ihop rubbet och dammsugaren fungerade sen utan motorproblem i 20 år (och säkert längre om jag fortsatt använda den).

Nu återstår frågan:
Har de verkligen utvecklat och förbättrat konstruktionen?

Min gamla mor eller annars någon av mina två döttrar (varav den ena studerar) kan gott behöva något bättre än de har.
 
Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
A
En S-bag rymmer för lite!

Även om S-bagen vore större är det högst tveksamt om en Electrolux dammsugare skulle göra min städning bättre eller mig lyckligare...
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Svar: 5 liter.

Att dammsuga hos oss är inte lätt
Vår dammsugare tjuter som i falsett
Den repar våra golv och städar inte rent
Det blir ett resultat som man kan kalla klent
Det skulle vara som att en dröm blev sann
Om vi skulle få vår egen UltraOne
 
Den rymmer 5 liter, vilket jag anser vara på tok för lite.

Jag skulle i och för sig behöva en ny dammsugare, men tror knappast det blir min tur nu heller då jag aldrig vunnit nåt här förut.
Dock har jag haft en Electrolux dammsugare i 40 år, troligen den bästa som nånsin tillverkats, fick slänga den då locket i röd bakelit blev för skör och inte fanns i reserv.


PS: Den hade säkert hållit 40 år till bara jag tänkt på att själv bygga ett hållbart lock.. tänkte inte på det.
Dessutom hade den konisk dammsugarslang, bredare bakåt så det var inte ofta nåt lyckades fastna i slangen,
 
Redigerat:
Minns den där blå dammsugaren med vinröda backelitändar som gärna slog sönder dörrposter med sin utformning - om de inte själva gick sönder.
Den koniska dammsugarslangen var ju en tid ett försäljarargument som dels skulle ge bättre sug, vilket kan betvivlas, och dels skulle hindra att saker fastnade i slangen, vilket stämmer bättre.
Gissar att tillverkningskostnaden blev för hög för denna specialslang som i praktiken inte gav någon direkt märkbar fördel.

Minns även en senare modell som jag själv hade. En orange sak med ett väldigt intrikat konstruerat lock för sladdkontakten. När man tryckte på tangenten för sladdvindan, så fälldes locket upp och kontakten fördes fram av en ovanligt tillkrånglad hävstångsmekanism som med alla sina delar var synnerligen klen. Det kom snabbt en modifieringssats som bestod av ett nytt lock och en enkel och våldsamt överdimensionerad aluminiumbygel i U-form som endast öppnade locket.

Electrolux, hur speciella de än velat framstå som, har väl på det hela taget gjort välstädande dammsugare, men även en och annan praktmiss.
Mins en tvättmaskin som jag inte här ska gå in på.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
J-stedt skrev:
Minns den där blå dammsugaren med vinröda backelitändar som gärna slog sönder dörrposter med sin utformning - om de inte själva gick sönder.
Den koniska dammsugarslangen var ju en tid ett försäljarargument som dels skulle ge bättre sug, vilket kan betvivlas, och dels skulle hindra att saker fastnade i slangen, vilket stämmer bättre.
Gissar att tillverkningskostnaden blev för hög för denna specialslang som i praktiken inte gav någon direkt märkbar fördel.

Minns även en senare modell som jag själv hade. En orange sak med ett väldigt intrikat konstruerat lock för sladdkontakten. När man tryckte på tangenten för sladdvindan, så fälldes locket upp och kontakten fördes fram av en ovanligt tillkrånglad hävstångsmekanism som med alla sina delar var synnerligen klen. Det kom snabbt en modifieringssats som bestod av ett nytt lock och en enkel och våldsamt överdimensionerad aluminiumbygel i U-form som endast öppnade locket.

Electrolux, hur speciella de än velat framstå som, har väl på det hela taget gjort välstädande dammsugare, men även en och annan praktmiss.
Mins en tvättmaskin som jag inte här ska gå in på.
Så sant!
Fast den gamla dammsugaren drog väldigt lite ström, är mycket tystare än de flesta av dagens och sög minst lika effektivt - riktigt svårslaget när man tänker efter.
 
Svar 5 liter

Fyrtal i A, det kan bara vara en riktig vinnar-maskin.
 
Svar: 5 liter
Motivering: Hjälp - nu är det kris, t.o.m. katten har nog blivit dammallergiker. En ny dammsugare behövs omgående och vad vore bättre än en UltraOne Quattro från Electrolux.
 
Jag har ingen Electrolux. Bara en liten som påse hare kanske max 1 liter. Och då behövs hörselskydd. Kvalität av dammsugning är inte bra alls men billigt.
Vi behöver en men kan inte köpa en bra och jag har katt allergi.
Vi måste låna alltid en.
Därför vill jag vinna den här.
 
Svar: 5L
Motivering: Överbefolkat hus om 150 m2, Sidobyggnader med inneboenden och överallt släpas nuvarande dammsugare runt. Vi är 6 vuxna, 4 barn och en massa katter som gladeligen släpar in både det ena och det andra under tassar och skor.
Nuvarande dammsugare låter som ett tröskverk vilket håller alla vakna om jag nu skulle behöva dammsuga efter kl. 20 på kvällen. Vill jag städa på förmiddagen klagar mamma på oljudet jag för när hon skall äta frukost...
Resultat: Dammsugning max en gång i veckan.... Resten av tiden används sopborste och torrmopp....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.