Hudiksvall
 
Holmberg är det någon fungerande som skulle kunna ersätta denna rakt av?

ImageUploadedByByggahus.se1412112184.140924.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hudiksvall är relativt nära:)
 
thestrut skrev:
Holmberg är det någon fungerande som skulle kunna ersätta denna rakt av?

[bild]

Hudiksvall är relativt nära:)
Den går att ersätta rakt av med pump.
Även behålla din pump och att vi byter press rakt av :)

Du har PM med tele. nr

Ska till dina hemtrakter imorgon ifall du inte vill åka ner idag och hämta :)
 
Sverige är bra litet,
Holmberg87 ska komma förbi med en pumpautomat till mig imorgon, får hålla tummarna att det kommer fungera då :)

tack på förhand!
 
Hehe roligt att man kan hjälpa lite Byggahus medlemmar ibland:)

Det var ett litet virrvarr på slangar du har:)

Syns imorgon!
 
Tycker att det låter som backventilen, en groda har fått in sitt be kanske eller något annat skit.
 
Hehe Jaa rörigt å slangar :)

Backventilen har jag haft upp och den funkade finfint...
 
Krilleman
Hur går det? Fick du någon klarhet i problemet?
 
Holmberg87 kom förbi med en pump igår, världen är som sagt bra liten..och detta forum suveränt!

men innan jag bytte pump så provade jag en gång till att fylla vatten i pumphuset och koppla sugslangen till en hink med vatten, DÅ SÖG DEN FAAAN!
så nu verkar det som den gamla pumpen fungerar...

den har iaf byggt upp tryck så pass att pumpen slagit av.

då var det nog ändå som så att det var för lite vatten i brunnen, och att den sög en hel del luft.. men när jag kollade i brunnen dagen efter så hade det runnit till så pass i brunnen att det såg okej ut.

frågade igår på vår byafacebook och det var fler som var utan vatten, extremt lågt grundvatten sa någon.

nu planerar jag att försöka leta fram slangen med kallkällvatten och leda ner det i brunnen. grävde en del igårkväll men har inte hittat den ännu... (körde sönder hydraulkoppling på grävarn å)... inget går särskilt bra för mig precis :D
 
thestrut skrev:
Holmberg87 kom förbi med en pump igår, världen är som sagt bra liten..och detta forum suveränt!

men innan jag bytte pump så provade jag en gång till att fylla vatten i pumphuset och koppla sugslangen till en hink med vatten, DÅ SÖG DEN FAAAN!
så nu verkar det som den gamla pumpen fungerar...

den har iaf byggt upp tryck så pass att pumpen slagit av.

då var det nog ändå som så att det var för lite vatten i brunnen, och att den sög en hel del luft.. men när jag kollade i brunnen dagen efter så hade det runnit till så pass i brunnen att det såg okej ut.

frågade igår på vår byafacebook och det var fler som var utan vatten, extremt lågt grundvatten sa någon.

nu planerar jag att försöka leta fram slangen med kallkällvatten och leda ner det i brunnen. grävde en del igårkväll men har inte hittat den ännu... (körde sönder hydraulkoppling på grävarn å)... inget går särskilt bra för mig precis :D
Skönt att det har ordnat sig så du har vatten iaf!
Nu har du ju reservprylar också hehe:)

Slutar väl med att jag får svänga upp med ny hydraulik åt dig också haha haha!:D
 
vatten har jag ju inte ännu=/ tror det är för lite i brunnen för att köra på...
dock har jag iaf som så att man kan spola i toaletten samt tvätta sig i handfat typ,

har ju kallkällvatten som ger några dl i minuten, denna fyller upp en 10 litershink bredvid. jag kör pumpen "manuellt" och fyller upp hydrofortanken med dessa 10 liter.
tyvärr så har denna ledning med kallkällsvatten så dåligt flöde, sitter säker nån strypning eller sitter igen nånstans så kan inte använda det till brunnen... letar som sagt ledningen som grannen använder, där finns det flöde så det räcker och blir över, och bättre vattenkvalitet å!

jaa nu finns det reservprylar till vattenpumpen, får väl hålla dessa tillgängliga till byggahusmedlemmar i närheten! :)

HAHA jaa i Hudik finns det gott om hydraulik ju=) har nyss varit på swedol å köpt prylar, men ser i din signatur att du säkerligen hade haft prylen i fickan ;)

(jic T-koppling1/4" med 2 utv samt en lekande mutter)
 
Jaha då har man kommit något steg framåt... Eller bakåt...

Har hittat källkällslangen... Grävde såklart av den men men...
Precis där det va ett jordgetingbo så måste nog det låta vara några dagar innan man tar sig dit...

Slangen har jag tänkt koppla på med en T-koppling, och någon sorts kulventil eller liknande i brunnen. Så man kan justera flödet..

Slangen är ca 28mm utvändigt.. Jag kan bara hitta kopplingar för 25 och 32 mm..

Har ni några tips på hur man löser det?

Kanske ska starta en by tråd men krilleman kanske har koll tänkte ja;)
 
Ajdå men hoppas du får till det snart iaf! Låter ju lovande med källan där.

Hehe jo vi har en hel del hydraulik här i trakterna :)
Skulle haft en grävmaskin jag också, blev väldigt sugen när jag såg att du hade en haha!
 
låter som en gammal utgången dimension, koppling för kopparrör 28 finns ju men att hitta en passande stödhylsa kan ju bli knepigare att få fatt i och det måste ju bli helt tätt annars så suger den ju luft,
 
Krilleman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.