Jag körde sönder sex av dom jag fick med klipparen mot stenar som jag trodde var höga nog men den klättrade upp och backade tillbaka. Det som inte märktes direkt var att bladen slogs sönder på en gång när detta hände.

Någon som testat olika blad? T ex GPL:s extrahårda?

Kör på lägsta nivå nu för att döda klöver :) Märkte snart att den sänker farten inte bara i branta backar den kasar nerför utan även när gräset blir för tjockt.
 
Redigerat:
Ja stenar är hårda :) , du får nog ge dig i kast med att gräva upp dom eller om det är rent berg - fylla upp med jord runtom .
Klippa bort klöver ? Det vete sjutton , växer med revlar jämns marken . Stroller combi tror jag mer på.
 
Det var jag som lagt dit stenarna :) En typ av roadblock jag använder där jag tillfälligt vill hålla bort klipparen.

Den klipper av bladen på 75% av klövern nu. Får se om det har någon effekt. Borde ge mer ljus till gräset i alla fall.

Övervintrar klöver eller är det frön som gror nästa sommar?
 
Jag har kört med de vändbara extrahårda knivarna denna sommar, visst håller de lite längre men inte så man blir överväldigad.
 
Fasen. Alla reservblad, nio tror jag, förintade dom senaste dagarna. Har inga rötter eller stenar i marken. Visst, det sticker upp små halvt förvedade skott från syren och andra buskar. Hör när den kör in i dom så jag försöker ta bort dom med sekatör. Men hur klena ska dom där bladen vara?

Fick gå tillbaka från MIN höjd till 4. Ska gnälla hos Husqvarna men har beställt dom där vändbara från GPL. Fast vad hjälper vändbara när sk*ten går sönder (inte hinner bli slö).

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett dygn gamla blad...
 
Redigerat:
Kör med original bladen och jag har bara använt 2x3 stycken hela sommaren. Räknar nog att det räcker per säsong, då de går jättefint att slipa upp med våtslippapper korn 1200. Försöker använda en jigg så jag bibehåller original slipningvinkel hela tiden. Just nu är jiggen en tunn tång, men jag ska göra en riktig jigg istället, som man kan klämma fast bladet i. Kör på höjd 4. Mina roadblocks är trästörar +10 cm i dia.
 
Hur klarar den äpplen?
Har massor av fallfrukt som jag vet att jag inte kommer hinna/orka plocka upp.
 
Det funkar bra om inte frukten är jättestor. Min stannade och larmade en gång på ett jätteäpple (uppåt 10 cm i diameter), men annars har det gått bra. Har dock inte haft mer än ca 20 äpplen liggandes kvar. Du kommer dock få en del äppelmos på köpet..
 
  • Gilla
Trannel50 och 1 till
  • Laddar…
Två gånger har klipparen stannat, "uppkörd" på ett stort äpple. Numera går jag alltid och plockar undan det värsta.
 
Sköljer ni av klipparen undertill nån gång ? Lite lätt med vattenslangen el dyl.? Vid denna årstid blir det massor av gräsklipp under den. Kollar regelbundet numera knivarna ville bli gräs och grässlagg runt dom som medförde att dom inte roterade ordentligt. Är väl enda 'höstproblemet' jag har upptäckt.
 
Trannel50 skrev:
Sköljer ni av klipparen undertill nån gång ? Lite lätt med vattenslangen el dyl.? Vid denna årstid blir det massor av gräsklipp under den. Kollar regelbundet numera knivarna ville bli gräs och grässlagg runt dom som medförde att dom inte roterade ordentligt. Är väl enda 'höstproblemet' jag har upptäckt.
Nej aldrig med vatten, däremot med tryckluft nån gång ibland.
 
Tryckluft och torr diskborste.
 
Trannel50 skrev:
Sköljer ni av klipparen undertill nån gång ? Lite lätt med vattenslangen el dyl.? Vid denna årstid blir det massor av gräsklipp under den. Kollar regelbundet numera knivarna ville bli gräs och grässlagg runt dom som medförde att dom inte roterade ordentligt. Är väl enda 'höstproblemet' jag har upptäckt.
Läs underhållsavsnittet i instruktionsboken en gång till tycker jag. Aldrig vatten, kontrollera knivarna regelbundet.
 
Nåja nu tänkte jag mig inte högt vattentryck utan bara höljets innerkant samt gummibälgen under kniven. Så aggresivt och blött som gräset är nu tror jag att vatten gör varken från eller till. Beträffande bruksanvisningens 'vattenförbud' är nog baktanken alla högtryckstvättar som är så populära. Jodå en diskborste funkar bra när det är torrt. Som med vanliga gräsklippare är idealet när det är torrt ute och all höstklippning är egentligen väldigt klabbigt . Å andra sidan har aldrig min gräsmatta varit så grön och fin som i år efter robotköpet.
 
Kör faktiskt bara en gång i veckan nu när det växer minimalt och bara då det är någorlunda torrt. Tar in den däremellan och kör tryckluft när det har torkat.

Visst är gräsmattan jättefin. Tänk att robot kunde göra sån stor skillnad :)

Fundera på att camouflage måla maskinen i vinter, men har inte bestämt mej än. Den steath formade karossen inbjuder liksom till det. (y) Nån som har målat om här?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.