Ska vi bli intressant att se hur den nya kaminen kommer att fungera. Hur planerar du att täta mellan kaminen och plasten?

Själv har jag kommit igång med byggandet av kaminen. Hur har ni löst strömförsörjningen till vattenpumpen? Kör ni på batteri eller transformator och vägguttag?
 
Meckis. Är tanken att du ska låta röken vara kvar längre i kamin för att värma mera?
Hur ska du kunna sota ur kaminen vid en sån konstruktion? Alltså… varför lägga ner jobb på en kamin som bara kommer vara effektiv i början? Ju mer sot som fastnar på väggarna desto sämre. En av anledningarna att man kan sota ur sin panna.
 
chemas: du har en point där. Jag har säkert missat en massa, men det kan vara en showstopper på sikt. annars får man bygga den så man har en kassett man kan dra ur med bafflarna. jag har inte hunnit svetsa den klart ännu.
men mest kul o se om principen är hållbar.

Jag tycker det e kul o utveckla det vidare, denna kanske stannar vid en prototyp som inte blir något mer. har byggt den i vanlig plåt dessutom då jag räknar med att det ändå blir massa ändringar. så då är det bara dyrt o köpa rostfritt innan man vet om det blev en bra kostruktion,
 
creativetierra: vattenpumpen kan man antingen köra med 12v blyackumulator eller 12v väggvårta. även om det är en 12v adapter tycker jag du ska ha en jordfelsbrytare med i bilden.
 
Jag byggde en enkel kamin fast med underförbränning, sekundärluftsintag och eldfast tegel i botten och den funkade bra tyckte jag. Bara av med skorstenen och sota ur röret. Funderade ett tag på utvändiga flänsar runt röret men det blev aldrig av. Tror det finns nån bild i bygga budgetbadtunna-tråden.
 
Lite av anledningen till detta bygget är att med kopparör tar man upp så lite av värmen. det mesta går till kråkorna.
så därav jag var inne på vattenmantlat, borde bli mer yta som nyttjar värmen.
Din kamin funkar säker super, det var mest platsen jag försökte lösa, med din lösning försvinner 2 platser. Får se om jag orkar göra klart :)
 
Sota ur den borde man väll kunna göra med tryckluft :D
 
Tror seriöst inte många som har badtunna sotar sina kaminer, läste i en annan tråd här på byggahus, där en kille plastar sin badtunna. efter att han skruvat ur kaminnen kunde man läsa:

Och kaminen (som för övrigt rensades på drygt 10 kg aska)

Man har ju ändå ganska låg verkningsgrad jämfört med en vedpanna.
 
Vad andra gör spelar ju ingen roll. Alla andra kan ha fel. :)
Och ska man nu jaga effekt så bör man ta med sotningen anser jag, men det är jag det.
 
Det är absolut en faktor :) så bra att du nämner det!
 
meckis skrev:
Tror seriöst inte många som har badtunna sotar sina kaminer, läste i en annan tråd här på byggahus, där en kille plastar sin badtunna. efter att han skruvat ur kaminnen kunde man läsa:

Och kaminen (som för övrigt rensades på drygt 10 kg aska)

Man har ju ändå ganska låg verkningsgrad jämfört med en vedpanna.
Jo, det var ju då typ jag som skrev det.

Saken är den att från början, dvs med en kamin utan sot, så är verkningsgraden inte jättedålig men sotar man inte ur den så minskar det givetvis med tiden. Eftersom verkningsgraden minskar över lång tid så är det inget man tänker på, särskilt i en trätunna eftersom förutsättningarna aldrig är de samma.

Tiden innan sotning så var det så illa som att det var inte ens någon idé att elda om det var minusgrader. När kaminen väl sotades ur efter tio år så blev det verkligen en herrejösses-skillnad även fast den bara återgick till det ursprungliga.

Så ja sotning gör skillnad.
 
hehe, tog o sotade mina kopparör, tyckte oxo det gick fortare. så sotning is da shit!
 
Hej!

Hur har ni resonerat kring isolering av era badtunnor? Jag har nu reglat upp min tunna och ska snart till att sätta dit panelen. Jag funderar på att att isolera tunnan med cellplastisolering (frigolit). Är detta något som ni rekommenderar eller är det bara bortkastade pengar?. Den ända vinsten jag ser är att uppvärmningstiden eventuellt blir kortare då tunnan är isolerad (kommer i så fall även att isolera locket). Kan hända att tunnan även håller temperaturen uppe längre under själva badet trots att inget lock då kommer att användas. Jag kommer inte att behålla vattnet mellan baden. Vad tror ni? Är det värt att isolera?

Tack på förhand.
 
Creativetierra skrev:
Hej!

Hur har ni resonerat kring isolering av era badtunnor? Jag har nu reglat upp min tunna och ska snart till att sätta dit panelen. Jag funderar på att att isolera tunnan med cellplastisolering (frigolit). Är detta något som ni rekommenderar eller är det bara bortkastade pengar?. Den ända vinsten jag ser är att uppvärmningstiden eventuellt blir kortare då tunnan är isolerad (kommer i så fall även att isolera locket). Kan hända att tunnan även håller temperaturen uppe längre under själva badet trots att inget lock då kommer att användas. Jag kommer inte att behålla vattnet mellan baden. Vad tror ni? Är det värt att isolera?

Tack på förhand.
Jag isolera min. Frigolit är rätt billigt.
 
Personligen tycker jag locket räcker. värme har mest förluster upp. mindre åt sidorna o minst ner. Sedan ger ju träpanelen lite. även om man inte har stillastående luft.

Däremot hade jag tokisolerat om jag hade planerat att ha den varm alltid. men då tillkommer allt mög med rening o klor. så jag tycker det e rätt skönt o bara tippa ut vattnet efter ett bad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.