En granne har byggt en mur i tomtgräns och in på min tomt innan jag köpte fastigheten. Denne hade inget avtal med tidigare fastighetsägare och hade gjort det mot deras vilja. Nu är det så att jag helt inte vill ha den där. Det är en betongmur som är ca 1m hög och mkt skrymmande.
Vad har jag för möjligheter att få grannen att avlägsna den från min tomt? Någon som har erfarenhet hur det brukar gå i sånna fall?
Föregående ägare orkade inte ta i frågan då grannen är rätt tråkig och härjig i sitt sätt.:confused:
 
Hej ! Välkommen till Byggahus (BH)

Grannen har inte byggt någon mur på din tomt, möjligen har han byggt muren på en fastighet som han inte äger och det gjorde uppenbarligen inte du heller då, det är skillnad. Men börja med att reda ut var fastighetsgränsen verkligen går och skaffa bevis för att muren byggts utan godkännande av tidigare fastighetsägare. Utsikten äger du inte så att muren är skrymmande är något du får leva med.
 
  • Gilla
ASolros
  • Laddar…
Det finns inga dokument om en ök på Lantmäteriet och heller inte i den pärm jag fick med när jag köpte fastigheten. Mannen som bodde innan mig är avliden och va ägare när muren byggdes. Han hann inte att stoppa bygget.
 
Muren som står på din fastighet får du bort genom att
1) Prata med grannen och begära att han tar bort muren som står på din mark.
2) Begär handräckning av kronofogden ifall grannen vägrar
3) Kommunen kan göra en utsättning av tomtgränsen till rimlig peng för att övertyga grannen om vad tomtgränsen går. Om det krävs en juridiskt bindande utsättning så får man ta in lantmäteriet.

En oönskad mur som ligger på grannens tomt ska ha bygglov. Bygglovsmässigt är en mur ett plank. Prata med kommunens bygglovsavdelning och se vad som går att göra. Med lite tur så saknas bygglov.

Jag hade börjat med att prata med kommunen och be dem hantera hela saken utan din inblandning. Det vore enklast för dig att slippa bråka med grannen om borttagning av muren.
 
  • Gilla
Remco och 2 till
  • Laddar…
Tråden flyttad hit, tror den passar bättre under juridik.

/moderator
 
Helt klart. Tack för info om bygglov! Jag börjar med koll bygglov och tar hjälp av en utsättare jag känner så att jag är 100% säker på gränser innan jag drar igång ngt. :x
 
Redigerat av moderator:
Om du dessutom köpt en fastighet med en mur på som grannen har byggt har du väl likväl köpt en fastighet med en mur på och då äger väl du egentligen muren på din sida av tomtgränsen. Har du bara stenkoll (hehe) på tomtgränsen är det väl rätt rimligt att förvarna grannen om att du avser att riva denna vid tomtgräns och sedan gå vidare. Givetvis kan det väl vara lämpligt att diskutera hur muren ska avslutas i tomtgräns
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Ja i princip så bör du ha rätt att riva muren, men då måste du bygga upp den igen, närmare gränsen, eller på annat sätt säkra att grannens tomt inte rasar.

Dvs. det är ju vad som normalt gäller, men här är situationen lite speciell, om muren är ett svartbygge.
 
Redigerat:
Eftersom TS vet att muren är byggd av grannen och därför ägs av grannen får TS inte riva den. Tror jag...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Känns säkrats kolla bygglov först vad de säger.
Tack för bra tråd! Uppdaterar när jag vet mer om ngn vill följa :)
 
Tackar.

Ja, alltid alltid bättre att se till att man själv har sitt på rätt sida och att man har på fötterna innan man drar igång ngt.
Känner på mig att mitt kommer att ta endel energi och att grannen inte kommer att vara villig att röra "sin" mur.
 
....nu vet jag ju inte hur det ser ut i verkligheten, men man kan ju också reflektera över att det kanske är bättre att muren är din och står på din tomt än att den flyttas ett par decimeter in på grannens tomt där du inte har någon kontroll på den alls?

Om slutresultatet är att det kommer stå en mur där oavsett kanske det är bättre att säkerställa underhållet av muren snarare än att processa fram en flytt av densamma.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
myrstack skrev:
Om du dessutom köpt en fastighet med en mur på som grannen har byggt har du väl likväl köpt en fastighet med en mur på och då äger väl du egentligen muren på din sida av tomtgränsen. Har du bara stenkoll (hehe) på tomtgränsen är det väl rätt rimligt att förvarna grannen om att du avser att riva denna vid tomtgräns och sedan gå vidare. Givetvis kan det väl vara lämpligt att diskutera hur muren ska avslutas i tomtgräns
Det där stämmer verkligen inte. Om någon har parkerat bilen på tomten du köper betyder det naturligtvis inte att bilen tillfaller dig. Om jag bygger ett hus på din mark så får du inte riva eller flytta huset utan vidare.

Ts, kontakta kommunen och kronofogden om det blir strul, men först och främst föreslår jag att du går över till grannen. Att folk är så rädda för att konfrontera sina grannar om sådana saker som berör båda två är verkligen beklämmande.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Till saken hör att min granne är väldigt noga med var gränsen går på en annan sida där vi gränsar. Jag är aldrig i närheten av att gå in på hans tomt men varje gång jag närmar mig den delen av trädgården och han är hemma ställer han sig o tittar på mig. Tråkigt.
Står muren på min tomt kommer jag se till att han river den eller så kommer jag att göra det. Den är väldigt malplacerad och passar inte in på ngt vis med omkringliggande byggnader mm. Estetiskt helt fel i mina ögon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.