P
har fått ett stort dilemma på halsen!

för 2 månader sen så dimper det ner ett paket på posten, något sorts e cigarett provpaket för 49 kr.. något som jag inte har beställt.. och då jag inte brukar cigaretter så kom detta som en chock.
Ringde upp företaget och sa att detta måste vara ett misstag, men de verkade inte vara så samarbetsvilliga.. frågade gång på gång om vi inte ville ha provpaketet endå!?!?!?!
de lovade att de skulle stryka fakturan och vi skulle skicka tillbaka paketet så skulle allt vara ur världen..

Skickade tillbaka paketet och vi trodde allt va frid o fröjd, en månad gick och det dimper ner en påminnelse på detta! tar o ringer upp detta företag och då säger de i luren att numret ej längre är i bruk!, tog kanske några minuter att samtala om detta hemma så ringer vi upp polisen... de tar emot en anmälan och råder oss bestrida fakturan!

skickar bestridan till företaget per post samt mail, på mailen får jag tillbaka att beställningen gjorts på min ip adress! samt att det tar 2 veckor att avsluta mitt abbonemang?
okej tänkte jag och gjorde inget mer utav det....
I samma veva dyker det upp 2 till paket i brevlådan.. nu underkläder ifrån något postorderföretag,, abbonemang såklart där med...
ringer upp företaget och berättar som det är att vi fått varorna fast vi inte beställt dem, där är dom mer samarbetsvilliga o dom river fakturan och blockar så jag inte får något mera. varorna skulle jag få behålla! (känns inte sådär super)

nåväl.. igår får jag brev ifrån inkasso för den första fakturan! ringer upp inkasso bolaget och berättar som det är att någon skickar varor till mig och att jag bestridit fakturan, skickat tillbaka varan och polisanmält företaget, de lovar att frysa fakturan tills vidare och skulle kontakta företaget!

mitt namn samt adress innehåller Ä och Ö och dessa finns inte med på fakturorna, vilket får mig att misstänka nån utomlands..

skulle gärna vilja ha råd o tips nu om hur jag ska gå vidare med detta om jag får mer saker hemskickade. har en liten känsla av att det kommer något nästa månad igen! :|

Bestrida tills hjärnan blöder ska jag göra iaf, men sen?

Tack på förhand!
 
UC har en gratistjänst som heter E-Spärr, https://www.esparr.se

Jag har inte provat den själv, men den ska vad jag förstå hindra att ditt personnummer används för att köpa varor i e-butiker anslutna till UC.
 
Då kan man inte handla själv heller antar jag?
 
hantverkare1 skrev:
Då kan man inte handla själv heller antar jag?
Jag läste lite snabbt och förstod det som att det är som du säger men att man kan låsa upp sig själv tillfälligt när man ska göra ett köp.
 
I
Problemet är att UC är ett av hundratals kreditupplysningsbolag, så även om man spärrat hos dem så finns det andra bolag bedragarna kan använda. Sonen har blivit utsatt för id stöld och har spärrat i de bolag som bedragarna använde sig av. Så länge kreditupplysningsbolagen inte samarbetar är det besvärligt att skydda sig.
Har man spärrat har man begränsat sina egna möjligheter, så är det, och det kan bara låsas upp skriftligt vilket tar uppemot en vecka. Lagen borde ändras så att ansvaret vilar på säljaren istället för på konsumenten. Det är inte svårt att kolla om allt står rätt till men så länge det är mer lönsamt att lämna till inkasso kommer det att fortsätta.
 
I
Skyria skrev:
Jag läste lite snabbt och förstod det som att det är som du säger men att man kan låsa upp sig själv tillfälligt när man ska göra ett köp.
Jag läste det också. Det är tydligen skillnad på bedrägerispärr, som sonen har, och e-spärr.
 
Om du kommer obeställda varor från olika företag som inte verkar ha någon koppling, bör du kanske fundera på om det är någon illvillig person som beställer i ditt namn, och vem det kan vara.
Det första företaget lätt ju lite skumt, men det andra mer schysst.
 
Om dom hänvisar till din IP-adress så är det nog dax att byta password på nätverket.
 
Skitsnack att hänvisa till din ip adress. Hur skulle dom kunna kontrollera vem dom hade den använda ip-adressen vid beställnibgstillfället?
Lämnas endast ut till polisen, och då bara för brott som kan/förväntas leda till fängelse.
 
mycke_nu skrev:
Om dom hänvisar till din IP-adress så är det nog dax att byta password på nätverket.
Svårt att tro att dom skulle lyckas få ut info om att det är just TS IP adress utan en polisanmälan.

Jag tror dom bluffar. Speciellt om TS vet sig att hen inte beställt.

Det är lätt att säga "vi har din ipadress loggad" och bluffa det. 9/10 blir nog rädda och betalar.

Edit: what erken said.
Skumt att hans inlägg inte dök upp för mig.
 
Redigerat:
J
Fast de säger väl inte att de ser vem som hade ipadressen, bara att det var samma ip som utförde beställningen som även mailade? Det är ju inget konstigt i sig.T ex i gmail klickar man på triangeln bredvid svara-knappen och väljer visa original, så ser man ipadressen. Alla webbsidor du besöker ser också din ipadress.
 
Redigerat:
Att det första företaget frågar om ni ska ha paketet änddå och senare så har numret upphört får mig å undra om det inte är så att de skickar paket till random människor.
 
P
Tack för svarena!

Fick mail ifrån den första företaget för några dagar sedan och det stog exakt samma på det som det första.. att beställningen hade gjorts på ett ip nummer som överensstämde med min adress

enligt polisen så ha detta gjorts utomlands, och då får mig att tänka på hur mycke man beställt ifrån FFX, vet att ett paket försvann därifrån men det va inget utav värde,

och det första företaget har sitt säte i just england.

nåväl. återstår o se hur det går med detta, känns inte roligt iaf..
 
Det viktigaste är att du bestrider alla fakturor skriftligt. Så länge du bestrider dem så kan de aldrig gå till Kronofogden och du riskerar därför inte att få någon betalningsanmärkning. Det spelar ingen roll hur befängd en faktura är eller hur trevliga de är i telefon, om du inte bestrider varje faktura skriftligt så kan de ta den till fogden och då blir betydligt jobbigare än nu.
 
Nej Janus82, nu är du ute och cyklar. Det är upp till var och en att göra en ansökan om betalningsföreläggande hos kronofogden, och ingen annan kan sätta stopp för det. Däremot ska man så klart bestrida alla felaktiga krav, såväl från bedragaren direkt som om de kommer från inkasso eller kronofogde.

Om man bestrider ett krav från fogden, DÅ kan fogden inget göra, förrän det finns ett domstolsutslag vill säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.