Hej alla och tack för alla kommentarer!
Jag blir som ni förstår orolig av vad ni säger men samtidigt är jag väldigt tacksam för det! Jag inser att jag troligtvis klantat till det och med er hjälp kan jag också fixa det!

Jag följer Mikaels råd och har startat en ny tråd ang ventilationen: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/236109-hjalp-med-im-kanal.html Vi tar alla kommentarer kring detta i den och släpper frågan här tills det är löst iaf.
Givetvis ska jag göra allt rätt så både försäkringsbolag, BRF och sotare blir nöjda.

Jag kommer nog att riva en del av gipsskivan (som ej har tegel på sig) för att komma åt att fixa problemet. Den kommer ändå att döljas av överskåp så slutresultatet kommer inte att bli lidande (förutom tidsmässigt då..)

För att lätta upp den tråkiga stämningen och lämna ventilationen för tillfället tänkte jag bjuda på ytterligare en bild på tegelmuren. Denna gång med inspektionsluckan monterad.

IMG_1724.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal sotlucka, 150 kr på blocket
 
  • Gilla
Greatstomp och 14 till
  • Laddar…
Sjukt fint med "skorstenen". Fortsätt med mycket bilder!
 
Riktigt härlig stämning det börjar bli på lägenheten. Gillade Gatlyktan dessutom. En sak jag funderade över är gatstenens övergång till parketten. Nu byggde du åt "fel håll" men borde det inte varit enklare att bara slå en halvmåne och kapa golvet först för att sen lägga dit stenen så att man fick en rakare linje i halvmånen mot parketten?

Jag får nog hålla med om att Elen och främst ventilationen borde ha kollats upp lite bättre. Brukar bli ett jävla tjat om ventilation i lägenheter nämligen.
 
Superläckert! :)
 
Nu har det hänt en del i köket och en uppdatering med bilder kommer snart…

Jag sparkade precis igång min gamla laptop vilken varit död en tid och hittade där ett antal sketchup-modeller som jag jobbade med innan jag kom igång med renoveringen och under dess början innan byggdammet nästan dödade datorn. Tänkte visa lite bilder på dessa modeller för att hålla tråden vid liv när jag är slö med de verkliga uppdateringarna. Vissa saker är klara som ni ser och andra är inte riktigt klara/påbörjade.. Många grejer på väggar och även de flesta möbler är inte de som vi kommer att ha, har bara lagt in en del grejer för att görandet hela lite mer ombonat.. :)

sovrum1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

som det var tänkt i sovrummet

Här kan jag tillägga att de hyllor som skissats upp inte kommer att bli av, istället kommer jag att bygga ihop en sänggavel med integrerade hyllor och belysning.

I garderoberna kommer jag att bygga lådor när jag är klar med några andra projekt.

garderober1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lådsystem

Som ni ser kommer jag att försöka bygga också vertikala lådor för att kunna utnyttja allt utrymme så effektivt som möjligt. De lådorna kommer att kunna öppnas uppåt.

garderober2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

en vertikal låda öppen :)


vrum11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vardagsrummet

vrum22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ur några

vrum33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

olika

vrum4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vinklar

Den gatlampa som jag fick tag på känner jag blev väldigt mycket bättre än vad den i modellen var.

Det som ser ut som ett träd är två utsågade skivor i vinkel. Detta ska sedan belysas bakifrån med ledslingor (skivorna ska stå några cm från väggen) så att det hela blir en lysande trädsiluett.

Det långa gröna uppe i taket är en gammal hängränna i koppar, detta för att förstärka utomhusmiljön i hallen ytterligare. Den ska samtidigt ha fler funktioner men återkommer till det senare om det någonsin kommer att bli realitet.. Någon som vet vart man kan få tag på något liknande? Vart vänder man sig? Någon som ska riva gamla kopparhängrännor och stuprör och vill sälja?


badrum1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

badrummet...

badrum2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

…blev ganska lik modellen så när som på blandarna

Bara ett badrumsskåp som saknas i badrummet än så länge, det har jag också tänkt att designa med sketchup och snickra ihop själv… Det kommer inte ha någon likhet med det som är i modellen..

Hallen med gatstensgolvet är jag också väldigt mycket mer nöjd med i verkligheten än i modellen. Hyllan/skåpet i hallen är det första jag ska slutföra när köket är klart. :)

hall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hallen

helalgh.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hela lägenheten

Köket hade jag när jag byggde upp den här modellen inte riktigt bestämt mig om, därav avsaknaden av detsamma.. ;)

Köket planerades med ikeas köksplanerare istället vilken jag svor mig förbannad över många gånger när jag var van att jobba med sketchup.

ikeametod1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

köket på planeringsstadiet

ikeametod2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och andra sidan

Som ni ser är planlösningen på köket ganska exakt densamma som det gamla köket, diskmaskin och fläktkåpa är de största förändringarna. Att göra på det sättet var väldigt naturligt och det kändes som det funkade bra tidigare om än det var sunkigt. Många andra alternativ testades men det det var detta som kändes bäst helt enkelt.

På den sista bilden kommer jag låta bänkskivan gå 30 cm längre än på bilden. Den utstickande delen kommer att rundas av med en radie på 30 cm för att bli snyggare och mer funktionell. Sen kommer det också bli hyllor under den utstickande delen som jag ska bygga själv.

Bilder på det riktiga köket kommer som sagt snart, är en del smågrejer jag vill göra klart först.
På återseende! :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
En fundering om den vertikala lådan: Ger den verkligen utrymmesvinst? För att du ska kunna dra upp den måste det ju vara tomt ovanför, då kan du inte utnyttja utrymmet ovanför väl?

Det skulle kanske funka om du gjorde 3-4 smala lådor, då behöver det lediga utrymme ovanför bara vara en tredjedel eller en fjärdedel av utrymmet (och "flyttbart").
 
Kommer du att ha nån sorts motviktssystem till den vertikala lådan? Det blir väl rätt tungt att få ut nåt ur den annars?
 
Highflower skrev:
Det långa gröna uppe i taket är en gammal hängränna i koppar, detta för att förstärka utomhusmiljön i hallen ytterligare. Den ska samtidigt ha fler funktioner men återkommer till det senare om det någonsin kommer att bli realitet.. Någon som vet vart man kan få tag på något liknande? Vart vänder man sig? Någon som ska riva gamla kopparhängrännor och stuprör och vill sälja?
Vad är det för dimension på rännan du är ute efter? Jobbar som plåtslagare och snubblar över lite gammal koppar lite nu och då. Kan kolla bland gömmorna och se om jag kan hitta något efter semestern.
Var i VG håller du till?
 
  • Gilla
Highflower
  • Laddar…
Hej och ursäkta för ett sent svar! Vi har varit ute och rest och varit utan internet ett tag. Det blev en sista minuten till Grekland då det var enda möjligheten flickvännen hade att få mig att slita mig från lägenheten.. :)

Nerre skrev:
En fundering om den vertikala lådan: Ger den verkligen utrymmesvinst? För att du ska kunna dra upp den måste det ju vara tomt ovanför, då kan du inte utnyttja utrymmet ovanför väl?
Visst kommer den att ge utrymmesvinst. Utrymmet ovanför lådan behöver bara vara fritt precis när den är öppen och då går det att dra kläderna som hänger ovanför den åt sidan. Lådorna kommer att bli ca 15-20 cm breda av garderobens totala bredd på 90 cm. Jag räknar med att förvara sånt som inte används jätteofta i dessa lådor men saker som man ändå vill ha koll på och ha nära till hands.

Anna_H skrev:
Kommer du att ha nån sorts motviktssystem till den vertikala lådan? Det blir väl rätt tungt att få ut nåt ur den annars?
Japp, jag kommer att bygga antingen med motvikter eller ett system med fjädrar/gasdämpare för att förenkla öppning av lådorna. Har inte bestämt exakt hur det kommer att bli än...

Goteborg skrev:
Vad är det för dimension på rännan du är ute efter? Jobbar som plåtslagare och snubblar över lite gammal koppar lite nu och då. Kan kolla bland gömmorna och se om jag kan hitta något efter semestern.
Var i VG håller du till?
Wow, det låter verkligen jättebra ifall det skulle vara möjligt! Rännan är ca 6 meter lång och stupröret ca 2.4 meter (har 2.7 i takhöjd). Jag misstänker att det går att modifiera längderna genom att klippa upp och löda ihop och sen behandla skarvarna med nåt lämpligt oxidationsmedel för att snabbärga?
Jag bor i Johanneberg i Göteborg, men kan tänka mig att åka tvärs över landet eller även utomlands för att få tag på detta... :) Kan du hjälpa mig med detta vore jag väldigt tacksam!!! :D
 
Köra sprit i hängrännan? Låter som Dynamit Harry, den gubben går till den gubben, tänt var det här! :)
 
Hur går det här då?
Öhm en fråga ang imkanalen, vad har du läst för krav på isolering?
Eftersom du satte nätad isolering, det finns ju sådan folierad strumpa Demmpa länkade till också.
Krav på sådan inomhus?
 
Hej!
Kul att du minns mitt lilla projekt även om det är långt mellan uppdateringarna.. :)
Det har gått framåt en hel del i köket under sommaren men det har inte blivit av med någon bilduppdatering än... Ska ta tag i det snart!

Ang isoleringen står det på många ställen att det är brandklass E15 som gäller för imkanal klass 3, tex på imkanal.se eller på sotarenstockholm. Detta innebär alltså att den ska stå emot en standardbrand i 15 minuter vilket uppfylls av 30mm mineralull, dvs den nätade brandmattan jag har valt. Jag kände att det var lättare att använda brandmattan än strumpan då den kändes mer optimerad för runda, frigående kanaler. Denna går ju kloss mot betongvägg/tak och då skulle det bli svårt att få runt strumpan..

Jag ska gjuta bänkskivor i betong vilket är ett ganska stort projekt och jag låter det ta sin tid med måååånga provgjutningar, slipningar och ytbehandlingstester innan jag ger mig på de stora skivorna...
Några bilder från testgjutningarna:

IMG_2043.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några prover

Om man gjuter mot ett hydrofilt men helt porfritt material kan man få väldigt bra ytfinish direkt utan att slipa..

IMG_2049.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

oslipad testbit med blank cementhud

image (8).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genom att slipa ytan kan man få fram ballasten...

image (7).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...och beroende på val av denna och eventuella pigment...

IMG_2047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...skiljer resultatet ganska mycket.

Jag är ännu inte 100% nöjd med proverna utan det kommer att bli ett antal till innan jag bestämt mig. Jag kommer dessutom att laborera med syraetsning, dvs infärgning mha syra och olika metallsalter på färdig, brunnen betong. Detta har potential att ge mer liv till skivan men jag har inte testat än, ska bli väldigt spännande... :D

Har nu en provisorisk bänkskiva byggd i dubbelt golvspån klädd med vaxduk, här är ett litet smakprov på hur det sett ut i köket under bygget:

bild (8).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksbänk med provisorisk bänkskiva

En ordentlig uppdatering följer om förhoppningsvis inte så länge... :rolleyes:
 
  • Gilla
Wallin och 6 till
  • Laddar…
Jag gillar dina uppdateringar!
Tiden och kraften du lägger ner på alla detaljer är imponerande.
 
Tack för det! Verkligen kul att höra att det uppskattas! Det här projektet, samt att surfa runt på Byggahus är det som upptar nästan all min fritid numer. Att skapa detta är verkligen det roligaste och mest stimulerande projekt jag har haft! Väldigt kul att jobba praktiskt då mitt vanliga jobb innebär mycket stillasittande framför en dator...

Förresten, Goteborg, hittade du någon gammal koppar? :) Jag skulle verkligen uppskatta om du ville kolla och höra dig för!
Jag har kontaktat flera metallåtervinningar men de är inte alls särskilt hjälpsamma... :(
 
Ah, det var nog jag som tänkte lite galet, ser fint ut! Tack för infon, ser fram emot fler bilder!
Har själv börjat pyssla lite i garaget igen, lite sent för året bara, men får se hur det går..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.