ullberg
Enk Projektet skrev:
Plockat ihop det sista i köket....och upptäcker att jag slarvat bort 2st fästen till den sista lådfronten....:mad:

Någon som har 2st till ett gammalt IKEA kök?
PM:a adress eller om vi möts upp i Stockholmsområdet
ImageUploadedByTapatalk1411324887.981388.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Ullberg = Killen som har allt! :rolleyes:
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Fixat det sista jag kan göra i lekstugan, ska bara köpa mig en fräs för att göra en skylt.
Putslagat trappan för att se det regna sönder 5 min senare...
 
Det där med regnet känner jag igen :(
 
  • Gilla
Polyene
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Ullberg = Killen som har allt! :rolleyes:
...utom en röjsåg.
 
Har nu på morgonen aktiverat bredbandsuppkopplingen via fibern som blev installerad i förra veckan. Det verkar vara hyfsad skjuts i uppkopplingen. :)
 
Hämtat vindskiveplåt och väntar in takmassa från Polen. Gör nog en hatt i plåt till en av skorstenarna under dagen och kopierar nog en modell från nätet rakt av för att slippa ödsla tid i solidworks 3d.
 
Johan- skrev:
Hämtat vindskiveplåt och väntar in takmassa från Polen. Gör nog en hatt i plåt till en av skorstenarna under dagen och kopierar nog en modell från nätet rakt av för att slippa ödsla tid i solidworks 3d.
Den där takhatten får du gärna dela med dig av i bilder:) Gärna under byggnationen för jag håller också på med en:)
 
Inte idag men väl igår så fich jag ändan ur vagnen och redgjorde min hängrännor. Två minuter efter jobbet var klart så började busvädret i Järnatrakten. Ibland blir man såååå nöjd bakom ett glas öl
 
holmberg87 skrev:
Den där takhatten får du gärna dela med dig av i bilder:) Gärna under byggnationen för jag håller också på med en:)
Om den blir i plåt ja, lutar även åt att köra på en engelsk viktoriansk modell i betong och keramik. Har inte sett en plåtmössa till skorsten som ser hygglig ut ännu.
 
Fick äntligen skruvat dit de sista strävorna på stöttorna till takstolen på balkongen. Sågade av lite foder inför kommande klinkersläggning. Inte min melodi att låta foder sitta kvar när väggar och golv renoveras men i det här fallet är de spacklade och målade på plats.

En reflektion över udda arbetsordning vid bygget av mitt hus... Arbetsledaren måste haft det tufft att få dit rätt hantverkare vid rätt tillfälle. Generellt sett är golven avjämnade, därefter väggarna putsade, sedan montering av listverk (både foder och sockel) som spacklats och målats på plats. Först därefter har man tapetserat och lagt golv. Resultatet är kvartslist vid golvet i hela huset. Gissa om jag justerar det jag kan?

Hade jag gjort det hade jag kört puts väggar, avjämning golv, tapeter, golvläggning och sist listverk...
 
Dragit kabel mellan hus och friggebod, bytt ventiler och termostater på element på bottenplanet i huset. :)
 
Gjort ordning ventilationsgaller för skorstenschaktet så imorgon ska jag klättra på taket!
Upptäckte också att shunten på min CTC family 1100 verkar ha gett upp... Skulle slå på lite värme idag och de går fan inte att vrida på den.
Kan absolut noll och ingenting om sånt där så får väl ringa rörmokaren imorgon, för jag har heller ingen aning om hur man ställer in saker på pannan haha. Ska ha ställbar värme i vare rum, sitter sånadär vred på väggen i varje rum nu men hur pannan ska stå vetetusan.. Huvudbry, svar ja!
 
Tejpat igen glipor mellan list och taksponten längs en vägg i vardagsrummet. När jag kom ner på undervåningen imorse hade vi 20 getingar inne, drällandes runt på golv och i fönster :mad: Dom har tydligen en motorväg in från ett bo i hörnet på huset. Är det någon idé att ringa Anticimex eller blåser drönarperioden över fort? Vi ska ta oss an det hörnet i vår tänkte vi, när man tittar noga ser man att det går alldeles utmärkt att flyga in där och bygga bo, tydligen.

Edit: Läste nu att getingbon är enåriga. Så då tätar vi igen skiten och väntar bara då.
 
Redigerat:
bittle skrev:
Tejpat igen glipor mellan list och taksponten längs en vägg i vardagsrummet. När jag kom ner på undervåningen imorse hade vi 20 getingar inne, drällandes runt på golv och i fönster :mad: Dom har tydligen en motorväg in från ett bo i hörnet på huset. Är det någon idé att ringa Anticimex eller blåser drönarperioden över fort? Vi ska ta oss an det hörnet i vår tänkte vi, när man tittar noga ser man att det går alldeles utmärkt att flyga in där och bygga bo, tydligen.

Edit: Läste nu att getingbon är enåriga. Så då tätar vi igen skiten och väntar bara då.
Jag slaktade mitt rekordbo i går, + fem mindre bon, för jag hade knappt sett några getingar på ett par dar.
Där var bara två små getingar som kröp omkring.

Se http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/241439-guinness-rekordbok-nasta.html#post2066603

PS
Och ja, det var ett pyttelitet hål längst upp under taknocken som de använde som ingång.
Har du någon bild på ditt bo?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.