Putsat änden på en avkapad mur samt gjort det sista planerade utomhusjobbet. Skulle dock gjorts i somras :)

Hur som, Mapelastic tätskikt på balkongen, ungefär 8 kvadrat längsgående med gaveln. I teorin enkelt, på med bruk, dra av med 4mm tandspackel, i med armeringsnät och dra av med slät spackel. I praktiken blir allt röv då det är trångt att jobba och Mapelastic är sprunget ur helvetet!

Tänk er ett riktigt snabbhärdande kakelfix. Blanda en herrans massa tussar glasfiberull så att bruket blir helt hårigt. Skippa sedan vattnet utan blanda torrbruket med flytande latex. Stelnar på fingrarna på några minuter, måste mekaniskt slitas bort från huden.

Balkongen blev sketaful då jag nog hade lite för styvt bruk första halvan. Exakt noll utrymme för misstag, går inte att peta i lagt bruk då glasfibertrådarna drar upp ytan så fort man pillar på den. Tur det ska Bergoplattor på eländet.

Nu ska jag bara städa undan alla murarverktyg och vips så slipper jag den skiten fram till våren!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Och jag hittade en hel spade under jord och tegel. Den kunde dom ju satt ett nytt handtag på bara, men nu är den helt sönderrostad.
 
Under helgen fått dit det sista i foder och dekorlister på fasaden till verkstaden och dränerade sista kortsidan i förbifarten. Sågade och bröt ner den fula taksargen som totalt innebär tre vändor till tippen med pickup & släpvagn. Kapade plåttak och undertak till den nya takformen med mindre överhäng och fick dit de nya ersättande vindskivorna på tre av sidorna av huset.
 
Körde till tippen idag, men inser att denna kille kör mer polystyren en vända med cykeln än jag gjorde två vändor med min pickup.
Cykeltransport 1.PNG

Om vi ändå är inne på ämnet, varför hyra släp för att hämta pellets om det finns en moppe i garaget...
Cykeltransport 2.PNG
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Spännt upp lite ståltråd för att hålla duvorna borta från balkongen. Fuskat en massa med fogsprutan för att fönsterpartierna på gaveln ska klara sig ett år till. Kladdar på lite färg till helgen så ser de bra ut ett tag till. Bemödade mig dock att ta måtten på skiten och har begärt offert på nya prylar.

Spettat isär högen med säsongens samlade betong- och bruksrester och lastat rullebören med bitarna.

Misslyckats med att bygga en jigg till att fräsa spår till lameller. Två försök och det blev skit, tredje gången eller?
 
phl skrev:
Spännt upp lite ståltråd för att hålla duvorna borta från balkongen.
Provade sätta sådana här på en av husen vilket funkade effektivt mot kajor som försökte invadera taket. De är dock avsedda för duvor.
Mot duvor och kajor.PNG

phl skrev:
Misslyckats med att bygga en jigg till att fräsa spår till lameller. Två försök och det blev skit, tredje gången eller?
Är det typ en sån här du tänkt?
https://www.youtube.com/watch?v=zOigLBVrVJc
 
Johan- skrev:
Provade sätta sådana här på en av husen vilket funkade effektivt mot kajor som försökte invadera taket. De är dock avsedda för duvor.
[bild]
Hur/var fäster man dem? :)
Har sådana i en kartong i uthuset, men har aldrig sett sådana innan..
MVH Sandra
 
Y
Jag har beställt dyra brädor för att laga undertaket.

Samt lagat motorsågen inför att röjja i trädgården.

Hittade en drömvilla på hemnet så har halft ångest...
 
Snigla skrev:
Hur/var fäster man dem? :)
Har sådana i en kartong i uthuset, men har aldrig sett sådana innan..
MVH Sandra
De används mest frekvent i andra delar av Europa och där monteras de med lim, eller mer exakt silikon utformad för att kombinera element av polykarbonat. Monterade dock mina med PL400 vilket funkade prima.
 
Kollade på sådana där spikmattor men de är fula och dyra. Dessutom funkar de inte så bra på ett balkongräcke. Ståltråd verkar fungera för mig.
 
phl skrev:
Kollade på sådana där spikmattor men de är fula och dyra. Dessutom funkar de inte så bra på ett balkongräcke. Ståltråd verkar fungera för mig.
Jo, jag skulle själv inte monterat dem på en balkong, de är ju avsedda för tak där de inte syns. Menade mest om du behövde ytterligare avskräckande medel som hjälper. De skadar inte fåglarna. Köpte mina för 20kr/st.
 
Var hittar man dem för 20kr/st?
 
phl skrev:
Var hittar man dem för 20kr/st?
T ex från Leroy Merlin.
 
Fått fiber inkopplat. Så jag drog färdigt cat6-nätet och kopplade in trådarna i patchpanelen. Nu skall jag bara beställa internet också.
 
Y
Motorsågat bort träd, buskar och annat. Samt lagt riset i högar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.