Jaha så det finns inga lagliga metoder?

Utan vi är hänvisade till olagliga?
 
Som jag skrev:
Den lagliga metoden är att be grannen att själv kapa häcken, med hänvisning till att ni annars tvingas göra det och det blir inte vackert. Du kan även prata med kommunen om det, och fråga om det finns möjlighet att få ett föreläggande om kapning av häcken pga "betydande olägenhet".

I princip får alltså en häck bli precis hur hög som helst, men ni behöver inte acceptera vare sig grenar eller rötter på er tomt. Kapar ni rötterna välter hela häcken in på deras tomt i nästa storm. Det är dock deras problem om de inte själva gjorde något åt häcken när ni gav dem möjlighet.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
När ni insåg att grannen skulle flytta, varför klippte ni inte häcken då???

Om grannen inte går med på att klippa sin sida och ni vill ha ner/bort häcken:

Om den står på tomtgräns som du skriver så gräv upp och dränera ordenligt på eran så häcken stårr torr, lär släppa igenom ljus sen ;)
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Det jag inte fattar är varför Johan65 med fru inte agerat tidigare. Ni har bott i huset i 13 år och det är först när grannkåken sålts och nya ägare flyttat in som ni plötsligt inser att häcken skymmer solen. Häcken växte väl knappast ett par meter på någon månad...? Är det månne en hund begraven under häcken...?

Johan65 skrev:
Hjälp oss med vad vi kan göra. Nu efter 13 år som vi har bott i huset så har grannens tujahäck (som delar tomten mellan oss) växt till sig hela 6 m på höjden.
 
  • Gilla
Stig alm och 4 till
  • Laddar…
Den var ju inte för hög för 13 år sedan, kanske inte ens för 10 år sedan, och de tidigare grannarna ville väl inte klippa ner den heller?
 
Givetvis var den inte för hög för 13 år sedan...men det normala är väl ändå att man regelbundet håller efter växterna man har i sin trädgård så att de inte bli olägenheter. Jag skulle vilja höra från TS varför häcken fått växa fritt ända tills grannhuset bytte ägare och att det nu plötsligt är grund för att skapa osämja med de nya grannarna. Något luktar lite unket här...är det så att TS inte gillar sina nya grannar...?
 
  • Gilla
Stig alm och 1 till
  • Laddar…
Vem är "TS" som du refererar till?
Om det är trådstartaren så är signaturen Johan65 och han har inte synts till sedan alldeles i början (3 inlägg, sedan tyst).
Vore intressant att höra hans svar på en del direkta frågor liknande dina.
 
TS= TrådStartaren...så ja, jag avser Johan65. På engelska skriver man OP= Original Poster, detta är alltså internetslang.
 
Personligen så har jag lite svårt att förstå problemet. Man kan ju inte förvänta sig att se längre än till tomtgräns när man köper en bostad.

I de fall utsikten anses viktigt så löstes det förr med ett s.k. "utsiktsservitut" eller "villaservitut". Nu för tiden så låter man detaljplanerna styra detta för det fall utsikten anses viktig.

Men kan också lösa det enskilt med en nyttjanderätt eller ett servitut om man kan komma överens med grannen.

Det går också att (i vart fall i teorin) tilltvinga sig ett servitut med en fastighetsreglering.
 
Nej, en av de vanligaste orsakerna till grann-osämja, är nog att endera parten, eller bägge, saknar förståelse för den andres problem ... ;)

Själv har jag väldigt stor förståelse för den som förlorar mer och mer av sin kvällssol.

Hade jag varit i TS sits hade jag pratat med grannen, förklarat problemet, och bett dem klippa sin häck (förutsatt att det är grannens häck och inte en gemensam) på min sida så att den inte växer in på min tomt, då vi tycker häcken breder ut sig så mycket att den blir påträngande. Som kompromiss kan ett alternativ vara att häcken får växa en viss sträcka in på vår tomt så länge den hålls på max 3 meters höjd.

Vägrar de bägge alternativet, hade jag informerat dem om att jag kommer att klippa häcken längs med tomtgränsen på min sida. (Så återstår att se hur länge häcken klarar sig efter det ... )

Det är ju så att grannsämja kräver två grannar som bägge är medgörliga och kompromissvilliga. Har man en granne som vägrar kompromissa så får man alltid börja med att göra ett försök, och sen göra som sin granne, dvs, som man själv vill utan hänsyn till den andre, inom lagens råmärken.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
S
I diskussionen har man svajat mellan 'regler' och lagar.

Sanningen är att Jordabalken 1970:994 tydligt säger att ni har all rätt att klippa tujan på er sida tomtgränsen, men att ni först måste ge grannen chans att göra det själv.

Se

https://lagen.nu/1970:994#K3

Det är så glasklart det kan bli. Punkt.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Matzeball
Var så trevlig mot grannen som du vill att de är mot dig. Visa att du själv är en god och omtänksam granne. Stå ut några månader till och diskutera sedan frågan med dina nya vänner och se det från deras sida också. Kanske fråga dem om det finns något du kan göra för dem i gengäld ifall det sitter hårt åt. Be bara om det som är nödvändigt för att lösa olägenheten för er. Måste den verkligen kapas från 6 till 3 meter för att lösa det?
 
  • Gilla
UlfPersson
  • Laddar…
Finns väl ingen som helst vettig anledning att ha en häck som är högre än 2,5 meter?
 
  • Gilla
Eld och 3 till
  • Laddar…
Göran.W
Problemet med att dom inte vill klippa ner den kanske bottnar i något så enkelt som att dom tycker den är fin och är rädda att det inte kommer vara fin längre efter en klippningen.
Ett besök av någon kunnig kan kanske få dom att ändra sig.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Lagen säger inte om det är vettigt eller inte.

Grannen kan ha 25 meter höga träd om den vill.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.