Vem har rekommenderat RK?
 
Är det en vanlig gipsvägg så kan du såga upp ett hål med hålsåg rakt under dosan vid golvet, dra en flexslang från kopplingdosan ner till hålen och montera en rot-dosa där. En flexslang borde du kunna fästa dra in i kopplingsdosan genom att borra ett lagom stort hål och fästa slangen med smältlim.

Jag är inte 100% säker på att det är regelenligt att göra så, rent teoretiskt så kan det försämra brandskyddet. Jag har själv gjort så med datainstallationer fast det är ju ingen brandrisk med det.
 
Enligt bilderna är det inte gipsvägg...
 
S
För fan, det viktigaste i hela jobbet är kontinuitetsmätningen och den är det ingen som säger något om. Livsfarligt att ansluta sig på en jordtråd som man inte kollat upp ordentligt först. Att anta att gröngul är jord kan döda.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Ja hur man ska mäta är ju ett problem i sig.

Först och främst ser det hela ganska bra ut där, det går nog att misstänka att allt är som det ska: Att nolla, fas och skyddsjord ligger som färgerna antyder.

MEN, det är kanske inte riktigt helt bra att bara förutsätta detta.
Det kan vara en elektriker som jobbat på både trött och less kl 1530 en fredag och snabbat sig på så att det är fel inkopplat i andra änden. Eller en helt galen hempulare eller elektriker helt utan yrkesheder som använt gul/grön till annat.

Jag vill minnas att det skett ett dödsfall för att någon elektriker hittat en röd ledare och tänkt "ja denna är ju skyddsjord då!" och sen kopplat in en ny sak på denna skyddsjord.
Nu var denna röda ledare tändtråd, och hela höljet på den inkopplade apparaten blev strömförande när någon slog på en strömbrytare.


Men mäter man mellan svart och blå och finner 230V, sen mellan svart och gul/grön och även hittar 230V, då borde det vara mycket säkert att anta att den svarta är 230V fas - obruten.

Sen gör man samma med den bruna, och så ytterligare en gång efter att man slagit om strömbrytaren (trappkopplade), och blir det samma som med svart ledare i ena läget på strömbrytaren men 0 volt * i andra läget så är denna tändtråd.

Funkar inte detta får man väl testa om det råkar vara brun som obruten fas och svart som tändtråd (som dagens gällande standard).


Men sen kommer den intrikata kollen. Hur avgör man om den blå är nolla och den gulgröna skyddsjord.

Finns det jordfelsbrytare (som bryter nollan) så kan man slå av JFB'n, och ohm-mäta eller summra mot jordblecket på ett annat vägguttag, gärna i något annat rum (annan säkringsgrupp). Finner man att det är kontakt mellan dessa jordbleck så är man nog ganska safe i att jorden både är inkopplad och inkopplad rätt.

OBS, detta är ingen riktig kontinuitetstest enligt reglerna. Då måste testströmmen vara minst 200mA för att även öka chansen att avslöja någon dålig kontakt. Och då funkar inte multimeter längre, utan speciella mätinstrument gäller.

Men det är ändå massor med gånger bättre att testa med multimeter som jag föreslog än att inte testa något alls.
 
Fast vad nytta har vi av kunskapen att jordblecken i två olika uttag har kontakt? Vad vi vill veta är ju om det är PE som är framdraget från rätt ställe utan avbrott. Så mellan jordningsplinten i centralen och mätpunkten vi vill testa vill vi mäta upp ett värde som knappt får överstiga 1 ohm. Neutralledare separerad innan såklart.
 
Det är väl först när man kan konstatera att man har god kontakt med jordade föremål (typ vattenkranar, element, etc) i byggnaden som man kan känna sig nöjd.

God kontakt med PE i centralen säger inte så mycket om nätägarens jordtag.
 
Mikael_L skrev:
Jag vill minnas att det skett ett dödsfall för att någon elektriker hittat en röd ledare och tänkt "ja denna är ju skyddsjord då!" och sen kopplat in en ny sak på denna skyddsjord.
Nu var denna röda ledare tändtråd, och hela höljet på den inkopplade apparaten blev strömförande när någon slog på en strömbrytare.
Nästan precis det där har jag personligen råkat ut för. Dvs. jag dog inte. och det var inte en röd ledare, utan en brun som han tydligen tyckte såg röd ut.

Det var under mina studierår, jag var aktiv i kårverksamheten, vi drev en lokal med ett antal kaffeautomater. En ny automat skulle in på en ny plats. En elektriker drog fram ett vägguttag som vi bad att få på 2m höjd inne i en nisch där automaten (250 kg) skulle in. Vi ville kunna nå uttaget även med maskinen på plats.

Uttaget kom istället på ca 1,4 i höjd. Jag klättrar upp på maskinen och får hänga med överkroppen ner bakom maskinen för att nå uttaget. Jag är rejält varm och svettig efter att ha baxat åbäket på plats. Då går där en kabelstege i metall ca 5cm ovanför min rygg. Skulle varit naturligt att dra sig fram mha. kabelstegen.

Jag kommer ner från maskinen utan att märka något. En stund senare så har en mindre läcka i maskinen bredvid gjort att det är en vattenpöl på golvet, som kommer i kontakt med en metalllucka i golvet (i övrigt plastmatta på golvet) framför den nya maskinen. En person får en rejäl stöt när han står i pölen och vidrör den nya maskinen.

Efter lite kontrollmätning ser vi att maskinen är spänningsförande och hittar felet som eletrikern gjort.

Man blev ju lite darrig när man inser att jag legat med hela magen i kontakt (via genomsvettig tröja) med en spänningsförande plåt yta, och med den jordade kabelstegen så nära.

Det lite komiska var skälet för att elektrikern överhuvudtaget var där. Dessa lokaler låg i källaren till högskolan, teknologer hade under många år hempulat det mesta av elen i lokalerna. Men så hade fastighetsägaren, byggnadstyrelsen upptäckt detta och skickade dit två elektriker som skulle göra om allt. De gick där i två veckor och kunde inte hitta något som behövde åtgärdas. Till slut så säger de rakt ut att de börjar få tråkigt, men skall vara där veckan ut. Undrar om det är något vi behöver få hjälp med. Då bad jag om uttaget eftersom maskinen skulle komma någon vecka senare. Och det höll som sagt på att sluta väldigt illa,
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
hempularen skrev:
Nästan precis det där har jag personligen råkat ut för. Dvs. jag dog inte. och det var inte en röd ledare, utan en brun som han tydligen tyckte såg röd ut.
Jag kommer lite närmare. Dvs ingen av oss dog, men mamma klagade på att hon fick stötar av frysboxen i källaren i huset jag växte upp i. Den stog i syrummet och vi barn brukade hoppa upp och sitta på den. (Betonggolv och en radiator precis bredvid frysen så jord fanns).

Inte mindre än två behöriga elektriker hade dels använt röd som tändtråd för rätt färg tog slut och han byggde ju huset åt sig själv, och den andre som flyttade in kopplade bara rakt av enligt färg (röd måste ju vara jord här).

Summa summarum. Lite inte på något eller någon! (Även om de är släkt och man varit med och byggt det själv, fast inte dragit just det här...)
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
SueCia skrev:
För fan, det viktigaste i hela jobbet är kontinuitetsmätningen och den är det ingen som säger något om. Livsfarligt att ansluta sig på en jordtråd som man inte kollat upp ordentligt först. Att anta att gröngul är jord kan döda.
Nej, kanske främst för att ingen yrkesverksam elektriker verkar göra sig besväret med att göra den... (Alla närvarande här på forumet förstås undantagna...)

Jag har nog sett ett femtiotal uppskruvningar av extra uttag (som jag inte gjort själv då) genom åren, och jag har aldrig någonsin sett en kontinuitetsmätning utföras. Det har kanske blivit bättre under senare år får man hoppas, men f-n trot. Jag blir gärna övertygad om motsatsen.

P.S. Om man nu mot förmodan skulle vilja börja utföra en, vad skulle vara ett bra instrument för "hobbybruk?" I de fall jag varit det minsta osäker så använder jag förlängningskabel och vanlig multimeter, men detta uppfyller ju som sagt inte kraven. (Och som mycket_nu påpekar så säger iofs det ändå inget om andra ändan av jordförbindelsen.)
 
Det finns ju enkla uttagstestare på Kjell med JFB-test som faktiskt är värd en hel del, speciellt om det just finns en JFB. Kostar 100-200:-

Man bryter dock mot kravet att de grundläggande kontrollerna ska göras i spänningslöst tillstånd.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det finns ju enkla uttagstestare på Kjell med JFB-test som faktiskt är värd en hel del, speciellt om det just finns en JFB. Kostar 100-200:-

Man bryter dock mot kravet att de grundläggande kontrollerna ska göras i spänningslöst tillstånd.
Jo sådan har jag (och använder faktiskt), men den ger ju inte mycket till kontinuitetsmätning som sådan (även om jag med en sådan faktiskt tagit en jord som glidit ur en torix till hälften). Nu var jag mer ute efter en "riktig" mätare för de fall man skulle vilja göra det "på riktigt".

MEN, till TS, en "oriktig" mätning är naturligtvis helt klart att föredra framför ingen mätning alls.
 
  • Gilla
gurra_77
  • Laddar…
Då har jag kört lite med multimetern här, svart är konstant 230 och brun går via brytare/dimmer. 0 mellan blå och grön/gul.

Då återstår som sagt bara den intrikata kollen, att göra sig hundra på om grön/gul faktiskt är jord :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Slugge skrev:
Fast vad nytta har vi av kunskapen att jordblecken i två olika uttag har kontakt? Vad vi vill veta är ju om det är PE som är framdraget från rätt ställe utan avbrott. Så mellan jordningsplinten i centralen och mätpunkten vi vill testa vill vi mäta upp ett värde som knappt får överstiga 1 ohm. Neutralledare separerad innan såklart.
Ja lite nytta har vi väl ...
Det minskar ju risken ganska kraftigt jordledaren inte alls är ansluten i andra änden. :)
Det minskar nog också risken att den ledare man antar är jord faktiskt råkar vara en tändtråd eller något annat skumt.

Ja jag tycker nog att denna lilla test, (som många faktiskt kan göra med saker dom redan äger, en multimeter) är bra mycket bättre än att inte göra något alls bara för att man inte vågar eller kan gå in i centralen eller har någon 200mA kontinuitetsprovare.

Och som jag skrev, jag tycker att man dessutom kan försöka mäta mot ett uttag i något helt annat rum, som sitter på en annan säkring. Då är det ju troligt att mätningen i fråga tar vägen genom jordskenan i centralen och därmed kan man ju konstatera att jorden går obruten hela vägen.

Men visst, man mäter ju inte med föreskriven testström. Man hittar inte ifall det är fuljordat (använt nollan) någonstans på vägen. Och är elinstallation totalt och helt vansinnigt utförd så kan det givetvis finnas risk att det inte alls är jordat mot jordskenan. Men då är det som sagt mycket grava fel gjorda i det övriga.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
P.S. Om man nu mot förmodan skulle vilja börja utföra en, vad skulle vara ett bra instrument för "hobbybruk?" I de fall jag varit det minsta osäker så använder jag förlängningskabel och vanlig multimeter, men detta uppfyller ju som sagt inte kraven. (Och som mycket_nu påpekar så säger iofs det ändå inget om andra ändan av jordförbindelsen.)
Rena kontinuitetstestare tycker jag antingen är för dyra eller för "crappiga" för att kännas som något bra alternativ. Jag hittade några här:
http://www.elma-instruments.se/_se/...p/7392016000307?shop.product.id=7392016000307
http://www.toleka.se/contents.las?o...ession=TWSession:42F9422D09caf33DEBRUX3166D65
http://www.instrumentcenter.se/sv/g...re-med-200ma-teststroem-och-led-belysning.php

Då blir pengarna upp till ett något bättre och mer mångsidigt instrument inte så mycket.
Om man vågar beställa från ebay så tycker jag denna är ett riktigt fynd. (Funderar lite på den själv):
http://www.ebay.co.uk/itm/UNI-T-UT5...879?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c313a49e7
Detta instrument finns från 2-3 olika säljare på ebay, om man litar mer eller mindre på olika säljare.
Här får man megger, kontinuitetsprovare och JFB-testare i ett och samma instrument, till bra pris.
Jag tror dock att JFB-testen inte är riktigt helt enligt alla normer och så. Jag kan inte uttyda av manualen annat än att den inte testar tid eller testar med rätt tid.
Men manualen kan ju också vara klumpigt skriven/översatt förstås, så den egentligen mäter korrekt och sen presenterar tid.
Oavsett är det ändå en ganska bra JFB-testare, helt klart något snäpp över enkla uttagsprovare.

Jämfört med en installationsprovare så saknas väl i princip bara slingimpedans-mätning, för att avgöra om ledningslängder och säkringar matchar varandra.
(Ja fasföljd saknas också.)

Men vill man sen knalla vidare upp i nivå så är väl en riktig installationsprovare nästa steg, se denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/el/63710-installationstestare-erfarenheter.html
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.