Då får jag sluta läsa här tills du fixar kort på lite riktiga saker....fult att luras sådär.....
 
Mikael_L
Altanen är (nästan) klar ! :)

Igår gjorde jag två sådana här:
130821-01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ska åtgärda det här:
130821-02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara målas först. :mad:


Och nu när bygget är nästan klart så fixar jag till linjeringen av anhållet på klyvsågen, som jag har retat mig på att det varit snett i ett par års tid nu. :x :eek: :|
130821-03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
Är det inte dax för en bild uppdatering här nu? Jättefint hus du byggt! Även om jag förespråkar plåt så måste jag säga att betong-teglet du valt blev snyggt!
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Blev det nått hus tro?
 
Han har fullt upp med att skriva i alla andra trådar så hans egna kommer på undantag......:x
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har lagt denna tråd på ignore-listan. ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag med, det är ju fortfarande inga bilder på riktiga verktyg här....
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Just for you my friend
Två Bosch-verktyg, en överfräs modell GOF 900 ACE och en sticksåg modell GST 100 CE, mot en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vette tusan var min blåa borrhammare tagit vägen. Hoppas jag inte tappat bort den.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det var ett tag sen jag skrev något i min långa tråd.

Det är dags att erövra övervåningen, ja det har varit dags länge, skulle ju varit klart för minst 2-3 år sedan. Men den som väntar på något gott ...

Här kommer vi få ytterligare 60kvm boyta, dumt att låta det vara.

I inlägg #221 finns en bild på hur det såg ut när jag lämnade den delen av husbygget.
Sedan dess har det bara hamnat där uppe några kubikmeter flyttlass, en massa byggbråte, en massa verktyg och annat diverse osorterat junk.
Detta har hindrat mig ordentligt ifrån att ta tag i detta, det har liksom sugit musten ur mig var gång jag ens börjat fundera på att fortsätta.

Det som är tvunget att först fixas är att lyfta på de tre sista raderna av golvspånet, allt fram till dit har jag skruvlimmat klart, men sen kom jag till badrummet och måste ju planera hur det ska se ut och sen dra rören under golvet. Så där tog det stopp.

Men nu har jag stökat undan såpass på vinden att det går att lyfta bort golvet och fortsätta, men först blev det att fixa imkanal.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Mikael_L
Ja imkanal.
Försöket med att köra på kolfilter har avslutats nu. Efter varje pannkaksstekning har jag insett att detta inte var melodin.
Länge har jag våndats över att kanske måste dra en kanal längs en av väggarna på övervåningen, lite tråkigt att få en "bula" på en vägg.

Och slå klarnar plötsligt det, jag inser ju att jag naturligtvis drar imkanalen ett par meter vågrätt i mellanbjälklaget så kan den sen gå ut genom kattvinden.

Så i höstas beställde jag ventilationsdelar, bl.a. denna huv:
ABC-VF_stor_svart.png
Och en av de sista självande höstdagarna med nästan bra väder fick jag upp denna genom yttertaket. Jag kommer dock bli tvungen att fixa lite till med detta framåt försommaren.

Sen har det bara väntat tills jag kunnat lyfta på golvet för att förlägga rören mellan fläkt och takhuven, vilket skedde igår. Ett problem är att jag skruvlimmat en rad för mycket av golvspånet, nu tänkte jag mig att jag borde kunna tråckla dit det ändå.

OK, börjar med att markera ut i kökstaket var hålet ska vara och ta upp det.
Tråkigt nog är min största hålsåg 127mm, jag vill ju ha lite mellanrum också, så jag får in lite brandskyddande material.
Så det får bli sticksåg och ett kvadratiskt hål
Ventilationshuv monterad på köksrör med kvadratiskt hål i taket ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför förlade jag ett flexrör med elkabel precis här?
Kvadratiskt hål i tak med synliga träbjälkar och elkabel genom hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Sen nästa trevliga överraskning, saker jag helt glömt bort, var ju att jag har krysskolvat bjälklaget där imkanalen ska förbi, så då fick jag såga ut det också
Och långt där inne, ca 50cm in under golvspånskivan kanske hålet jag ska genom skymtar.
Utsågat hål i bjälklaget för imkanalsinstallation omgivet av isoleringsmaterial och träkonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kapade jag röret
Upptäckte att jag kapat det för kort, tur att jag hade ett till
och brandisolering
Isolerat ventilationsrör efter kapning, med synlig utsågad öppning i bjälklaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerat ventilationssrör som går genom utskuret bjälklag, omgivet av golvspånskivor och byggavfall.


Sen tråckla in det, och detta var ju inte det lättaste, jag slösade ordentligt på svordomar här.
Utsågat hål i bjälklag med synligt rör och isoleringsmaterial för imkanalinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Mikael_L
Slutligen en 90° böj uppåt, och så kapa till och sy ihop allt med röret som kommer ner ifrån takhuven. Ett renslock på vägen.
Det är inte brandisolerat än, väntar kanske till försommaren med detta också, det ligger inte emot något brännbart.
Ventilationsrör med 90° böj och renslock genom takstol, ej brandisolerat, intill mineralullsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Spännande att se att bygget tagit fart igen!

Gick det inte att gå ut genom yttervägg direkt?
 
Mikael_L
Nja, det finns problem med både den tekniska lösningen och utseendet att ta ut imkanalen på vägg, så det kändes nog aldrig som ett alternativ.


Nåja, några dagar sen senaste uppdateringen, det har inte stått helt still, det har rört sig lite sakta framåt.
Igår morse fick jag nästan två ton material till, som ska tynga ner huset ordentligt när höststormarna tar i.
Och ändå var det gips, reglar och OSB till bara ungefär halva övervåningen.

Jag glömde att ta en bild på "paketet" när det var avlastat.
På kvällen, efter att ha gött upp hela traktens påskkärringar med godis började jag lyfta upp det på altanen skyddat under lite tak, tills vidare. Kom ihåg att ta en bild efter att ha tagit in golvspånet inomhus och ställt upp all OSB och gips och börjat lägga dit regelvirket.

Jag lovar, det ser mycket mindre ut på bilden än i verkligeheten. Idag har jag lagt sista handen på avloppsrören och gjort en genomföring för golvvärmerören från nedre våningen. Jag fick även dit ett VP-rör som antennkabeln ska gå i.

Material för byggprojekt som gips, OSB och reglar staplade på en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Mikael_L
Nu har jag lagt ett till lag med golvspån, och allt avlopp är på plats som det ska, och ordentligt förankrat.
Nere till vänster syns en 50mm grå propp mitt i golvspånet. Där kommer ett 50mm kabelrör upp, just nu slutar det strax under golvytan, kommer skjutas upp lite när väggen över är reglad. Där i kommer jag dra upp två golvvärmerör till golvvärme i badrummet. Trots att jag tänker ha plastmatta.
Ja vad annars, vad gör jag om jag ångrar mig. :)
De 4 flexslangarna bredvid går ner i medialådan där det finns nätverk och TV-fördelare. Jag har fortfarande en högst dunkel uppfattning om vad jag ska göra med dessa, men 3st 20mm och 1st 25mm bör nog räcka till vad jag kommer behöva.
 
  • Nyinstallerade avloppsrör och rörskydd i öppet golv med spånskivor och säckspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.