Solfångare, solceller, vindsnurra, vedspis, värmepump och direktverkande el. Nils-Erik Mattsson i Ronneby kombinerar all möjlig teknik för att säkra energibehovet i sitt hus.

Du kan läsa artikeln här: Nils-Erik har huset fullt av energiteknik
 
G
Glad att han inte är min granne. Lite sjukt att man skall göra bygganmälan för att byta sin köksfläkt, men att montera sånt här på fasad och i trädgård är helt OK?
 
G
En solcellsanläggning på 1,5kW med vridbart stativ som inte ens ger en faktor 1000 på utbytet måste ha något general-fel. 1700-2000kWh/år borde den ge.
 
G
kunde tänka mig att få mer information om lösningar till fritidshus utan el.
hur man kan tänka sig att få in värme ditt.
men så klart med en lite lösning Vind eller solenergi:)
 
G
Jag tycker att han har gjort ett fantastiskt jobb.
Hade gärna haft honom som granne och fått lite tips om hur jag kunde få ner förbrukningen av köpt el.
 
G
Fantastiskt! Honom vill jag ha som granne - vilket snille! Gräsmattan stör inte mig.
 
Kul med alla projekt, på avstånd... Som granne måste man visa hänsyn, både ge och ta. Utan att ha en aning om omständigheterna, känns det väldigt mycket "ta".
 
G
Fantastiskt smart man,skulle gärna ha honom som granne:)
 
Smaken är som röven. Tur är väl det.

Skulle hellre ha den grannen än att bo granne med arkitekt-expriment, typ 'Mölle by the sea'.
 
Har ungefär det samma, men jag tyckte jag hade det rörigt. :) Roligt när man ser hur andra gör sakerna i alla fall. Mina saker kan man läsa om här på Bygga hus forum.
 
Gärna lite mer info (schema) om hur han kopplade in den där värmeväxlaren, har själv funderat på snarlika lösningar.
 
Vad är investeringskostnaden på alla grejer? tveksamt att det blir billigare men kan vara kul att testa sig fram... :)
 
G
Jag tror en del av det här kommer och bli en vanlig syn framöver (även om det kommer ta tid), så det är bara att vänja sig bakåtsträvare ;-)! Jag skulle definitivt vilja ha honom som granne för att lära mig mer... Vi kommer alla behöva ta större ansvar för miljön!
 
gäst skrev:
Jag tror en del av det här kommer och bli en vanlig syn framöver (även om det kommer ta tid), så det är bara att vänja sig bakåtsträvare ;-)! Jag skulle definitivt vilja ha honom som granne för att lära mig mer... Vi kommer alla behöva ta större ansvar för miljön!
Vi kommer sannolikt få mycket distribuerad elproduktion men system som det i artikeln kommer fortsatt vara en marginell företeelse.
 
G
Smart :) China Solcelerna kostar 0.53euro/ Watt och de köper du i tyskland
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.