Bb menade #125.

Du förstår alltså inte hur en skattefinansierad lyxbåt minskar utrymmet för direkt stöd till barnfamiljer?
 
Pumba skrev:
Inlägg 25 har ju inte något med någon båt att göra, det inlägget var ju tämligen ontopic fortfarande..
Sorry! Inlägg 125 menade jag. ... och injoil hann före mig, ser jag.
 
injonil skrev:
Bb menade #125.

Du förstår alltså inte hur en skattefinansierad lyxbåt minskar utrymmet för direkt stöd till barnfamiljer?
Ska jag vara helt ärlig så tvivlar jag på att det går att belåna en privat båt med 4 miljoner.

Nej jag ser inte det för 5 öre, vad skulle barnfamiljen få extra för att man tog bort ränteavdrag på båtavbetalning?
du får gärna förklara, jag ser inget samband alls.

Om någon tjänar så pass bra att man får låna 4 miljoner till en båt så bidrar man troligen redan väldigt kraftigt till statskassan med pengar redan som det är.

Jag tillhör kategorin småbarnsfamilj och vi får tillbaka ca 13000kr om året i ränteavdrag på huset, om det togs bort, vad är då rimligt att jag skulle få då?
 
Redigerat:
Du förstår att ränteavdrag kostar pengar? Dvs utan ränteavdrag skulle vi få in betydligt mer skatt, eller hur? Om ränteavdrag för lyxbåtar inte var möjligt skulle staten alltså få in mer pengar.

Hur finanserna ser ut påverkar i sin tur beslut om eventuella höjningar av t ex barnbidrag. Är finansieringsmöjligheterna dåliga blir det ingen höjning. En utgift möjliggör helt enkelt i mindre utsträckning en annan utgift.
 
injonil skrev:
Du förstår att ränteavdrag kostar pengar? Dvs utan ränteavdrag skulle vi få in betydligt mer skatt, eller hur? Om ränteavdrag för lyxbåtar inte var möjligt skulle staten alltså få in mer pengar.

Hur finanserna ser ut påverkar i sin tur beslut om eventuella höjningar av t ex barnbidrag. Är finansieringsmöjligheterna dåliga blir det ingen höjning. En utgift möjliggör helt enkelt i mindre utsträckning en annan utgift.
Jag ser fortfarande inte poängen, har du 1 miljon i banklån så får du tillbaka någonstans runt 7000-8000kr om året.
1 miljon i huslån är gissningsvis inte helt ovanligt att man har som barnfamilj, det är ju en fördubbling av ett barnbidrag som skulle till isf för att kompensera bara för det som ränteavdraget skulle ta bort, skulle det då sedan vara ett extra stöd så måste ju barnbidraget höjas ännu mer, för att kompensera det du förlora i andra änden.
Detta kan du likväl inte tillgodoräkna dig när du ska köpa hus eller lägenhet då bidrag inte är inkomst och du kan således låna ännu mindre.

Jag kan inte se vad vinsten skulle vara, det skulle ju enbart flytta pengar från de som bor i belånat hus till folk som sitter i hyresrätter, de är ju de enda vinnarna.
 
Nu talade vi om räntebidrag för finansiering av lyxbåtar.

Om vi tar bort ränteavdraget helt och hållet kan vi sänka skatterna motsvarande.
 
injonil skrev:
Nu talade vi om räntebidrag för finansiering av lyxbåtar.

Om vi tar bort ränteavdraget helt och hållet kan vi sänka skatterna motsvarande.
Vad är det för mening att diskutera räntebidrag på lyxbåtar,,, det skulle ju ge typ inget i statskassan..

Det är mest billy_baver som pratat i denna tråd och flera andra om att ta bort allt vad ränteavdrag heter, inte bara på nått båtköp
 
Men billy_baver förstår konsekvenserna av att ta bort ränteavdraget och ersätta med t ex direkt stöd till barnfamiljer, det gör inte du!
 
En poäng som ni har tillsammans (bortser från det där med lyxbåtarna :) ) är att barnfamiljer ofta har en tajt budget.

En gång i tiden infördes barnbidraget för att stimulera till att skaffa barn, och hjälpa barnfamiljerna till en vettig levnadsnivå.

Nu är nativiteten ännu lägre, och det är mera regel än undantag att båda föräldrarna måste förvärvsarbeta redan innan barnen lärt sig gå och prata.

Jag tycker barnbidraget borde fördubblas, men "flerbarnsbidraget" tas bort.
Det skulle kunna stimulera unga par att skaffa barn lite tidigare, och inte vänta tills det nästan är för sent.

(Talar inte i egen sak. Mina barn är 34 resp. 31 år och vi har inte fått barnbidrag på rätt länge.)
 
Nerre skrev:
Eftersom man skattar för inkomst av kapital så är det också fullt logiskt att man får göra avdrag för förlust av kapital.
Varför är det så självklart?

Tjänar man pengar så betalar man skatt. Gör man av med pengar så betalar man skatt.

Lånar man ut pengar så betalar man skatt. Lånar man pengar så får man pengar.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Det är väl så att man i så fall borde ge barnbidraget upp till en max inkomst, på xxxxx kr och inte till högavlönade,vad det nu är. Annars så tror jag att X-faktor löser det ganska lätt och snabbt, det där med behovet av fler individer. Så totalt sett så är nog barnbidraget överspelat när det gäller att öka på befolkningen.
 
KnockOnWood skrev:
En gång i tiden infördes barnbidraget för att stimulera till att skaffa barn, och hjälpa barnfamiljerna till en vettig levnadsnivå.

Barnbidragen infördes för att förenkla dåtidens skattesystem. På den tiden sambeskattades makar, och de som hade barn beskattades lindrigare än barnlösa. Inom ramen för samma budget skyfflade man dessutom en extra slant till familjer som var så fattiga att de knappt haft någon inkomst att betala skatt på. Det är denna lilla marginalslant som i eftervärlden framstår som så heroisk, men som i praktiken inte alls var så finansiellt genomgripande som exempelvis folk- och tilläggspensioner.


Pumba skrev:
Jag fattar inte riktigt vad du är ute efter, bidrag åt höger och vänster

Vi människor är relativt unga när vi skaffar barn. Det betyder att vi i allmänhet bakom oss har bara en kort lönekarriär. För de flesta kommer de goda åren när barnen redan är utflugna. Gruppen 25-åringar tjänar betydligt mindre än 50-åringsgruppen. En tanke är då att man får lite förskott av livets goda när man faktiskt behöver det som bäst. För att sedan betala tillbaka det när man kommer på stadig fot. Kollektivet med utflugna barn hjälper gruppen som just skaffar barn.

Vinnare och förlorare? Man känner sig väl inte som förlorare bara för att man betalar tillbaka sina studielån? Studiemedelssystemet är egentligen arrangerat på exakt samma sätt, så att dagens återbetalningar finansierar livet för nya studenter. På samma sätt skulle man kunna bygga upp ett självfinansierande bolånesystem för barnfamiljer. När barnen slutar gymnasiet upphör subventionen, och de räntefria lånen amorteras tillbaka. Utan avdrag.

Hoppas du fattar det fina i kråksången. :)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Gör man av med pengar så betalar man skatt.
Jaså, jag trodde att t.ex. företag slapp skatt om de gick back?

Men för att jag ska förstå ordentligt:

Hur stor blir skatten om jag tjänar 50 000?
Hur stor blir skatten om jag går +/-0?
Hur stor blir skatten om jag går back 50 000?
 
injonil skrev:
Men billy_baver förstår konsekvenserna av att ta bort ränteavdraget och ersätta med t ex direkt stöd till barnfamiljer, det gör inte du!
Det verkar helt uppenbart korkat, de som har mest nytta av ränteavdraget är ju just barnfamiljer, det gör ju att du kan låna till ditt boende till en vettig kostnad.
Det är ju allt som ofta yngre människor som är högt belånade.

Bidrag och annat skit sätter ju käppar i hjulen för att låna pengar, det spelar ju ingen roll om du har 1 miljon i barnbidrag, banken räknar inte det som en inkomst när du vill låna pengar till boende.

Jag tycker det låter som nått system som hör hemma i DDR eller Sovjet där man ska ge bidrag till barnfamiljer, jag tror nog den allra största delen av barnfamiljerna har det rätt bra som det är.

De barnfamiljer som jag känner till har det dåligt beror på saker som föräldrarna orsakat och sånt tycker jag dessvärre inte mina skattepengar ska gå till.

Att sen göra någon form av lånesystem där det rent uppenbart gynnar dem som inte anstränger sig för att faktiskt samla ihop lite pengar själv till sitt boende, vad är det för vits att vara ekonomisk och spara pengar om man får pengar till boendet ändå.
 
Redigerat:
  • Gilla
falkn och 1 till
  • Laddar…
Pumba skrev:
Det verkar helt uppenbart korkat, de som har mest nytta av ränteavdraget är ju just barnfamiljer, det gör ju att du kan låna till ditt boende till en vettig kostnad.
Det är ju allt som ofta yngre människor som är högt belånade.

Bidrag och annat skit sätter ju käppar i hjulen för att låna pengar, det spelar ju ingen roll om du har 1 miljon i barnbidrag, banken räknar inte det som en inkomst när du vill låna pengar till boende.

Jag tycker det låter som nått system som hör hemma i DDR eller Sovjet där man ska ge bidrag till barnfamiljer, jag tror nog den allra största delen av barnfamiljerna har det rätt bra som det är.

De barnfamiljer som jag känner till har det dåligt beror på saker som föräldrarna orsakat och sånt tycker jag dessvärre inte mina skattepengar ska gå till.

Att sen göra någon form av lånesystem där det rent uppenbart gynnar dem som inte anstränger sig för att faktiskt samla ihop lite pengar själv till sitt boende, vad är det för vits att vara ekonomisk och spara pengar om man får pengar till boendet ändå.
Vill bara klargöra att barnbidrag visst räknas med på inkomstsidan av banken däremot gör tex bostadsbidrag inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.