Efter att ha letat, velat och varit på visningar har vi nu kommit fram till att lägga vårt första bud.
Idag har jag och sambon olika banker och lånelöfte är klart med min bank men ett villkor är att sambon byter till samma bank vid ev köp vilket antagligen är standard?

Nu har vi egna lån på bilar etc som inte var något problem med min bank och det jag egentligen undrar, är det alltid nödvändigt att gå "bankrundan"?
Vinner man så mycket på ett lån runt 1 miljon? Min bank frågade förvisso om jag kollat med andra banker, vilket ej gjorts. Gjorde en liten tabbe på internetbanken så det blev två kreditupplysningar på oss och vad man hört vill man gärna hålla nere det antalet? Vi kommer även behöva låna lite mer än köpesbeloppet för VA arbeten osv men det verkade OK med min bank.

Vad säger ni med lite mer erfarenhet, vinner man verkligen på att kolla runt med flera banker? Vi behöver inte jaga ören och värdesätter hellre en god relation med banken än krånglar om det inte är värt det.

Många funderingar kring det här med hus..
/Bisam, tacksam för synpunkter!
 
OM din nuvarande bank ger en ränta som verkar OK (kolla med andra personer, inte banker). Då finns det väl ingen anledning att jaga runt.
 
j.f.s
Vad är viktigast för er?

Bra kontakt med bankman/kvinna? Bra och väl fungerande tjänster? Bra bemötande? Eller är det några punkter på räntan som väger tyngst?

För vår del så väger väl fungerande tjänster och det faktum att vi har en bankkontakt som är guld värd mer än att få några punkter bättre ränta. :)
 
Du bör väl åtminstone se till att du har motsvarande eller bättre än småbankernas listräntor (SBAB, Skandiabanken etc). Deras räntor kan du ju kolla upp direkt på nätet och visa för er egen bank, dessa ska de kunna matcha annars blir du blåst. Tro inte deras skitsnack att småbankerna kan förhandla fram billigare räntor, det är precis tvärt om, storbankerna har betydligt billigare upplåningsräntor pga deras storlek.
 
Kollade upp lite på nätet på olika bolånesidor och konstaterade att det skiljdes rätt kraftigt. Fast å andra sidan sa kvinnan på banken uttryckligen att hon inte gjorde någon glädjekalkyl, så får väl se vad dem erbjuder om vi går vidare? Erbjudanden på förmedlingssidorna kanske man får ta med en nypa salt också?

Givetvis lyssnar man ju på vad omgivningen säger men ibland låter det ju som om bankerna tiggde på knä för att få just dem som kund :rolleyes:

Personligen värdesätter jag hellre en god relation med (i detta fall bankkvinna) som kanske möjliggör smidigare ärenden i framtiden än att få absolut lägsta räntan.
Funderar förresten om det spelar någon roll om det inte var min vanliga bankkvinna i detta ärende? Kom på att man kanske borde sett till att ha samma om möjligt? Iofs verkade den senare mer erfaren och smidigare att prata med..

//Funderaren
 
Nu vill inte jag verka allt för cynisk (även om jag är det), men det där med god relation till banken är ungefär värt lika mycket som en argentisk stadsobligation när det väl gäller något. Det är ytterst ovanligt att en vanlig "bankkvinna/man" kan ta några som helst beslut utan att bolla det med sin överordnad, men lite trevligt bemötande kan du säkert få...

Däremot kan det ju vara värt att slippa allt krångel med att byta bank och det tjafset för någon tiondels procent, det köper jag verkligen.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Bisam skrev:
Personligen värdesätter jag hellre en god relation med (i detta fall bankkvinna) som kanske möjliggör smidigare ärenden i framtiden än att få absolut lägsta räntan.
Ponera att du får ett lån på 1 000 000.

Den "dyra banken" med trevlig bankman erbjuder en ränta på 2.40%
Den "billiga banken" erbjuder en ränta på 1.90% (efter lite förhandlingar).

Detta betyder 50 punkters skillnad vilket på detta lån innebär en årskostnad på 5 000:-

Är det rimligt att betala 5 000:-/år för att få ha en "god relation" med sin bankman?

Jag spenderar hellre dessa pengar på att bibehålla en god relation med min familj. En trevlig weekend med frun kanske?
 
  • Gilla
puu och 3 till
  • Laddar…
j.f.s
För oss skiljer räntan 10-15 punkter mot den lägsta publika räntan men det vi fick var:
Ingen straffränta vid förtidslösen av befintligt bolån på 1,2milj.
Ingen ränta och uppläggningsavgift på överbryggnadslån på 400tkr
Ingen årsavgift på kort
En bankkontakt som svarar på mail under semestern
 
Redigerat:
Vi tog den bank vi redan hade, la allt på rörligt o sen bytte vi en tid efter husköpet till den som gav en bra deal. Kanske lite lathet men hade inte ork just inför husköpet utan tog tag i det senare.
 
Givetvis är det av intresse att hålla nere kostnader om möjligt. I vårt fall handlar det egentligen om två alternativ, min eller hennes bank varav båda är "storbanker" där det sannolikt inte skiljer mer än någon tiondel och då kanske det inte är värt att lägga så mycket vikt på?

OM man eventuellt förhandlar så är väl ens enda vapen att man helt enkelt byter bank om inte räntan justeras (eller vilka krav man nu har)?
Har hursomhelst lagt bud nu så vi ser väl vart det landar :)
 
Bisam skrev:
båda är "storbanker" där det sannolikt inte skiljer mer än någon tiondel och då kanske det inte är värt att lägga så mycket vikt på?
Säg inte det. Det är skillnad på officiella räntor och vad som egentligen erbjuds. Allt handlar om hur väl man lyckas förhandla och hur attraktiv man är som kund. Även "stora banker" kan erbjuda bra rabatter!

Bisam skrev:
OM man eventuellt förhandlar så är väl ens enda vapen att man helt enkelt byter bank om inte räntan justeras (eller vilka krav man nu har)?
Har hursomhelst lagt bud nu så vi ser väl vart det landar :)
Ja, att det kan sluta med ett bankbyte är ju underförstått i förhandlingen och även något ni bör vara beredda att göra.

Skall ni precis till att köpa ett hus är det ju mycket annat ni skall tänka på. Då kan ni faktiskt göra som "olofh" skriver ovan. Använd er nuvarande bank och lägg allt på rörligt. När "flyttdammet" sedan har lagt sig och det börjar bli lugnare kan ni ju köra "bankrundan" och förhandla lite hårdare?

Lycka till! :)
 
Det kan finnas en finess att förhandla med säljarens bankkontakt.

När vi sålde vårt förra hus så hade vi en del problem, försäljningen drog ut på tiden, dålig mäklare. Men när vi väl hade en köpare på gång så ville de vänta att skriva tills de hade förhandlat sig igenom bankrundan. Jag hade då en fullkomligt lysande bankkontakt på Nordea. Jag fick köparna att gå till "min" bankkontakt först, och de kommer ut från mötet lyriska över den goda supporten från banken. De hade fått ett erbjudande som var så bra att de inte tyckte det fanns någon anledning att kolla med fler banker. Och skrev kontrakt samma dag.

Min bankkontakt gav dem detta bra bud som en service åt mig, hon ville hjälpa till att snabbt ro min affär iland.
 
Precis som när jag väljer hantverkare så tar jag "bäst" i stället för "billigast". Räkna inte på räntepunkter utan på kronor i månaden, efter skattereduktion. Jag har kompisar som, när det gäller att byta bank, kan åka till månen om det behövs för att tjäna en påse chips i månaden.
 
Fagerfjäll skrev:
Precis som när jag väljer hantverkare så tar jag "bäst" i stället för "billigast". Räkna inte på räntepunkter utan på kronor i månaden, efter skattereduktion. Jag har kompisar som, när det gäller att byta bank, kan åka till månen om det behövs för att tjäna en påse chips i månaden.
Samtidigt måste man på ett bolån räkna lite längre än per månad tycker jag.
Rabatten gäller ofta 2 år på rörligt lån. Då måstr man räkna på skillnaden där över två år = 24 chipspåsar.

Sen kan man även räkna på att man ska ha lånet i säg 50 år och om man då anstränger sig och får det en chipspåse billigare i månaden så har man till sist tjänat 600 chipspåsar!
 
  • Gilla
Dikij Kaban och 1 till
  • Laddar…
Tipsar om seb. Hade lån hos SBAB på 1 128 000 med rörlig ränta på 2.44. Flyttade till SEB för 2 månader sedan fick 1.73. Vad krävs? Unionen medlem samt ha din lön utbetalning och kort hos SEB.
Om du inte är unionen medlem så blir det lite dyrare men ändå billigare än alla andra 1.9
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.