geekling skrev:
Plockat plommon och fixat lite drika som blir klart lagom till jul.
[bild]
Plommonlikör? Ambitiöst att kärna ur dem! Jag brukar bara räkna dem, sedan koka marmelad av resterna, kärnorna flyter upp när de kokat ett tag!
 
japp, plommonlikör.

Går ner fler i burken om man kärnar ur. :)
 
Skördat och ätit vaxbönor.. mums.. funkade bra i pallkrage!
Nästa år provar vi några andra också tror jag..

vaxbonor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jante och 1 till
  • Laddar…
I
Marlen Eskilsson skrev:
Idag regnar det och blåser, men igår skördade jag 5,5 kg vindruvor så nu ska jag göra saft. "Same procedure as last year". [länk]

[bild]
Saft? Annars hade det varit lagom till 10 liter vin. Lagom klart till nyår att skåla med betjänten du citerar.;)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Har "skördat" ett stånd med brännässlor. Fast de stod egentligen på grannens tomt.
P1000336 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är nässlorna upphängda i taket i lilla stallet, där hönsen bor.
Det lär vara ett nyttigt och gott tillskott till vinterdieten, som annars mest är vete och havre,
och en och annan daggmask :)
P1000338 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Från det ena till det andra ;)
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I våras innan grönskan och nu ....
bild (7).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild (6).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild (10).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har växt hyffsat bra i sommar :D

//Jante
 
  • Gilla
  • Wow
GreenYoda och 10 till
  • Laddar…
Vilken växtkraft (y)

Men var är det, Norrbotten eller Skåne?

Och vad gödslar du med, raketbränsle :)
 
Marlen Eskilsson skrev:
Idag regnar det och blåser, men igår skördade jag 5,5 kg vindruvor så nu ska jag göra saft. "Same procedure as last year". [länk]

[bild]
Wow! Trodde inte att det gick att odla vindruvor i Sverige. Är det nån särskild sort?
 
KnockOnWood skrev:
Vilken växtkraft (y)

Men var är det, Norrbotten eller Skåne?

Och vad gödslar du med, raketbränsle :)
Södra Dalarna å gödslar med 50% raket bränsle 50% roundup 50% disel och en skvätt bromsolja :rolleyes:

"Anläggnings jord" från kommunens återvinningsanläggning, 200 kr per släpkärra (y) + en skvätt blåkorn i botten.
Är första året vi odlar så det finns nog lite mums kvar i kompostjorden från tippen.
Squashen är enorm och vi skördar flera i veckan, vaxbönorna klättrade över stöden jag satte i våras, fick naja på lite spill från armeringsnät, hallon och björnbären har växt från pinnar till vad som synns i förgrunden nu.

Tomaterna har helt tagit över växthuset, ska nog INTE sätta 9 plantor (4 olika sorter) nästa år, räcker nog gott med en av varje...

Kul och tacksamt värre och juvligt att skörda och äta.
//Jante
 
  • Gilla
KnockOnWood och 4 till
  • Laddar…
Skyfflat 8 m3 matjord idag, det var intressant.
Skyffel och skottkärra kan flytta berg!
Lastbilen höll på att tippa hela lasset på grannens tomt,
hade varit snyggt.
 
Försökt få min Blomma för dagen att blomma men vägrar. Kraftigt och fint bladverk men inga knoppar.
 
Gjutit stolpar för vår rosenbåge.

Timing blev inte så bra, för det åskregnade halvvägs :(
Grävde bort jord, sten och moran till berget, för att uppnå tillräckligt djup (40-50 cm) för stolparna. Hade ingen lust den här gången att borra hål i berget. Men det sitter 2 armeringsjärn i varenda stolpe. Det blåser här ibland ordentligt här... Hela grejen tog som vanligt mer tid an planerad. Tänkte sätta upp båge rund måndagen.

Några veckor innan fixade jag en liten pergola för rosor. Den står bredvid en 8-kantigt soldäck, bakom varan vattenfall på ett relativt vindskyddad ställe. Jag hade lovat min fru att snickra ihop pergolan redan före året. Tur hon har lite tålamod... Vi var lite sent ute med plantering av rosar, och sen kam rådjur som åt upp alla nya knoppar... Men som tur, naturen har börjat återhämta sig och några blommor fick vi slutligen :)

Några bilder.

DSC03752 sc.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC03753 sc.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC03755 s.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC03756 sc.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Farfalle och 2 till
  • Laddar…
matgul skrev:
Försökt få min Blomma för dagen att blomma men vägrar. Kraftigt och fint bladverk men inga knoppar.
Har du gödslat och skämt bort den och haft dig? Det är många växter som inte tycker de behöver blomma då. Jag har aldrig gjort något annat än vattnat mina Blomman för dagen. de brukar börja blomma 5-6 veckor efter plantering och blomma hela sommaren.
 
  • Gilla
matgul
  • Laddar…
Ställde rosenbåge på plats. Nu återstår lite markarbete och plantering av rosor...

Har snickrat en bro över vår bäck. Använde bågar från COOP bygg, som dom sålde några år sedan.
Bäcken ska göras om, bredare med utökat plantering. Och naturligt EPDM istället av PVC duk. Jag var för snål första gången! Målet är att vattnet syns från huset och inte bara när man står bredvid...

DSC03760 cs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC03762 cs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
Det börjar ju helt klart bli dags för oss att planera närmare hur vi ska göra med vår trädgård. Har en ganska stor yta på framsidan mellan vägen och huset och en större gräsmatta på baksidan. Det finns ingenting av värde, två gamla äppelträd har de förra ägarna yxat så hårt på att vi måste ta ner dom.

Vi är inte särskilt bra på trädgård. Det är svårt det här!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.