Hej!

På utsidan av vår sockel går två (likadana) telekablar in i huset. Där inne kommer en av kablarna in i en apparatdosa.

Kan man på något sätt ta reda på vilken av kablarna det är som används? Jag får utslag med min billiga Clas Ohlson-spänningsdetektor på båda, men den kanske ger utslag av blotta närvaron av metall...

Några idéer?

Mvh
Mats
 
Är du säker på att inte båda används då? Det kan vara så att den ena kommer från nätet, men att det kopplas vidare i den andra.

Oftast så har man från telenätet en kabel med minst 4 trådar i, varav två används, de andra är reserv, eller om någon vill ha fler abonnemang till huset.

Om du har 2 kablar in, så är det mer troligt att den andra är en vidarematning.
 
Det skall vara ca 36 volt likspänning på det par som är kopplat
 
OK, vidarematning... Nu kan jag inget om tele, men fungerar det så, är det alltid så?

Det ser ut som att den ena kabeln "varit där från början", den sitter i ett U-format metallskydd som delvis är inputsat i sockeln. Den andra kabeln sitter bredvid, några cm ifrån, och utan metallskydd.

Just p.g.a. det inputsade metallskyddet antog jag att kabeln som går bredvid borde vara nyare och då den som fungerar...

Jag kom också att tänka på när jag för ett par år sen grävde ner slang till vp stötte på telekabeln ett par meter från huset, men att det då bara var en.

Huset är byggt -65.
 
OM det är vidarekopplat så ser du det i jacken i huset. Det matande paret kommer in i uttaget på de undre polskruvarna, och vidarematning till nästa uttag är kopplad på de övre.

Sedan om du har flera jack i huset så har man i många fall en önskan om vilket jack som skall vara det "första" (typ ADSL modeminkoppling), så trådarna från matningen kan vara dragna förbi ett jack, och så matas det istället tillbaka från "första jacket" till det där trådarna kom in. Inte så svårt att kartlägga.
 
Kjell.com har en guide om teleuttag mm.
 
Ta kort på det och lägg upp här så får du nog bättre svar, nu är det lite gissningar.
 
Om du inne i huset eller vid någon kopplingspunkt ute kan särskilja de två kablarna kan du ringa till det aktuella telefonnumret. Spänningen vid ringsignal är ca 90 V växelspänning. Har du ADSL och ip-telefoni gäller inte detta (Tror jag).
 
Funkar på ADSL oxå..
 
Nä, inte vid ip-telefoni, då ligger det bara en DSL-förbindelse via kopparparet, ingen likspänning där.
 
På bifogade foto ser ni både ut- och insidan.

I apparatdosan ser man att det bara är en kabel som kommer in och i den kabeln är det bara två trådar som används (vit och blå). Så jag har svårt att tänka mig att båda kablarna verkligen används...

Jag försökte ringa upp vårt hemnummer (vi har vanligt fast nummer, ingen ip), men jag fick ingen tydlig indikation på spänning i någon av kablarna så jag får nog helt enkelt få tag i en bättre, noggrannare spänningsdetektor.
 
  • Ute.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inne.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå och vit. Är första par i en teleledning..
 
Jag kanske är trög, men din fråga är vilken av kablarna på utsidan av huset som används?
 
Så tolkade jag också frågan, men de flesta verkar ha svarat på hur man tar reda på det om man kommer åt änden på kabeln.

Kabelsökare bör fungera, glöm spänningsdetektor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.