Strålande Heggeland.

Nästa gång får du även såga ut det svarta så vips har du gjort intarsia.

P
 
  • Gilla
Heggeland och 1 till
  • Laddar…
När du nu säger intarsia så påminns jag om att jag inte postat bilder på min senaste skapelse, där jag la en intarsia i lådbottnen:

tumblr_n68fcsIxa31tvvs6xo4_1280.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tumblr_n68fcsIxa31tvvs6xo3_1280.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tumblr_n68fcsIxa31tvvs6xo2_1280.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tumblr_n68fcsIxa31tvvs6xo1_r2_1280.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hep och 17 till
  • Laddar…
Stiligt skåp men får inte riktigt kläm på den där lådan. Ser ut som lådsidorna går innanför fronten. Det är väl ganska vanligt men har aldrig sett det kombinerat med halvförtäckta sinkningar. Sen är det en list på lådan som sätter bredden/interfacet mot ramen? Lite nyfiken, någon speciell anledning att du inte gjorde en "vanlig" lådkonstruktion?
 
Det är en styrande lådbotten. I lådfackets sidor har jag fräst notspår och lagt ner glidlister, dessa har jag sedan hyvlat ner till ca 0,5mm utstick utanför själva lådfacket. I botten av lådfacket ligger en ca. 3mm tjock glidlist som är punktlimmad i framkant. Intarsian är limmad på en plywood som i sin tur är limmad på två urfalsade glidlister. I detta stadie kan man passa in lådans gång i lådfacket då ingen annan del av lådan kommer komma i kontakt med lådfacket. Efter inpassning så sinkar man ihop lådramen samt fräser notspår i lådförstycket som ett utstick av lådbotten går in i. Därefter limmar man ner lådramen mot bottnen och glidlisterna. När allt är ihoplimmat hyvlar man in den sista passningen av lådförstycket i lådfacket.

Jag är inte helt säker på vad du syftar på med "vanlig" lådkonstruktion? En sådan konstruktion där hela lådsidan styr mot lådfacket? Jag är ju bara nybörjare inom hantverket så du får ta det jag säger med en nypa salt men fördelarna som jag ser det är i så fall att man får mindre kontaktytor som därmed är lättare att få till en bra gång på, dessutom är glidytorna utbytbara vid eventuellt slitage då allt är limmat med fisklim. Dessutom kan jag ha en lagom springa runt lådförstycket men samtidigt en låda som går riktigt tight och inte kan vicka i lådfacket. Enklare och mindre som kan kärva helt enkelt. Tror jag...:x

IMG_1407.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passar på att slänga in lite bilder på mässingsdetaljer jag gjorde till skåpet:

IMG_1416.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sökte förgäves efter en kantregel av lagom storlek, slutade med att jag gjorde en egen lösning:

IMG_1473.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1474.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en liten bössning till låset:

IMG_1480.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chargerman och 8 till
  • Laddar…
MaTu skrev:
...Jag är ju bara nybörjare inom hantverket...
Jojo, det är till att tvåla till oss andra efter noter!


Dina alster är ju i världsklass!!!
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jojo, det är till att tvåla till oss andra efter noter!


Dina alster är ju i världsklass!!!
Oops... Inte menat på det viset alls, mer att jag bara hållit på med möbelsnickeri i två år. Tack för komplimangen!:)
 
Ja med vanlig låda menade jag en där hela lådsidan styr mot facket. Ta det inte som kritik, jag var mest nyfiken på varför du valt den konstruktion du gjort och din lösning är rätt smart. När jag skrev att jag inte riktigt fick kläm på lådan menar jag specifikt där blå pilen är i bilden nedan. Där ser lådans sidostycke ut att sitta innanför fronten, ungefär lika mycket som glidlistens tjocklek. På de andra sinkarna (ex röda pilen) ser det ut att sitta kant i kant. Kanske en synvilla men för mig ser det ut som en omöjlig figur som jag inte blir klok på....

2014-08-25_1131.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Heggeland skrev:
Söndags lek med sågen:)[bild]

Snyggt! Lite jobb me o såga ut den!? Ha själv använt samma bild men beskurit den lite..
bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TBrogren och 1 till
  • Laddar…
OlaC: Ingen kritik tagen! Dina observationer stämmer ganska bra, är lite knepigt att uppfatta vissa konturer på bilden. De två mittersta sinkorna är skurna i liv med lådsidorna, något som jag har fått lära mig tillhör god sed att göra. Denna skissen visar tydligare hur min låda är utförd:

IMG_1800.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OK tack för förklaringen, då såg jag inte i syne:)
 
MaTu skrev:
[bild]
Om någon undrar över motivet på intarsian så kommer det från Shepard Fairey, mera känd från OBEY:

images.jpeg
 
Nu kan väl inte snickerialstren nå en högre nivå?
MaTus verk är ju helt enastående.

Så därför tycker jag det är dags att vi börjar om från botten, så kan vi arbeta oss uppåt igen.
Här är alltså mitt bidrag: Invändigt handtag till skjutporten till stallet.
Material: Glespanel 28x70
Verktyg: Sticksåg och rasp
Tid: 5 minuter

Kan väl inte vara så svårt att slå :rolleyes:
P1000347 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Snyggt handtag! ser ut att sitta rakt och stabilt, optimal tidsåtgång med!
Bra jobbat!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nu kan väl inte snickerialstren nå en högre nivå?
MaTus verk är ju helt enastående.

Så därför tycker jag det är dags att vi börjar om från botten, så kan vi arbeta oss uppåt igen.
Här är alltså mitt bidrag: Invändigt handtag till skjutporten till stallet.
Material: Glespanel 28x70
Verktyg: Sticksåg och rasp
Tid: 5 minuter

Kan väl inte vara så svårt att slå :rolleyes:
[bild]
Pluggar du skruvhålen så har vi ett mästerverk! :)
 
hantverkare1 skrev:
Pluggar du skruvhålen så har vi ett mästerverk! :)
Jag funderade länge på det (ca 15 sekunder) men eftersom det bara är i stallet så får det vara lite rufft.
Skabbigt och chict eller vad det heter.
Och det är ju inga fullblodsaraber som bor i stallet heller.
Bara vanliga svenska Åsbohöns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.