Vår AGA Carbonator (samma som http://www.tretti.se/hushallsapparater/vatten_och_juice/kolsyremaskiner/aga-carbonator-ma fast med annan kran) har nu gått sönder för andra gången på fem(?) år. Samma fel som förut; den levererar c:a 1 dl vatten och står sedan och hostar. Om den får vila 10 minuter eller så är det likadant igen.

Min gissning är att det är en packning i kolsyresättningstanken (är det rätt ord) som tar slut, men det hjälper inte då apparatens skal är i stort sett hermetiskt tillsluten. Förra gången fick vi en ny från AGA, och om de har någon i lager så får vi säkert det igen, men det är en utgående produkt och AGA har ingen motsvarighet, så det är ju bara en tidsfråga innan jag behöver köpa en ny.

Så frågan är nu: vilka andra leverantörer av liknande produkter finns det. Kyla (som på den på jobbet) gör ju ingenting, men det får inte blir för dyrt heller.
 
Hej på dig . Jag har exakt samma problem med min carbonator (2gången på 5-6 år ) kom du fram till någon lösning eller gick det att reklamera ?
Hoppas på svar innan jag går vidare
/ Nicke
 
Vi har fått en ny packning och adressen till ett företag som skall kunna byta ut den, men vi har inte haft tid att lämna in den. Det känns inte heller som nån större idé eftersom det kommer att hända igen om ett par år. :(
Reklamation fungerar inte, eftersom reklamationstiden sedan länge är slut - jag har inte ens försökt.

Det jag fortfarande hoppas på är att hitta någon annan leverantör av något liknande. Tyvärr är de restauranginriktade produlterna inte bara alldeles för dyra, utan främst alldeles för stora.

Nästa steg är att göra ett nytt försök att öppna eländet själv och se om det går. Jag postar här igen när jag har några nyheter - hoppas du gör detsamma?
 
Tack för svaret . Vart vände du dig för att få en packning ? Kanske skulle försöka sig på att byta den själv . Undrar om det är svårt att koppla bort vattenslangarna ?
 
AGA:s kundtjänst. Att koppla bort vattenslangarna är lätt med en U- eller skiftnyckel. Men däremot finns det ingen uppenbar väg in i själva plastchassit.
 
Har ett svagt minne att man tryckte in vattenslangarna och dom låstes fast . Kommer inte ihåg några muttrar :/
Får försöka bryta mig in i den och hoppas på det bästa !!!
 
Har haft samma problem och är nu på gång att få det igen.

Senast det hände så plockade jag ner den och rengjorde blandningsventilen (en stor mässings cylinder). Det löste problemet i ca två år. Har en fundering om det är kalkavlagringar som sätter sig och skapar problemet med ojämt flöde, för det var en hel del "skit" i den. Därför har jag en fundering på att köra kalkrens igenom hela faderullan.

För att få isär den tar du en kniv el skruv och plockar bort pluggarna som döljer torxskruvarna på baksidan. Bara o lossa alla skruvar så delar den på sig.
 
  • Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi har också likadant problem med vår Aga Carbonater med kran från Mora. Har också fått nya packningar (vilket inte hjälpte) och sedan en helt ny Carbonater som står och spottar. Så helt klart är det något slags konstruktionsfel.

Även om man skulle få pengarna tillbaka så blir det i så fall ett hål i en dyr bänkskiva och vi har Carbonatorn bakom lådor och där är begränsat utrymme.
 
Redigerat:
  • Gilla
Totte lille
  • Laddar…
Hej.

Vi har Aga Carbonator med kran från Mora.
Vad som händer är att det blir stopp i blandningsventilen. I den sitter en fjäder som tro det eller ej rostar... Lösningen är att ta loss ventilen och skruva ut skruven som håller fjädern (hittas under plastbrickan som öppnas med en insexsnyckel. Glöm inte att skruva in skruven i botten därefter så att vatten kan släppas igenom.

Detta löste mitt problem efter att blandaren stått och hostat några månader och därefter hel stopp.
/fredrik
 
  • Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
fredrikber skrev:
Hej.

Vi har Aga Carbonator med kran från Mora.
Vad som händer är att det blir stopp i blandningsventilen. I den sitter en fjäder som tro det eller ej rostar... Lösningen är att ta loss ventilen och skruva ut skruven som håller fjädern (hittas under plastbrickan som öppnas med en insexsnyckel. Glöm inte att skruva in skruven i botten därefter så att vatten kan släppas igenom.

Detta löste mitt problem efter att blandaren stått och hostat några månader och därefter hel stopp.
/fredrik
Tack så mycket fredrikber - jag skall prova det i morgon, och förhoppningsvis kan jag sluta bära alla frugans vattenflaskor uppför fyra trappor nu! :)

När du säger "blandningsventilen", menar du då själva blandarkranen på diskbänken som man trycker på för att få vatten? Jag som trodde att vatten och gas blandades i "den grå plastlådan" nånstans? Jag skulle uppskatta mycket om du kunde hjälpa mig med tips på vart jag skall sätta skruvmejseln och insexnyckeln.

Byter du sedan ut fjädern? Har du hittat någon lämplig ersättare?
 
Hej.

Sitter i plastbehållaren, precis som toys skrev ovan, ta först loss plastlocken på själva plastlådan, skruva upp torks skruven. Där inne hittar du mässingsblandaren. Har två svarta plast lock på sig, lossa dessa bakom ett av dom sitter en skruv som du öppnar med en insexsnyckel hela vägen upp.
Jag gjorde rent ordentligt och vänd sen fjädern så att den rostiga ända kom upp mot skruven istället, kom ihåg att dra åt skruven ordentligt.

/F
 
  • Gilla
ante4711 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Detta tips sks jag också prova på vår hostande och fräsande Carbonator.
 
  • Gilla
dan-lind
  • Laddar…
Det tog ett tag för mig att hinna prova, men tack för tipset: det fungerade utmärkt!
Det var dock väldigt mycket rost där inne, och fjädern var väldigt angripen på sina ställen, så jag är rädd att nästa gång så kommer jag att hitta en fjäder som har gått av. :(

Man framför allt: T-A-C-K för tipset: det fungerade utmärkt!

- Peter
P.S. Sa jag tack?
 
Hade samma problem med mitt aggregat.

Jag löste det genom att slänga bort den gamla skräp-ventilen och ersatte den med en Honeywell D04FS-1/2ZGC som jag köpt från england via ebay för ca 350kr. Finns andra modeller i D04-serien som funkar lika bra.
I denna regulatortyp så kommer inte fjädern i kontakt med vattnet, så förhoppningsvis ingen rost i framtiden :).

Då den ventilen inte har samma formfaktor så valde jag att koppla på vanliga anslutningsslangar och sätta ventilen utanför aggregatet. Passade även på att byta snabbkopplingarna eftersom jag råkade skada mina innan jag lurade ut hur man fick bort dom (man pressar plastringen som omger slangen mot ventilen och sen är det bara att dra ut slangen)

Dessa kopplingar kallas "John Guest", är för 8mm-slang (5/16" funkar också) och finns att köpa på nätet, enklast från england men det finns även på några svenska siter om man googlar John Guest. Jag hade dock svårt att hitta den vinklade kopplingen för 8mm i sverige.

Har ställt in ventilen så att den ger ~3 bar när vattenflödet är igång och då funkar apparaten som när den var ny. När flödet är avstängt så ligger den på ~3,9 bar.

Så här blev resultatet:

IMG_1047[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1048[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1049[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även kikat lite på hur man kolsyrar öl för att se om man kan slänga bort aggregatet helt till förmån för något mindre. Det man borde kunna göra är att skaffa en kolsyre-regulator för öl-keggar som man kopplar in gasflaskan på. Därefter tar man en T-koppling med en kolsyresten på ena ingången och tryckregulerat vatten på den andra. Den tredje porten drar man till kranen.

T-koppling med sten:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...sion.TRS0&_nkw=beer+Inline+Diffusion&_sacat=0

Regulator för CO2 (finns även massvis på ebay):
http://www.adelov.com/adaptrar/adaptrar.htm

Finns mycket info om man googlar inline carbonation eller inline beer diffusion / aeratation / oxygenation
 
  • Gilla
Djsteffo69 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.