Garage eller inte på vintern?

  • Antal röster
    39
R
Har bilen i varmgarage nu men det ska ev. bli annat hus med för litet garage.Bilar mår bäst ute under tak med värmare vad jag vet och vi har redan en Eberspächer med tidur. Miljövänligare är väl el men sitter kupevärmaren i vägen då eller kan det värmas vi motorvattnet?
 
Du kan ha både elektrisk motorvärmare och bränslevärmare, det är två helt olika system.

Om det var det som var din fråga?
 
R
Kan man bara värma vattnet och köra fläkten eller ska det vara en burk i bilen också?
 
Har garage byggt 2010 - 2011, men inte fått in bilen än p.g.a. allt byggskräp som ligger där.
Mer än en gång, en högtidsdag (y)

P1020314 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu till vintern skall brädhögarna ut och den fina 12 år gamla bilen in igen :)
 
R
Vanligt fel att garaget är förråd så många har sina bilar ute.
 
Bil i garage är dumt, var skall man då ha alla bra å ha saker och verktyg och ölplattor, va?
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Beror på var man bor.
När jag bodde i Jämtland så var svaret ett rungande: JA, självklart bilen i garage.
Nu bor jag i Halland och inser att behovet av garage för bilen ej är lika stort här.
 
R
cecar33 skrev:
Bil i garage är dumt, var skall man då ha alla bra å ha saker och verktyg och ölplattor, va?
I förråd och hobbyrum?
 
R
sblixten skrev:
Beror på var man bor.
När jag bodde i Jämtland så var svaret ett rungande: JA, självklart bilen i garage.
Nu bor jag i Halland och inser att behovet av garage för bilen ej är lika stort här.
Ja var är det bra utan garage, i Spanien har man gärna garage emot hettan och tjuvar.
 
Y
Har dubbelgarage samt fler garageplatser på gården men tycker det är omständligt att öppna portar och lyckas styra bilen rätt samt ta sig i och ur bilen.

  • Mitt mål inför vinter är att få liv i dieselvärmaren på bilen eller köra elvärmning utomhus.
  • Om jag vinner på lotto blir det sån monsterstor garagedörr som styrs
    med fjärrkontroll, då kan det bli aktuellt att stå inne.

:)
 
R
Yrrol skrev:
Har dubbelgarage samt fler garageplatser på gården men tycker det är omständligt att öppna portar och lyckas styra bilen rätt samt ta sig i och ur bilen.

  • Mitt mål inför vinter är att få liv i dieselvärmaren på bilen eller köra elvärmning utomhus.
  • Om jag vinner på lotto blir det sån monsterstor garagedörr som styrs
    med fjärrkontroll, då kan det bli aktuellt att stå inne.

:)
Och min sambo som åker från varmgarage till varmgarage, hellre än att stå ute, skrapa rutor och borsta av snön. Garage går mkt snabbare och värmaren skitar ner luften, ibland ryker den äckligt. Elvärmare kan möjligen vara bra.
 
Redigerat:
Y
Att värma ett helt garage borde vara mindre miljövänligt än att man värmer bilen 1-2timmar före man ska åka oavsett om det är med bilens egna bränsle, eller el.

Vad kan det röra sig om bränslemässigt 5dl bränsle?
Eller 2000watt el, som kanske kommer från kolverk. Kanske rent vid bilen men inte kring kolverket.

Ett garage brukar ju inte ha den bästa isolering, stor yta att värma utan att bilmotorn i sig blir varm och då förbrukar bilen onödigt med bränsle vilketsom.

;)
 
Klart man ska ha bilen inne, av ren bekvämlighet, får in 3 bilar i bredd i mitt garage med 5,2 meter bred port så det är inte direkt bökigt.

Sopor som många samlar i förråd har kommunen speciella områden som är reserverade för att göra sig av med dessa.
Har nått väl kommit ut i nått förråd så kommer det som regel aldrig tillbaka, från set julpyntet kanske.

Frågan är ju vad som är mest vänligt för miljön, värma upp bilen i garaget eller värma upp ett garage fullt med skit?
 
R
Yrrol skrev:
Att värma ett helt garage borde vara mindre miljövänligt än att man värmer bilen 1-2timmar före man ska åka oavsett om det är med bilens egna bränsle, eller el.

Vad kan det röra sig om bränslemässigt 5dl bränsle?
Eller 2000watt el, som kanske kommer från kolverk. Kanske rent vid bilen men inte kring kolverket.

Ett garage brukar ju inte ha den bästa isolering, stor yta att värma utan att bilmotorn i sig blir varm och då förbrukar bilen onödigt med bränsle vilketsom.
;)
Ja elkabel är nog miljövänligast. Vår värmare ryker ibland så man kan få hosta. Garagen är varma i vart fall så bilen går ute 5-10 minuter för varje resa, men det blir lite slabb inne. Sverige har mest el från vatten och kärnkraft. Kol gas och olja bör förbjudas.
 
R
Pumba skrev:
Klart man ska ha bilen inne, av ren bekvämlighet, får in 3 bilar i bredd i mitt garage med 5,2 meter bred port så det är inte direkt bökigt.

Sopor som många samlar i förråd har kommunen speciella områden som är reserverade för att göra sig av med dessa.
Har nått väl kommit ut i nått förråd så kommer det som regel aldrig tillbaka, från set julpyntet kanske.

Frågan är ju vad som är mest vänligt för miljön, värma upp bilen i garaget eller värma upp ett garage fullt med skit?
Men det finns en massa braha-grejor också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.