Hej,

Jag ska gjuta en betongplatta på 40m2 8x5m där jag sedan ska bygga ett vindskydd åt våra hästar.
Då jag har el utdraget till vindskyddet har jag förstått att jag borde (eller kanske tom. måste?) potentialutjämna armeringen?

Måste jag göra detta har tänkt göra detta så enkelt som möjligt och då jag inte har någon elcentral i närheten tänkte jag koppla in mig på jord i elkabeln som är utdragen till vindskyddet. Ser någon nått problem med det?

Armeringsmattorna + armeringsjärnen tänkte jag koppla samman med en ledare av galvaniserad stål, som jag najar fast, och sedan leda ut genom sidan av betongplattan till en potentialutjämningsskena.

Vore jätte tacksam om jag kunde få lite feedback på detta, ska gjuta på fredag och hade inte tänkt på detta förrän idag.


//Robert
 
Är det krav på det? Låter lite avancerat för ett vindskydd. Ska du ha massa metallföremål i vindskyddet, grindar vattenkoppar osv?
 
Vet inte riktigt om det är krav. Det nämndes nått om det i forumet för grundläggning och markarbete.
http://www.byggahus.se/forum/grund-...k-pa-armeringen-innan-gjutning-av-platta.html

I första läget kommer det inte finnas något utöver själva vindskyddet, funderar på att i framtiden sätta in vattenkoppar.
Det kommer finnas takarmatur, Tänkte att man iaf kunde koppla ihop armeringen med ledare och dra ut så att det är gjort ifall det skulle bli aktuellt i framtiden
 
Det är säkert en god idé att förbereda för potentialutjämning, annars finns det risk att hästarna stryker med när det installerats eluppvärmda vattenkoppar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Använd rätt sorts klämmor till att förbinda tråd och matta med...
 
Funkar det inte att naja fast en ledare längs med mattorna och järnen?
 
Enkel fråga: Varför skall du ha el i vindskyddet?

Utan el kan jag tänka mig att det räcker att förbinda armeringsmattorna och -järnen, och koppla den till ett jordtag bredvid vindskyddet.
Det viktiga är väl att det inte kan bli en potentialskillnad mellan hästens fram- och bakhovar vid åskväder?


En annan sak: Skall armeringen vara i rostfritt stål liksom i gödselplattor?
Det är ju en hel del urin och gödsel som kommer att hamna på plattan.
 
El ska jag ha för att kunna ha en thermobar så att inte vattnet fryser på vintern, samt för att kunna ha lyse där.

Armeringen är redan lagd, den är inte av rostfritt stål. Däremot är det en ganska tjock platta 1,4 dm och extra tålig betong. Tränger urin och gödsel ner till armeringen menar du?
 
Känner mig osäker på vad som verkligen bör göras och inte....

Två frågor som någon kanske kan svara på...

1. Det är alltså så pass känsligt att även om jag inte drar in el så kan ett åskoväder skapa sådan potentialskillnad mellan häst och platta att hästarna kan ta skada?

2. Om jag kopplar ihop all armering, kopplar detta till en potentialutjämningsskena och sedan till jord på kabeln som är dragen till vindskyddet. Har jag gjort rätt då?

Tack för all svar hittills! Det uppskattas.
 
Nu är jag ute på djupt vatten, detta är inget jag "kan".

Men problemet för hästar och kor är ju att de har så långt mellan fram- och bakben.
Därför kan det uppstå en stor potentialskillnad mellan benen, vilket kan få en ström att gå genom hjärtat med tråkigt resultat.
Det händer ju att hästar dör i åskväder när de står under ett träd i åskväder, om än det är väldigt ovanligt. Så det är kanske att måla fan på väggen :surprised:

Teknisk förklaring:
http://www.agria.se/lantbruk/artikel/djur-pa-bete-lever-farligt-nar-askan-gar

http://www.dn.se/nyheter/sverige/minst-sex-hastar-doda-i-askovader/
http://www.skanskan.se/article/20130812/YSTAD/130819850/-/fem-hastar-dog-efter-blixtnedslag-i-hage

Jag förmodar att din elektriker, som skall koppla i vindskyddet, kan detta och vet hur det skall kopplas.
 
Robert Westling skrev:
Känner mig osäker på vad som verkligen bör göras och inte....

Två frågor som någon kanske kan svara på...

1. Det är alltså så pass känsligt att även om jag inte drar in el så kan ett åskoväder skapa sådan potentialskillnad mellan häst och platta att hästarna kan ta skada?

2. Om jag kopplar ihop all armering, kopplar detta till en potentialutjämningsskena och sedan till jord på kabeln som är dragen till vindskyddet. Har jag gjort rätt då?

Tack för all svar hittills! Det uppskattas.
Svar ja på båda frågorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.