IngMatt skrev:
Bahnhof har väldigt mkt klagomål på sin support. Eller så är det spammande hatare som ljuger.
Jag har inte samma erfarenhet av Bahnhof. MEN, nu kommer du ändå inte att ringa supporten, så det är ändå en mindre fråga i sammanhanget.
 
Det finns inte en enda leverantör som inte har klagomål på sin support.
 
IngMatt
lars_stefan_axelsson skrev:
Nu är de ju också bland de största och äldsta, så absolut sett så kan de ha många klagomål innan de kommer upp i samma klass som mycket mindre och yngre aktörer. "T3" har jag aldrig hört talas om, är de nya och små så är det kanske inte så konstigt att det inte finns några klagomål. "Den som aldrig har gjort fel har aldrig gjort något."

Jag är mycket nöjd med Bahnhof sedan sju år tillbaka.
Telecom3 Sverige AB

Innebär dynamiska IP att jag inte kan ha statiska hemma?
 
IngMatt
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har inte samma erfarenhet av Bahnhof. MEN, nu kommer du ändå inte att ringa supporten, så det är ändå en mindre fråga i sammanhanget.
Nej jag gillar inte köer och brukar maila, då ser det inte bra ut, men det finns även ökända näthatare och troll som hatar ett forum som ligger hos Bahnhof och därmed hatas även de.
 
IngMatt
Andy78 skrev:
Det finns inte en enda leverantör som inte har klagomål på sin support.
Alt är relativt, har Telia många?

Tele2 ogillas dit man inte kan skriva annat än postbrev men vi har dom på stickor.
 
IngMatt skrev:
Alt är relativt, har Telia många?

Tele2 ogillas dit man inte kan skriva annat än postbrev men vi har dom på stickor.
Tele2 har senast jag ringde dom en väl fungerande kundtjänst, Comviq däremot kan man inte ringa.
 
IngMatt
Peter2400 skrev:
Tele2 har senast jag ringde dom en väl fungerande kundtjänst, Comviq däremot kan man inte ringa.
Försök att skriva dit
 
IngMatt skrev:
Telecom3 Sverige AB

Innebär dynamiska IP att jag inte kan ha statiska hemma?
Jag vet inte om jag förstår din fråga rätt. Men, ett dynamiskt IP till din internetanslutna dator/router betyder att du inte kan få ett statiskt sådant till den. Hemma i ditt eget nät bakom en NAT så kan du ha vilka adresser du vill (men det underlättar om du väljer dem ur reserverade nummerserier), dvs både statiska och dynamiska.

Notera att en del operatörer (även Bahnhof i vissa nät, Telia har gjort det förr, vet inte nu) har börjar med så kallad "carrier grade NAT". Då har du alltså inte ens en publik adress utåt, dvs dina datorer kan inte agera servrar mot nätet och du kan inte nå dem utifrån. Med Bahnhof så fungerar det så att man kan få en riktig publik adress fritt och gratis bara man ber om det.

Dynamisk eller statisk adress är inte så avgörande som många tycks tro eftersom det finns många bra DNS-tjänster där man kan registrera sin dynamiska adress (många routrar gör det automatiskt) så att man alltid kan nås via ett visst domännamn oavsett vad man skulle råka ha för adress.
 
IngMatt skrev:
Nej jag gillar inte köer och brukar maila, då ser det inte bra ut [...]
Jag har iofs alltid fått svar på email från Bahnhof, men fort har det inte gått, det är sant. Nu föredrar jag ändå att ringa, eftersom de få gånger det är något så behöver jag få det eskalerat och åtgärdat nu. Inte få en följdfråga imorgon och så har inget ändå hänt. (Fö samma i jobbet. Gillar inte när folk som har något viktigt de snabbt behöver få hjälp med tror att email är rätt kanal för det.)
 
IngMatt
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag vet inte om jag förstår din fråga rätt. Men, ett dynamiskt IP till din internetanslutna dator/router betyder att du inte kan få ett statiskt sådant till den. Hemma i ditt eget nät bakom en NAT så kan du ha vilka adresser du vill (men det underlättar om du väljer dem ur reserverade nummerserier), dvs både statiska och dynamiska.

Notera att en del operatörer (även Bahnhof i vissa nät, Telia har gjort det förr, vet inte nu) har börjar med så kallad "carrier grade NAT". Då har du alltså inte ens en publik adress utåt, dvs dina datorer kan inte agera servrar mot nätet och du kan inte nå dem utifrån. Med Bahnhof så fungerar det så att man kan få en riktig publik adress fritt och gratis bara man ber om det.

Dynamisk eller statisk adress är inte så avgörande som många tycks tro eftersom det finns många bra DNS-tjänster där man kan registrera sin dynamiska adress (många routrar gör det automatiskt) så att man alltid kan nås via ett visst domännamn oavsett vad man skulle råka ha för adress.
http://www.t3.se/ vad kan de ha?
 
IngMatt
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har iofs alltid fått svar på email från Bahnhof, men fort har det inte gått, det är sant. Nu föredrar jag ändå att ringa, eftersom de få gånger det är något så behöver jag få det eskalerat och åtgärdat nu. Inte få en följdfråga imorgon och så har inget ändå hänt. (Fö samma i jobbet. Gillar inte när folk som har något viktigt de snabbt behöver få hjälp med tror att email är rätt kanal för det.)
Är det inte akut mailar jag för att ha bevis om fel och få en massa siffror. Annars igår ringde jag Dlink och mitt ADSL blev bra på 5 minuter.
 
Teila har dynamiska IP-adresser om någon undrar. Det går såvitt jag vet inte längre att få fasta adresser som privatperson.

De dynamiska adresserna ändras dock ytterst sällan, det har hänt mej en gång på fem år. Byter man router får man dock en ny IP-adress eftersom Telia håller redan på routerns MAC-adress via DHCP-protokollet.
 
IngMatt
En ny ISP har dynamiska IP som man ev. kan få bytt till statisk. Nu har vi statisk och använder Team viewer till jobbet.
http://www.teamviewer.com/sv/Index.Aspx

Bör det gå även med dynamisk?

Sedan har vi statiska hemma.
 
En "normal" användare har inget behov av en statisk adress.

Jag har webservers mm hemma, och då behöver man antingen en statisk adress eller så får man ha en liten programsnutt på servern som håller reda på vilken IP-adress man har. Programmet ser till att de domännamn man har registrerade är knutna till den aktuella adressen. (Lite löst förklarat..)
 
Peter2400 skrev:
Tele2 har senast jag ringde dom en väl fungerande kundtjänst, Comviq däremot kan man inte ringa.
Det är meningen deras affärside bygger på det att ha kundservice på nätet.
Halebop likaså
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.