M
Jag har bara verkstadsmanualen på tyska. Vet inte hur duktig du är på detta språk, men så här står det iaf.

Kort sagt, det du själv kan göra är väl att slå av huvudbrytaren till klipparen i minst 10 sekunder och se om det hjälper.

501
Elektrischer Defekt
Kommunikationsprobleme zwischen der MMI-Platine und der Steuerplatine
Starten Sie den Mäher neu, indem Sie den Hauptschalter in die Stellung 0 bringen, 10 s warten und den Hauptschalter wieder in die Stellung 1 bringen.
Prüfen Sie, ob das Kabel zwischen MMI-Platine und Steuerplatine ordnungsgemäß angeschlossen ist. Prüfen Sie außerdem, dass Kabel und zugehöriger Verbinder unversehrt sind.
Ersetzen Sie die MMI-Platine. Siehe
„5.10 Wechsel der MMI-Platine“ auf Seite 59.
Ersetzen Sie die Steuerplatine. Siehe
„5.9 Wechsel der Steuerplatine“ auf Seite 59.
 
Petzzon skrev:
När jag idag kommer hem ifrån semestern står min 305:a still, den visar electronic problem 501 i displayen, kan det vara dags för batteribyte?
Efter att ha tittat igenom gamla reparationsrapporter då den tidigare varit inlämnad på garantireparation hittade jag exakt samma fel. Dom hade då rengjort kontakter som ärgat på kretskortet, sagt o gjort rev ner klipparen tog bort alla kontakter och gav dom lite kontaktspray. efter detta fungerar den igen. Fjärde säsongen jag har denna klipparen och ännu har den inte fungerat en hel sommar. Klipper bra men fungerar skit!
 
Installerade min Automover 305 i våras. Har fungerat perfekt utan minsta missöde sedan dess, klippt fint fem dagar i veckan utan omotiverade stopp eller andra konstigheter ("ta i trä"). Byt knivar en gång. Mycket nöjd!

Men jag har en fundering. Guidekabeln skall ju dras in i en ränna på undersidan av laddstationen. När det blir dags att ta in laddstationen för vinterförvaring så måste man ju klippa bort kontakten. Och sätta på en ny när den skall återinstalleras till våren.

Det borde finnas ett sätt att undvika det. Inte sätter väl serviceställena på en ny kontakt på guidekabeln varje gång de testar en laddstation i sin testslinga?
 
Thordh skrev:
Installerade min Automover 305 i våras. Har fungerat perfekt utan minsta missöde sedan dess, klippt fint fem dagar i veckan utan omotiverade stopp eller andra konstigheter ("ta i trä"). Byt knivar en gång. Mycket nöjd!

Men jag har en fundering. Guidekabeln skall ju dras in i en ränna på undersidan av laddstationen. När det blir dags att ta in laddstationen för vinterförvaring så måste man ju klippa bort kontakten. Och sätta på en ny när den skall återinstalleras till våren.

Det borde finnas ett sätt att undvika det. Inte sätter väl serviceställena på en ny kontakt på guidekabeln varje gång de testar en laddstation i sin testslinga?
jag klipper inte av den, utan öppnar bara kontakten och använder den nästa år igen.
Funkar fint för mig.
 
Någon som vet senaste mjukvaruversion till 308?

Min maskin från maj 2014 har:
Mjukvarutyp: 308X
MSW ver: 4.02.00
MSW datum: 2013-11-21
SUB ver: 4.00.00
MMI ver: 4.02.00
 
Har nu haft en Automower 308 sedan juni och har observerat ett felaktigt beteende vid hemgång för dockning med laddningsstationen. Ibland (gissningsvis 1 gång på 10) tappar roboten kontakten med guidekabeln på slutspurten till laddning. Guidekabeln är lagd i ett stort U där ena benet är en 2.5 meter raksträcka till laddningsstationen. Roboten tappar alltid kontakten på samma ställe (2m kvar i kurvan fram till raksträckan, fågelvägen 4m från laddningsstationen. Med "samma ställe" avses en vinkelrät linje mot guidekabeln; roboten varierar ju avståndet till kabeln med korridorbredd mellan).
Nu händer ju inget allvarligt när kontakten tappas, roboten letar upp gudeikabeln på nytt och går sedan in och dockar men något är på marginalen som orsakar felbeteendet?
Har ingen bra teori, bara vilda ideer::
1) roboten uppfattar laddningsstationens F-signal i redan kurvan och får för sig att den då måste söka guidekabel (bug)?
2) guidekabel gör en liten bukt just på det stället? (då installatör fräst ner kabeln i gräsmattan så kan jag inte veta säker hur den exakt ligger)
3) annat?
Någon som upplevt detta eller har en bra teori?
 
Kollade på den här videon, men kan ej tyska :(

Handlar det om att den dockar snett?

https://www.youtube.com/watch?v=QT0-ZJkTy8g#t=45
 
Redigerat:
M
handlar om att den går in i dockningsstationen och sen ut och vänder igen. Den stannar inte och laddar som den ska.
Klipparen måste få kontakt med sidoblecken för att veta att den är rätt dockad, annars gör den ett nytt försök
 
Min drar också åt samma håll när den dockar, vet inte varför....
 
  • Gilla
brainstorm
  • Laddar…
Min 308 drar också snett, men den gör det så till den milda grad att den försöker klättra upp på kanten av laddaren och sen ger den upp. Ofta hänger den sig på kanten och kommer inte loss. Vilket får till följd att den aldrig går hem och laddar sig. Någon som har några tips på vad jag ska göra?
 
Jag fick ändra min laddstation, så den lutar lite bakåt. Alltså framkanten på stationen är ca. 1,5 cm högre än bak kanten. Detta fungerar perfekt. När min laddstation var helt rak, gick min gardena också in snett.
 
Min går bra trots att min laddstation lutar något framåt, borde inte ha med lutningen att göra.

Står stationen rakt i förhållande till begränsningskabeln?
 
På laddstationen till dessa klippare kan man behöva böja till blecken gör att klipparen ska få kontakt. Kan uppstå lite möjliga fel om klipparen inte får kontakt med laddaren. Bara ett tips till de som har problem med dockning eller att klipparen inte går ut och jobbar när den ska.
 
Idag så hittade jag min 308:a ståendes mot ett träd. Inget felmeddelande, men när jag tryckte på start så stod det krock i displayen. Jag fattar ingenting!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.