cecar33 skrev:
Det är i huvudsak längden på bultarna det handlar om. Det är längre bultar till alufäljar och dom går för långt in i stålfäljen och kan skada hjulspindeln som håller hjullagret. Omvänt så är bultarna till stålfäljarna för korta till alufäljarna med uppenbar risk för att tappa hjulet.
Bmw använder samma bultar till både aluminium o plåt fälgar så olika längder stämmer inte alltid.
 
Kan man köpa en BMW med plåtfälgar? :eek:
 
Det fanns plåtfälgar till E39:an , uppgraderades till aluminium (exakt likadana) .:D
Antar att det inte säljs så många med plåtfälgar idag.:p
 
Haha, en M5:a med plåtfälgar.. :x
 
mycke_nu skrev:
Haha, en M5:a med plåtfälgar.. :x
Alla sålda Bayerholkar är ju inte M specade. De finns ju snikisar där med.
 
Yrrol skrev:
Jag passade på att fråga i en butik som enbart säljer skruv i huvudsak åt industrier, vad som var bult och vad som var skruv och han svarade att idag är allt skruv.
Inte bultar. De är bultar.
 
mycke_nu skrev:
Haha, en M5:a med plåtfälgar.. :x
Bromsoken sätter väl stopp för det?
 
Det finns väl både 17 och 18" plåtfälgar. Eller stålfälgar borde man kanske säga i denna tråd där vi är lite noga med namnen på ting....
 
På min förra bil hade jag hjulmuttrar. Då behöver man inte fundera på på terminologin eller gängans längd. En nackdel är att det är lätt att skava på gängorna när man lyfter av/på hjulen. Jag föredrar hjulskruvar, som jag har nu. Olika konor visste jag inte att det fanns, så nu har jag lärt mig något nytt.
 
Jag fortsätter lite på tråden

Min nya Toyota kom med alufälgar och denna typ av muttrar
Gör det något att brickan nu ligger löst när jag sätter på vinterdäcken?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag drog åt med 120 mm och gjorde rent i hålen med t-röd
Och den gick givetvis hela vägen in (vilket inte framgår på bilden)
 
Redigerat:
Mikael_L
torbeno skrev:
Jag fortsätter lite på tråden

Min nya Toyota kom med alufälgar och denna typ av muttrar
Gör det något att brickan nu ligger löst när jag sätter på vinterdäcken?
Om inte annat så får du ett styvt arbete att rengöra anliggningsytorna på skruven och brickorna efter att du kört runt en vinter i snöslask med dessa blottade för skiten att ta sig in mellan.
Gör du inte detta ordentligt så riskerar du att tappa ett alu-hjul till sommaren istället.

Personligen tycker jag det ser ut som att du bör skaffa korrekta skruv till dina vinterhjul. Det ser ju också ganska tattigt ut det där.
 
torbeno skrev:
Jag fortsätter lite på tråden

Min nya Toyota kom med alufälgar och denna typ av muttrar
Gör det något att brickan nu ligger löst när jag sätter på vinterdäcken?
Jag drog åt med 120 mm och gjorde rent i hålen med t-röd
Och den gick givetvis hela vägen in (vilket inte framgår på bilden)
Du behöver fixa rätt sorts bultar ! De där är inte konade på samma sätt som till stålfälgar. Fick du inte med bultar från Toyota, när edu köpte däcken?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
När jag hade Lexus (=Toyota), hade jag sådana till sommarhjulen och en annan uppsättning till vinterhjulen. Det är en helt annan sort till vinterhjulen. Mina vinterhjul hade aluminiumfälgar, men jag tror att det är samma till stålfälgar. Konan du på de muttrar du visar är inte till för centrering. Det där blir inte bra.

Notera att det är muttrar, och inte skruvar. Och absolut inte bultar!
 
Redigerat:
Y
Kan nämna att mitt reservhjul inte har trillatloss än. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.