Y
Jag gissar att mina hjulbultar med "lös" kona mellan fälg och skruvskalle, är gjorda för aluminiumfälgar(?)

Blev tvungen att byta till reservhjulet nu (riktigt fälg och däck), dessa bultar kändes inte rätt för metallfälg.

Min fråga är om det är hållbart, eller om det är risk att dom släpper?

DSC_0149.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visst finns det en risk att de släpper men kanske inte så troligt. Däremot riskerar du att förstöra konan på skruven (bulten) då den enbart vilar mot fälgen på kanten av hålet. Körde omvänt, plåtfälgsmuttrar på alufälg. Tappade en och resterande fyra var lösa när vi stannade pga oljudet... :(

Just lös kona är för att kunna använda annan bultcirkel på fälgen än vad bilen har.
 
[SUP][/SUP]Det finns normalt sett 2st typer av kona till hjul-skruv/mutter, som används till personbilar, sfärisk & 60graders kona. Ingen är avsedd för det ena eller det andra. VAG maffian använder t.ex. sfärisk till både alu & plåt. SAAB & Volvo använder 60gr kona. Så vad dina plåtfälgar ska ha beror på vad du nu hade för något som original, då förutsätter jag att plåtfälgen är original till bilen.

Vad gäller lös kona så finns det i två varianter. Symmetrisk & asymmetrisk. Symmetrisk-lös kona används till original bultmönster. Denna har man för att klämkraften skall bli rätt. Det förhindrar att hjulskruvarna gängar upp sig själva. Detta är vanlig när man har plåt på vintern & alu på sommaren & inte rengör naven. För när smutsen pulveriseras så lossnar förbandet & hjulskruvarna gängar upp sig av rotationskrafterna.

Asymmetrisk-lös kona används när man behöver göra bultmönsterförändring på en millimeter/skruv. T.ex. mellan 5x110 till 5x108 eller 5x112.

Tänk på att det är ett bultförband som skall hålla fälgen på plats mot navet. Därav är det av högsta vikt att det är rent & torrt (ej smort). Skruvarna är inte till för att ta upp rotationskrafterna. Så därav skall man momentdra med ca 120Nm, vilket är mindre än man kan tro. Inte 250-300Nm eller mer som däckkrängarna ofta gör.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag har tappat ett hjul med lättmetallfälg dragen med bultar till stålfälgar. Jag har aldrig, vare sig förr eller senare, kört så fort och aggressivt som på den resan. Det var tur och tillfälligheter som gjorde att jag kunde åka hem till familjen oskadd och 37 grader varm, i stället för att rullas in i en likkyl.

Erik E
 
Redigerat:
Det är i huvudsak längden på bultarna det handlar om. Det är längre bultar till alufäljar och dom går för långt in i stålfäljen och kan skada hjulspindeln som håller hjullagret. Omvänt så är bultarna till stålfäljarna för korta till alufäljarna med uppenbar risk för att tappa hjulet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hexa
  • Laddar…
Y
cecar33 skrev:
Det är i huvudsak längden på bultarna det handlar om. Det är längre bultar till alufäljar och dom går för långt in i stålfäljen och kan skada hjulspindeln som håller hjullagret. Omvänt så är bultarna till stålfäljarna för korta till alufäljarna med uppenbar risk för att tappa hjulet.
Hur vet jag om detta har hänt? Att jag skadat hjulspindeln. *orolig*
 
Min xc70 har i original bultar med lös kona av symetrisk typ. Dessa ska användas till både original sommarfälg (aluminium) och original vinter (plåt). Samma längd till båda fälgarna.

=> har du volvos originalbultar vilket du ser ut att ha, kör på, allt är rätt. Original plåtfälg har en kortare kona som bulten passar mot.

Edit: alla utom frav lämnar fel info till yrrol, skärp er. Frav, exemplariskt korrekt info från dig, tack!
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Min xc70 har i original bultar med lös kona av symetrisk typ. Dessa ska användas till både original sommarfälg (aluminium) och original vinter (plåt). Samma längd till båda fälgarna.

=> har du volvos originalbultar vilket du ser ut att ha, kör på, allt är rätt. Original plåtfälg har en kortare kona som bulten passar mot.

Edit: alla utom frav lämnar fel info till yrrol, skärp er. Frav, exemplariskt korrekt info från dig, tack!
Alla har inte alls fel som du påstår, hur det är med Volvo vet jag inte, men jag antar att det då gäller för sk original fälgar och det är nog väldigt många där ute som inte kör på original numera.Längden på hjulbultar är olika på grund av alufälgens tjockare gods jämfört med plåt fälgen. Plåtfälgens skruvar bli då alldeles för korta i en alufälg. Det finns ju enanledning till att man får hjulbultar med när man köper nya alufälgar.

Yrrol om du snurrar runt hjulet så märker du det, men det är stora skillnader beroende på bilmärke.
 
Tack MathiasS.

Cecar33, anledningen till att det levereras med nya hjulskruvar eller hjulmuttrar när du köper eftermarknadsfälgar är i 99,9% av fallen beroende på att leverantören vill försäkra sig om att det är rätt kona. De flesta eftermarknadsfälgarna har 60graders-kona, medans det finns många bilar som har sfärisk-kona som original. Att alu har tjockare gods gör ju bara att hålen är djupare. Så utsticket på gängorna brukar ändå vara ungefär det samma.

Vad gäller längden på skruven, så är normal/original-längden på skruvarna tillräckligt för att kunna hantera både en plåtfälg & alufälg. Det är normalt sett utrymme för detta inne i navet. Men har du t.ex. spacers som kräver längre hjulskruvar, då blir såklart läget annat om dessa används till plåtisar utan spacers. Då kommer dessa sticka in längre & kan då ta emot något.



Det finns normalt inga speciella skruv eller mutter för plåt eller alu. fälgar. Det handlar helt om vad fälgen är tillverkad för. Använder man fel, så riskerar man att det blir riktigt fel & sätter säkerheten ur spel.


Hur som helst. Rätt typ av kona till fälgen i fråga är av absolut högsta vikt & allt lirar som det skall om det drages åt rätt, samt att anslutningsytan mellan nav & fälg är ren. Gängorna kan få en droppe olja vid montage. Använd med fördel lös-kona, för extra säkerhet vad gäller klämkraften. Såklart måste även skruvens längd vara rätt. Men med originalmått så brukar det inte vara några problem, om inga andra förändringar är gjorda.

Labba & chansa inte, det är säkerhet det handlar om. Både för dig själv & för medtrafikanterna.


EDIT: Nu skriver jag om normalfallet. Givetvis finns det avvikelser från detta.
 
Redigerat:
cecar33 skrev:
Alla har inte alls fel som du påstår, hur det är med Volvo vet jag inte, men jag antar att det då gäller för sk original fälgar och det är nog väldigt många där ute som inte kör på original numera.Längden på hjulbultar är olika på grund av alufälgens tjockare gods jämfört med plåt fälgen. Plåtfälgens skruvar bli då alldeles för korta i en alufälg. Det finns ju enanledning till att man får hjulbultar med när man köper nya alufälgar.

Yrrol om du snurrar runt hjulet så märker du det, men det är stora skillnader beroende på bilmärke.
Jo, faktiskt, alla hade fel utom en.

Robert75 sa att att man riskerar att förstöra konan eftersom den bara vilar på kanten på hålet. Det är inte sant. Plåtfälgen har även den en kona och bultens kona ligger korrekt mot denna. Givetvis förutsätter detta att Yrrol har original plåtfälg och hjulbult vilket verkar rimligt att anta.

Obo antyder att det är olika sorters bultar för plåt och alufälgar och det är inte heller sant generellt, vilket Frav också påpekat. Dock måste det vara rätt bult. Rätt längd, rätt kona, rätt gänga. I yrrols fall är det samma bult som används.

Du avslutade med att säga att det är längre bultar till alufälgar och det är inte sant generellt. Det *kan* vara så, men då av helt andra skäl än att det är alu. I yrrols fall är det inte längre bultar.
 
Och dessutom rör det sig om skruvar och skruvförband, så alla hade fel. En bult är, som vi alla egentligen vet, ett ogängat maskinelement.
:p

Edit: Min signatur satt som en smäck där!
 
  • Gilla
flygrc
  • Laddar…
Eftersom man ska prata med bönder på bönders vis kommer en tjock maskingängad skruv alltid kallas bult oavsett om det är rätt eller fel.
 
Y
Jag passade på att fråga i en butik som enbart säljer skruv i huvudsak åt industrier, vad som var bult och vad som var skruv och han svarade att idag är allt skruv.

Sen kanske han svarade så för att han inte hade lust att prata, vad vet jag.

vilketsom så ska jag nog köpa något annat till den fälgen tror jag.
 
Mina vinterdäck sitter på plåtfälgar och det ser ut precis som på din bild Yrrol. Bilen har rullat så i 9 år nu och hjulen trillar inte av och konorna skadas inte.
 
mattiasp skrev:
Och dessutom rör det sig om skruvar och skruvförband, så alla hade fel. En bult är, som vi alla egentligen vet, ett ogängat maskinelement.
Ursäkta, ser att jag skrev bultförband. :) Men i övrigt skrev jag om skruvar & muttrar då det är gängat. Dock så är bultmönster för inarbetat för att ändra om det till skruvmönster. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.