Ska ersätta 13 kubik olja med bergvärme (tror jag). Leverantörer föreslår allt mellan himmel och jord. Skiljer över 100% i kostnad mellan dyrast och billigast offert.

Ska man satsa på anläggning som tar hela behovet, eller ska man ha oljepannan (-99) kvar att spetsa med? VV-beredare separat eller integrerad?

Finns nån info om VERKLIG förbrukning, energikvot etc? VERKLIGA erfarenheter?

Hittar mest en massa bransch-reklam från svep och liknande, energirådgivarna i kommunerna vet fanimej inget av värde.

Någon?
 
En sak till: Vi kör ut 55-gradigt vatten i systemet just nu, nollgradigt ute. Blir rätt lagom varmt.
De priser jag fått är från 246 tkr till 496 tkr. (Thermia 180/260 m- IVT G26/560 m). Energitäckning från 76-99%.
 
om du tror att oljan komer att bli billigare ska du ha den kvar att spetsa med.
tror du att elpriset ej kommer att höjas så ska du dimensionera så att elpatronen gå i o spetsar.
men jag skulle lägga ut lite extra pengar på en stor pump med regält hål så man inte behöver spetsvärma alls, åtminstånde inte fören det blir en sån där enstaka köldknäpp under det normala.

om du förbrukar 13m3 olja idag så lär du göra en regäl besparing med en väldimensionerad VP.
Jag tror inte det finns några så stora pumpar som du behöver som har inbyggd vvb
 
henrikLL skrev:
En sak till: Vi kör ut 55-gradigt vatten i systemet just nu, nollgradigt ute. Blir rätt lagom varmt.
De priser jag fått är från 246 tkr till 496 tkr. (Thermia 180/260 m- IVT G26/560 m). Energitäckning från 76-99%.
när returvattnet är 55 grader på en VP så stannar den & blir en ren elpanna. (finns vissa märken som klarar 65 grader, men verkningsgraden är kass i dessa tempraturer!)
om du byter till större radiatorer så får du ned tempraturen till radiatorerna men bibehåler innertemp.
verkningsgraden hos VP ökar kraftigt destomer du kan få ned tempraturen, så ska du byta radiatorer så dimensionera så du bara behöver 30-35 grader vid 0 grader ute!
 
jag skulle satsa på nya radiatorer & dimensionera VP för99% täckning. nu kan det ju vara svårt att få presis 99%.
jag skule heldre ta 105% än att det blir 95%
 
Ok. Hur brukar verkningsgraden bli, i offerterna vi fått ska ju driftskostnaden gå ner från ca 100000:- till ca 35000:- per år.
Är det rimligt? Eller är det glädjekalkyler från säljarna?
 
henrikLL skrev:
Ok. Hur brukar verkningsgraden bli, i offerterna vi fått ska ju driftskostnaden gå ner från ca 100000:- till ca 35000:- per år.
Är det rimligt? Eller är det glädjekalkyler från säljarna?
det gäller att läsa offerterna noga, be dom gärna gå igenom den tillsamans med dig.

det är inte säkert att dom räknat med samma inomhustempratur som du vill ha.
du vill desutom ha en borra som garanterat eldrig sjunker under 0 grader, fråga om dom kan garantera det.
kolla vad dom har räknat på för framledningstempraturer vid olika utetempraturer, stämmer dessa med dom framledningstempraturer du har idag?
Jag är tveksam till at du får så stor besparing med det radiatorsystem du har idag ! men dom du köper större radiatorer så ska det inte vara nått problem
 
Om jag som är i branchen hade offererat så hade jag troligen (om oljepannan är OK) starkt rekommenderat dig att ha kvar den. Du vet inte nu vilken energipolitik som gäller. Att kasta ut oljepannan och få skorstenen förstörd på kuppen är rent ut sagt idiotiskt (jag har mött många sorgliga exempel ute i stugorna på människor som sväljer hull och hår då en slipsprydd Nisse kommer med sina fina broschyrer).
De hade nog blivit 2 x 12 kW bonusmaskiner (www.saveitnaturvarme.se) med 200 meter borrhål vardera. Ja, ni "som vet" vet ju att det är för kort för 12 kW maskiner och finessen är att jag även skulle offerera värmeåtervinning från ventilationsluften, något som mycket få verkar tänka på.
Prislappen inkl 500 liter dubbelmantlad vvb hade hamnat straxt över 300.000:- installerat och klart. Till det tillkommer värmeåtervinningen. Från ca 10000:- beroende på hur mycket rördragning det skulle bli.

Beträffande 55 grader i radiatorerna så är det för varmt för att endast köra VP. Antingen behöver olja som spets eller så kan du komplettera med fläktkonvektorer.

Jag har några kunder som har VP med olja som spets. De är hur glada som helst.

/BAS
 
Jo, nåt av förslagen bygger på olja som spets. Låter vettigt det också. Men hur man än vänder sig hamnar man på en kWh-kostnad på ca 65-70 öre (inkl rta+avskrivn). OM förbrukningsvärdena stämmer. Och jag misstänker att de inte gör det, att man får bränna mer ström än planerat. Erfarenheter från nån som installerat? Stämmer kWh-angivelserna i offerterna med verkligt efteråt?
 
Att kasta ut en nästan ny oljepanna är dumt. Olja är i dag ofta billigare än el. Eventuelt kan du elda pannan med pellets, och finns det inte elpatroner i pannan kan den kompletteras med en elkasset.

Jag har förut påtalat att man ska kräva varaktighetsdiagram vid offerter. Då ser man även varför det inte är intressant att dim. för 100%, man ska då besinna att dim. vid dim, utetemp. DUT blir ännu större.

Att du har tagit reda på framledningstemp. är jätte bra. Läs av eller montera en termometer på returen och läs av returtemp. också.

Med fram-,retur-, och utetemp. går det att räkna på din anläggning med högprecision och redovisa det i varaktighetsdiagram.

Ett exempel på ett v.diagr http://www.smhi.se/sgn0104/mb/klimatbelastning/varbild.htm . Det ser ut ungefär så för södra sverige även om detta påstås vara för utlandet. Detta är för temp., men det ser ut på samma sätt för effekt och energiförbrukning. Vad som då ska redovisas är de olika värmekällornas bidrag.

 
Det sitter en termometer där, vet inte vad den står på, men ska kolla. Vad är lämpligt? Stor eller liten diff?

Läste nånstans att VERKLIG besparing/COP (?) ofta blir 2,2-2,5 bara....kan det stämma?
 
Nu är tempen kollad, 56 utgående och 41 inkommande grader... ??? Betyder??
 
vid vilken ute temp hade du det

när termometern når ca 45- 52 så kommer tilskott behövas som spets.

det är utgående temp jag pratar om den som visar högst av dom 2

när den som visar lägst visar 55 grader så kommer värmepumpen att stängasav & du kör enbart på tillskott
 
Nu fattar jag inte riktigt...
Nu är det väl 5 grader kallt ute, och en mätare visar 56 (ut i systemet?) och en (retur, väl?)visar 41 grader. Innebär det att VP nu skulle jobba med verkningsgrad för 41 grader eller 56 grader??

 
henrikLL skrev:
Nu fattar jag inte riktigt...
Nu är det väl 5 grader kallt ute, och en mätare visar 56 (ut i systemet?) och en (retur, väl?)visar 41 grader.  Innebär det att VP nu skulle jobba med verkningsgrad för 41 grader eller 56 grader??  
den jobbar mot verkningsgrad för 56 grader. men om man har en normalt dimensionerad pum så gör radiatorerna av med så mycke effekt att pumpen själv inte orkar göra varmare vatten än låt säga 48 grader.

har du -5 grader i exemplet?
ialla fall så behöver du tilskott för at klara denna tempratur.

ditt system är altså inte optimalt för att ha värmepump, det är därför du bör byta till större radiatorer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.