Man orkar inte hålla på för mycket.. man måste varva ner lite ibland också! Jag tror du gjorde helt rätt i som tog tag i "städningen" .. Saker blir gärna liggande alldeles för länge, högarna växer och man blir stressad över att man hela tiden blir påmind om hur mycket "skit där är".. Då orkar man inte engagera sig..roligare att ta tag i ett nytt/befintligt projekt när man lyft bort lite av stressen..(men det kommer ju inte direkt alltid hehe)..

Ha en eller fler vilodagar du..sen börjar det nog automatiskt klia lite i fingrarna ;)
 
Du har nog helt rätt Snigla! Dock så kliar det redan i fingrarna men kroppen säger att den vill ligga i soffan...

Ligger och funderar på framtida dubbelgaraget....

Såhära såg orginalet ut:
Garage 60x36 Gamla.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I hörnet som blir bakom garaget kommer en inglasning att byggas, så där måste jag också fundera ut hur de tre olika taken snyggast byggs ihop.

Provade rita ut garaget på tomten, 8,5m djupt verkar bli lagom känner jag!? (27 graders taklutning som huset)
Garage 85x67 27gr.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma med 14 graders lutning:
Garage 85x67 14gr.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inget av verkar fungera på ett bra sätt. Jag vill ha så hög port som möjligt, hellst mer än 2,5 meter men det verkar vara max för Crawfords takskjutsportar. Sen tänker jag att ett förhöjt väggliv framtill också gör att takytan framtill kan bli mindre så snön leds av bak så mycket som möjligt!

Provade att rita med 14 graders lutning:
Garage 85x67 Förhöjt 14gr.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker det mest ser flummigt ut såhära, får även ett snöfång mellan husets tak och garagets. Jag tänker dock att det blir nog snyggt om altanens tak blir med exakt samma vinkel och höjd som garagets, så jag bryter av hustaket i höjd med garagenock och bygger altantaket ner i samma vinkel som garaget..?

Jag vill ha 2,7m invändig takhöjd, därav det måttet.

Sedan letade jag upp var nocken hamnar om den blir ca 4,5m hög (jag har för mig jag läst att det är maxhöjd på garage, har dock inte fått tag i Detaljplanen från kommunen ännu)

Det blev 16,7 graders lutning, så jag körde på den lutningen framåt också och vägghöjden fram blir därför 4,12 meter...
Garage 85x67 Förhöjt 16.7 livar med tak.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon som har synpunkter angående detta så skriv! :) Skriv gärna även om det är annat jag inte tänkt på eller om någon har ett bättre förslag!
 
Jag tycker du ska bygga så att du kan ha en billyft :)
 
pulpettak i samma vinkel som husttaket och placera garaget så att garagetaket ligger parallellt med baksidan av hustaket...bara funderar på hur jag själv hade velat ha det så det kanske inte blir tillräckligt djupt garage om man gör så?
du gör ett himla bra jobb med huset i vilket fall som helst :)
 
Jag tänkte också pulpettak fast i vinkel så här typ http://www.gotenehus.se/hus/bjorkas
Gör nog så att hela huset ser lite modernare ut, fast det blir ju annorlunda om det inte ska täcka hela kortsidan på det befintliga huset. Men du kan ju testa att rita in det. Sen får man plats med en billyft på den höga sidan med :)
 
Billyft ska jag ha, jag tänkte sänka ner en i garagegolvet. Det ska bli något i stil med detta!
Billyft 01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Billyft 02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänker mig också 2,7 meter i takhöjd då gipsskivor finns i den storleken och höjd är inte dumt!

Jag har även funderat på att sätta en balk i nocken och ha snedtak för ännu mer takhöjd, men där funderar jag på garageport, finns det en takskjutsport som går att montera så motorn drar den snett upp längs taket? (Se min oerhört vackra paint-skiss som tog säkert 15 sekunder att tillverka! ;) )
Garageport snedtak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker inte om den moderna stilen med pulpettak, jag gillar mer gamla stilen.. Har funderat på mansardtak men tror inte det skulle passa in att ha på garaget! ;)

Såhära var iaf tanken med garagetakets lutning, har snabbritat inglasningens golv och tak för att visa. Jag har tänkt låta inglasningen gå lite längre ut än garaget för att kunna få luften att blåsa rätt igenom... Kanske låter garagetaket sticka ut lite mer också bakåt så de livar med varandra.
Garage 85x67 Förhöjt 16.7 livar med tak inkl inglasningstak 01.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garage 85x67 Förhöjt 16.7 livar med tak inkl inglasningstak 02.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garage 85x67 Förhöjt 16.7 livar med tak inkl inglasningstak 03.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Synpunkter på detta?
 
Redigerat:
9:e Augusti 2014

Slåtter av ängsmarken skedde! :cool:
2014-08-09 16.15.16_max600x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fördel med dräneringsarbete är att gräsklippning inte är prioriterat! ;)
2014-08-09 19.53.54_max600x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
10:e Augusti 2014

Jag kände en svag ilning av energi i ryggraden på söndagskvällen. Slet upp den gamla dräneringsslangen som legat under betongkanten som stuckit ut.
2014-08-10 20.49.09_max600x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det börjar verkligen ta emot att jobba nere i gropen, att jobba om veckorna och spendera all ledig tid på detta var inte planen med hösten. Nåväl, det blev att riva garaget i år istället för nästa så får försöka tänka positivt; jag slipper riva garage och platta nästa sommar! ;)

Sedan har även osäkerheten kring hur dräneringen skall utföras varit en stor bidragande orsak till att jag inte orkat så mycket. Jag pratade med en expert på Platon och han sa att jag skulle gjuta ett hålkäl på denna betongkant och fästa Platon membran ner till yttre kant. Därefter sluta med Platonmattan ovanför hålkälet.

Detta är något jag inte känt mig så tillfreds med eftersom betongkanten brytits loss väldigt enkelt ifrån källarväggens nederkant.

Till min "glädje" såg jag dock att det var ett klokt beslut i att inte gjuta hålkälet. Då jag dragit undan slangen ser jag att källarens platta är under källarväggen och inte emellan så som ritningen visar! :) Så jag tar helt sonika fram storsläggan och avlägsnar denna! :wow:
2014-08-10 21.19.59_max600x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ibland blir jag bara salig av lycka då jag återigen blir påmind om vilket fuskbygge detta ändå är (iofs säkert helt standard med tanke på att det byggdes -69 / -70! :D
2014-08-10 11.10.05_max600x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag slipar bort det kantiga som är kvar med en diamantskiva, går riktigt bra! (y) Jag märker också vad denna kant är till för, den är gjuten längs överkanten på källargolvets platta och agerar förmodligen skydd från att leran ovanför skall sippra ner genom stenkrosset och in i dräneringsslangen!
Under kanten ligger några cm med 16-32, sedan slangen och sedan ytterliggare ett par cm med 16-32... Dåtidens skydd som motsvarar nutidens separationsduk?!
2014-08-10 21.29.35_max600x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håller här på med att skotta bort gruset för att komma åt att slipa samt att hitta nedre kanten på betongplattan!
2014-08-10 21.29.16_max600x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källarväggen sticker ut mer och mer ifrån plattan desto längre ifrån garaget jag kommer... Det går ifrån ca 0mm överhäng till ca 30mm.
2014-08-10 21.31.23_max600x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
16:e Augusti 2014

En vecka har gått och inget har hänt, nu är det lördagkväll och jag har äntligen energi till detta, kul fredag och lördag som spenderats i soffan och såfort energin finns så är det jobba som gäller! ;)

Jag har skottat sand, grus och lera i någon timme, 15-20 cm djupt, 40-50 cm brett och ca 12 meter långt. Detta har kastats upp 3 meter i försök att få det över högen med resultatet att mer än hälften har kommit ner i gropen igen. Samma material blev nog skottat 3-4 gånger! :banghead:

Nåja, jag ser nu den nedre kanten av plattan. Förstår dock inte hur de tänkte förr, slangen låg i höjd med mitten av plattan så nedre delen låg under dräneringsslangen direkt mot lera (gammal sjöbotten). Ganska verkningslös dränering i mitt tycke! :(
2014-08-17 00.01.19_max600x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längst ner är det också en kant som sticker ut, de har gjutit direkt i hålet de grävt upp för huset i leran! :banghead:
2014-08-17 00.02.26_max600x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har skrapat ur lite lera från under plattan ca 5cm in, var lite orolig för rasvinkel men då jag provade på ett ställe märkte jag att risken att leran ska rasa ut är lika med 0%
2014-08-17 00.04.55_max600x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns bortre hörnet på huset, man ser hur blöt plattan är och var slangen legat. Det fantastiska är att slangen inte har någon typ av filter men är ändå inte igensatt något! Hade den bara placerats 1-2 dm längre ner hade det varit perfekt! ;)
2014-08-17 00.05.19_max600x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klockan är strax efter midnatt och jag känner att detta får bli morgandagens bekymmer!
2014-08-17 00.13.39_max600x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
17:e Augusti 2014

Plattan torkade upp ordentligt över natten.
2014-08-17 11.13.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är fortfarande imponerad hur bra dräneringsslangen har skyddats med lite grus och en gjuten betongkant, hade den bara rengjorts någon gång under de tidigare 45 åren skulle det inte vara stopp i slutet.

Jag kan dock ännu inte förstå hur de tänkt då de lagt slangen så pass högt upp så plattans underkant aldrig dräneras och inte heller något under plattan.
2014-08-17 11.17.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rengör med vatten och borste efter all slipning.
2014-08-17 12.29.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då jag funderar på Platon Flytmembran så blir jag smått förundrad över deras instruktioner. På burken står det "Underlaget för Platon Flytmembran får ej vara skrovligt." medans PDFen säger "speciellt lämpligt då underlaget är ojämnt."
2014-08-17 13.26.00 Isola Flytmembran PDF.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-08-17 13.26.11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns blåleran som marken består av och även att plattan ännu är blöt till vänster där leran fortfarande ligger emot.
2014-08-17 14.53.02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen fara med rasvinkeln då det är blålera, gräver ut lite lera några centimeter in under plattan och blåser även rent betongen med tryckluft.
2014-08-17 17.19.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har målat första varvet med Platon Flytmembran utspätt med vatten, detta som en typ av primer.
2014-08-17 19.01.48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
18:e Augusti 2014

Steg upp kl 06 för att hinna måla första riktiga varvet innan jobbet.
2014-08-18 07.41.20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De har lovat regn hela veckan så jag får passa på då det finns luckor i regnandet!
2014-08-18 09.14.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
19:e Augusti 2014

Far hem från jobbet över lunchen för att passa på att måla andra och sista varvet då det ska vara uppehåll hela dagen och kvällen!
2014-08-19 13.39.56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kletar in ordentligt, även in under plattans nederkant.
2014-08-19 13.35.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skönt att det äntligen är klart med det som är väderberoende!
2014-08-19 12.39.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
23 Augusti 2014

En lördagskväll kan spenderas på detta sätt! ;)

Det är inte roligt då jag grävt för lite med grävaren och nu får göra det för hand! :(

Gjorde dock en enligt mig smart lösning med talja och rep för att dra upp hinkarna!
2014-08-23 15.27.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett stort tungt järnspett gör knappt åverkan på den hemska leran! :(
2014-08-23 20.01.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upprepade hugg med spettet ger resultat, men så sjukt tungt alltså!
2014-08-23 20.02.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är såklart även stenar ivägen! :/ Jag kan dela med mig av mig citat på Instagram:
"Jag ska nog bli arkeolog! Känslan av att hitta och gräva upp denna gigantiska sten kan inte beskrivas med ord! Jag blir mer och mer övertygad att det var denna som sänkte det sista vikingaskeppet i historien där kapten Eskil "igeln" Erlandsson dog! #utgrävning #vikingar #viloplats #arkeolog"
2014-08-23 21.58.00 Instagram.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
30:e Augusti 2014

Varit borta på jobb hela veckan och väl hemma får lördagen spenderas med att jobba, börjar vara grymt less på att det händer så lite! :/

Stenarna som är för stora för att få undan tar jag och kapar med stenskiva för att sedan gå lös med släggan!
2014-08-30 17.25.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-08-30 17.27.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev denna stenen och en som syns lite längre bak som inte gick att ta upp ur marken på ett smidigt sätt.
2014-08-30 18.00.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lagt ut fiberduk och lägger ett gruslager för att få lutning på dräneringsrören.
2014-08-30 18.43.57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-08-30 20.40.50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två rör utlagda och i princip färdigt med grus runt dessa. Ska fylla på lite mer grus efter att jag spikat Platonmattan på väggen.
2014-08-30 21.16.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är jag även ikapp i dags datum med denna "blogg".

Att avsluta kvällen med en bastu var riktigt skönt!
2014-08-30 22.15.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har nu plöjt igenom hela din tråd! Säger som sagts innan vilket fult hus det var, men så bra det blir! Inspirerande att du/ni bor i bygget men samtidigt håller på. Blir väldigt bra, speciellt gillar jag trappräcket. Kanske stjäl iden med lyset i stolpen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.