Skulle vilja löda ihop en krets till en givare typ denna http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Vatten-branslegivare-258010/

Skulle vilja ha följande funktioner:

4 utgångar till lampor max 2A styck som visar nivån i en tank. Dessa ska lysa vid full tank och slockna allt eftersom nivån i tanken sjunker. 1 utgång som lyser när nivån är närmar sig tom ungf 1/8 full.

Bonuspoäng om det går att få till en växlande utgång som slår till vid 1/4 tank och från vid 7/8 tank (y)

Finns det någon här som har ett förslag på schema och komponentval? Jag har själv ingen aning :surprised:

Förvisso men jag har en känsla av att mitt problem inte är så komplicerat med lite grundläggande elektronikkunskaper. Men vi får se om någon här nappar annars får jag pröva där ist.

Jag hade nog satsat på en MCU till detta.
Enklast är om du köper dig någon av arduino-kiten med AD-omvandlare. Men då tillkommer såklart lite programmering men du spar i gengäld en del lödande.
2A börjar ju bli mycket ström, kan man tumma på det? Annars finns det säkert relä-kort att koppla på.

2A är inget som helst problem för en liten MOSFET transistor för några kronor.

Det borde gå att rigga det du behöver utan att ha en processor. Men om du kan lite programmering kan det vara enklare att köra på en MCU. Själv har jag goda erfarenheter av att använda PIC från Microchip.

Skriv om du vill ha hjälp och förslag för eb PICbaserad lösning!

Om du kan klara dig utan hysteres så är det nog inte så svårt att bygga det du behöver med OP-förstärkare, resistorer och transistorer. Kanske behövs nån spänningsregulator (jag har inte kollat vaf det är för output från givaren).

Du kan förutom lösningarna med olika små uC titta på enkla komparatorkretsar och där finns tex LM3914 en sån är som hittad för detta och enkel att modda för större strömmar osv. Finns nog tom en del enkla byggsatser för LED-staplar som bygger på denna och då är ju i stort allt färdigt i grunden, denna krets kräver ytterst lite externa komponenter och har vida gränser för matning osv.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hysteres är enkel att få till även med OPs, en komparator har oftast en inbyggd hysteres för att förhindra oscillering. Typ självsvängning när man ligger väldigt nära oslagsnivån.

Den givaren har en " inbyggd" funktion precis som du önskar, kan man nästan säga. Flottören innehåller en magnet och i röret sitter ett gäng brytare på olika nivåer som påverkas av Flottören. Om du plockar isär givaren kan du koppla om den så du får önskad funktion utan massa extra elektronik.

Hur tätt sitter tungelementen i röret?

Antagligen håller inte tungelementen för 2A, men det kanske går att använda lysdioder istället.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag skulle vilja slippa processorer och programmering. Så simpel elektronik som möjligt. Vill helst inte fippla med givaren heller.

Så om någon i församlingen kan rita upp en lösning med op-förstärkare med tillbehör så vore jag väldigt tacksam.

Om du söker på den LM3914 som nämnts ovan kan du se exempel i databladet på hur den används, kan inte gärna bli enklare. Det är i princip en konventionell OP-koppling med lite finesser som inderlättar och lågt pris. Du behöver inte ändra mycket för att nå alla punkter du beskriver.

Kolla där först och ställ sen frågor på det du behöver.

Redigerat:
Man skulle även kunna bygga med fyra komparator i samma kapsel. Typ den här.

Man får hänga på transistorer på utgångarna för att klara 2A, men annars blir det minimalt med komponenter.

Har tittat lite på lm3914 men jag begriper ändå inte hur jag ska få till det tyvärr.

Men ska givaren som har 0-180 ohm ingå i en spänningsdelarkrets? Så att man får en spänning ut som varierar med tanknivån?

Inser ju dock att spänningen isf sjunker med stigande nivå i tanken.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.