Har installerat låset själv enligt medföljande instruktioner. Jag har det så att de automatiskt låser när jag går ut.

Har noterat att om man inte stänger dörren ordentligt så kan den inte autolåsa (även om dörren ser stängd ut). Ni som har problem kontrollera att där låskolven skall gå i ingrepp i dörrposten sitter mitt för varandra. Kontrollera också att ni inte har för mycket gummilist runt dörren som förhindrar att den stängs ordentligt.

Jag är mycket nöjd med låset och har aldrig haft några problem med det.

En sak de kunde förbättra är att ytan där man skall hålla taggen repas mycket lätt vilket det gjort på mitt lås redan efter ett halvår.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
josa100 skrev:
Har installerat låset själv enligt medföljande instruktioner. Jag har det så att de automatiskt låser när jag går ut.

Har noterat att om man inte stänger dörren ordentligt så kan den inte autolåsa (även om dörren ser stängd ut). Ni som har problem kontrollera att där låskolven skall gå i ingrepp i dörrposten sitter mitt för varandra. Kontrollera också att ni inte har för mycket gummilist runt dörren som förhindrar att den stängs ordentligt.

Jag är mycket nöjd med låset och har aldrig haft några problem med det.

En sak de kunde förbättra är att ytan där man skall hålla taggen repas mycket lätt vilket det gjort på mitt lås redan efter ett halvår.
Skaffa ett displayskydd till en mobil, klipp till och sätt dit så repas inte ytan! Men jag håller med att det är för dåligt, jag repade ytan första dagen
 
Är det någon som vet hur det går med certifieringen av låset?
 
Då har man installerat ett Yale Doorman. Mycket enkel och smidig installation. Inga konstigheter ännu, verkar ha fått passningen mot bleck bra. Det känns bra när äldsta dottern nu ska få egen "nyckel". Jobbigt att programmera om alla lås (samma nyckel till 4 st d12) om den skulle förfaras.

Barnen är iallafall imponerade över den futuristiska låsanordningen. 😄
 
Så har jag också resonerat. Tappad nyckel = byta låscylindrar = dyrt.
Tappad tag = bortprogramerad och köpa ny för dryga hundralappen.
 
Jag monterade ett Yale Doorman för en vecka sen och det har fungerat perfekt. Idag monterade jag en täckskylt för utsidan och då fungerar inte autolåsningen. Jag har försökt att finjustera men det går inte att låsa. När jag tog bort täckskylten så fungerar låsningen.

Tacksam för tips!
 
ronnyha skrev:
Jag monterade ett Yale Doorman för en vecka sen och det har fungerat perfekt. Idag monterade jag en täckskylt för utsidan och då fungerar inte autolåsningen. Jag har försökt att finjustera men det går inte att låsa. När jag tog bort täckskylten så fungerar låsningen.

Tacksam för tips!
om vanliga låsningen fungerar så ska auto oxå göra det
glipan mellan karmen och dörren får va max 5mm
 
Tror att jag hittat felet, glipan mellan dörr och karm var inte för stor. Det var låskistan i dörren som satt för långt in, ett par brickor löste det.
 
Hej

Funderar på ett Yale lås till vårt verisure larm och har frågat verisure om några enkla saker utan att få svar.

* Om jag har mitt larm kopplat till verisurelarmet larmar man på med enbart kod eller kod+tag? Och är det då Yale tag eller starkey?

* Om jag larmat och låst via låset och någon slår sönder fönstret i dörren och sträcker sig in för att låsa upp med vredet vad händer då? Kan de låsa upp så? Men viktigast stängs även larmet av då eller tjuter det när banditen öppnar dörren?

Har läst att man tappar funktioner i låset när man kopplar mot verisure. Vad förutom fjärrkontrollen tappar man? Någon som kört både med och utan verisure och kan ge lite info.

Tack!
 
Boulder Dash skrev:
* Om jag har mitt larm kopplat till verisurelarmet larmar man på med enbart kod eller kod+tag? Och är det då Yale tag eller starkey?
Jag tror att du kan larma med kod eller tag+kod.
Det är Yales tag som gäller.
(Jag låser med * (stjärna) och vill jag larma fortsätter jag att hålla in * så "frågar" låset efter koden med en ding-dong signal och när jag knappar in koden så larmas det på.)

Boulder Dash skrev:
* Om jag larmat och låst via låset och någon slår sönder fönstret i dörren och sträcker sig in för att låsa upp med vredet vad händer då? Kan de låsa upp så? Men viktigast stängs även larmet av då eller tjuter det när banditen öppnar dörren?
Ja, de kan låsa upp Yale Doorman låset men öppnar de dörren så "frågar" larmet efter kod precis som det gör så fort du öppnar en dörr om larmet är på slaget utan Yale doorman.

Boulder Dash skrev:
Har läst att man tappar funktioner i låset när man kopplar mot verisure. Vad förutom fjärrkontrollen tappar man? Någon som kört både med och utan verisure och kan ge lite info.
Har ingen riktig koll, har endast kört låset med Verisure.
Vet att masterkoden till låset försvinner och du kan inte komma in i inställningsläget på Yale Doorman låset.
Dessa funktioner finns nu i Mina Sidor hos Verisure. Vilket jag gillar mer eftersom man kan byta koder och annat direkt på datorn istället för på dörrlåset.
 
Jag har mitt kopplat mot Verisure larm och kan informera om punkt 1 då det räcker med en 6-siffrig kod för att larma av och på. Man kan dock låsa med bara * utan att larmet startar. Barnen tycker att detta var smidigare än vårt gamla larm då man först skulle öppna dörren och sedan larma under pipande tiden vilket kändes stressande.

Man kan ju försätta låset i "bortaläge" och koppla bort vredet. Gör man åverkan på låset i övrigt larmar även det. Är dörren larmad med magnetkontakt bör även larmet gå om dörren öppnas eftersom att larmet inte är bortkopplat. Jag gissar dock att få inbrott sker via entrédörren. Fönster och altandörrar är betydligt enklare att forcera.

Vet inte om man tappar funktioner däremot, man får dock en massa finfina grejer med att koppla upp låset mot larmet och styra både lås och larm via den smidiga appen!

Jag är helnöjd med mitt system, dock saknar jag kameror som man kan monitorers själv. Verisure har inte det i sitt sortiment men det kanske kommer!
 
Okej tack för era svar!

Ska fundera lite men det verkar ju mycket smidigt. Och skönt att bara kunna spärra tag om någon tappar, det är jobbigare med tappad nyckelnknippa.

Jag kör med IP kameror från D link. Budget men duger för att se vad som händer även i mörker.
 
Boulder Dash skrev:
Okej tack för era svar!

Ska fundera lite men det verkar ju mycket smidigt. Och skönt att bara kunna spärra tag om någon tappar, det är jobbigare med tappad nyckelnknippa.

Jag kör med IP kameror från D link. Budget men duger för att se vad som händer även i mörker.
Vad heter dessa D-link kameror?
 
Och jag kör med tenvis. Budgetkamera från ebay med pan/tilt motorer och mörkerseende. Ca 350 kr med frakt. Riktigt stabila. Använder en app i telefonen för att titta / styra. Vill ogärna släppa in larmbolag i kamerasystemet.
 
DCS-933L ej tiltbar men ser i mörker. Kör du android kan jag rekommendera appen T"inycam monitor pro" om du även öppnar i routern på olika portar per kamera. Man kan köra dlink appen utan att öppna portar men den är ganska seg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.