Fick kontakt med ÅF på telefon strax innan stängningsdags. Han föreslog byte av PIN kod och återställning. Nu har klipparen snällt ställt sig på laddning och sen klippt sina tre timmar. Nu vilar den för natten. Bra forum detta :)
 
Idag när min 330 var ute och klippte hörde jag hur det rasslade till unde och sen började de låta som f_n.
Obalans som heter duga i knivdisken. Det visade sig att ena bladet, med skruv och MUTTER hade lossnat från knivdisken. Alltså den har inte kört på något utan den har lossnat ändå. Var hos åf och lämnade in den och frågade ang garanti( den är uttagen i augusti förra året och har gått ca 200 timmar) men han visste inte om d var garanti. För de va inte han som skruvade med dem. Har hört att det kommit en förstärkt(iaf uppdaterad) knivdisk. Någon som vet ang detta
 
Problem.

Vår 3 mnd gamle 330x fikk siste kveld før ferien akutt ptoblem med å parkere i ladestasjonen. Den fant stasjonen men kjører inn på skrått til venstre og krasjer med orginal hus og lader. Rygger ut, prøver igjen og det samme skjer helt til den stopper og sier ladestasjon blokkert....

Testet flere ganger og det samme skjedde. Skrudde så ned signalstyrke for dokking (bruker guide inn) til medium og etter det virket den ved 6 dokking forsøk.

Hvorfor kan den plutselig begynne å oppføre seg slik etter å hå parkert perfekt i 3 mnd? Ingen endringer i installasjon eller omgivelser?

Det er 3 gang på disse tre mnd den har hatt driftsforstyrrelser. Irriterende å oppleve etter på vår nye 330 X en oppgradering fra en 230 ACX som har gått på samme installasjon i to år uten en eneste driftsforstyrrelse...
 
Jaha, åskan tog min 330 i gårdagens oväder :( Allt inlämnat till åf, återstår att se vad som är trasigt. Blir väl ett försäkringsärende om det blir för dyrt.

Nu vet jag iaf att ett överspänningsskydd inte hjälper ett skit mot åska, det hjälpte inte ens att det var bäst i test i råd och rön :thumbdown:
 
Nej det är bara skydd som installeras i elcentralen som har en chans att fungera; Dom är dyra.

Sedan har vi ju stora problemet med slingan som blir en "åsk-antenn". Alla sladdar är urkopplade hos mig, så även nätaggregatets. Det är för torrt för att klippa och risken för åska finns ändå, även om det är sällsynt här utanför Linköping. Bor i ett sol-hål.
 
legion skrev:
Jaha, åskan tog min 330 i gårdagens oväder :( Allt inlämnat till åf, återstår att se vad som är trasigt. Blir väl ett försäkringsärende om det blir för dyrt.

Nu vet jag iaf att ett överspänningsskydd inte hjälper ett skit mot åska, det hjälpte inte ens att det var bäst i test i råd och rön :thumbdown:
Gäller försäkringen åska? Gjorde tydligen det... Ur Trygghansas villkor:
"Blixt
Försäkringen ersätter:
Skada på egendom som orsakas av blixt eller av föremål som på grund av blixtnedslag kommit att skada egendomen."

Det är säkert beroende på tillfälle om åskskydd hjälper eller ej. Hur lång bort blixten tar, hur många hushåll smällen fördelas på et.c. Vid direktträff hjälper väl ingenting.
 
Redigerat:
Jag citerar min elektriker: "dom där enklare överspänningsskydden som säljs i handeln ger samma falska trygghetskänsla som att ha sex med kondomens topp avklippt"
 
Hej Kallagtunet.

Har du fått ordning på ditt problem? Mycket intressant då jag har något liknande fenomen, ibland vänder klipparen ut direkt efter att ha påbörjat dockning alltså precis innan framhjulen når plattan. Detta är inget som jag har noterat förut när den var hyggligt ny, nu känns det som den är känsligare och ryggar som sagt ut för omtag ibland. På bif. bild ser man signalvärdena som jag har när klipparen är placerad i stationen. (En guide är urkopplad vid test).

Det som jag funderar mest på är N-signalen. Vf (längst till vänster) varierar kraftigt när man vrider klipparen i sidled någon cm (-150/150 och kring 100 när den står rak) medan Hf ligger konstant död (oftast 0 men 1 på bild)? Vilka signaler har ni på era klippare, kanske är detta riktigt? Tyvärr kollade jag inte detta när allt var nytt, hade ju varit bra som referens.

Kanon om någon kan kolla om detta är normalfallet eller ej. Passar även på att tacka alla för en supertråd!

Verktygsmeny, slingsignal.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hei Frank

Er på ferie nå og ikke fått gjort noe mer med det. Etter at jeg stilte ned doking signalet har den parkert greit så langt ser det ut som på overvåkningskameraet. Sjekket ikke signalverdiene i servicemenyen før vi dro. Skal gjøre det når vi er tilbake.
 
Ok.
Ska bli intressant med en jämförelse. Skulle även vara kul om någon mer kunde kolla så att det blir en väl underbyggd studie.
Visar det sig att det är normalfallet med dessa värden får man utgå ifrån att det är ett intermittent fel (värsta sorten) eller möjligtvis om det kan vara någon yttre störning?
 
legion skrev:
Jaha, åskan tog min 330 i gårdagens oväder :( Allt inlämnat till åf, återstår att se vad som är trasigt. Blir väl ett försäkringsärende om det blir för dyrt.
Jag hade otur, det var mycket som gick sönder: transformatorn, kretskortet i laddstationen och bägge batterierna i klipparen. Kostnad 7500:- inkl arbete.
Det positiva är att det bara tog en dag att få den fixad och att hemförsäkring täcker kostnaden minus självrisken på 1500:-
Blir väl att dra ut sladden mm. fortsättningsvis....
 
Bara batterierna är ju värda att få utbytta för 1500 kr :)
 
Hej,

Nu har jag också skaffat en 330... Hämtade den i fredags och tillbringade två dagar med att gräva ned 550 m begränsingskabel. När jag sen startade klipparen blev jag förvånad över hur mkt den lät.. Trodde först det var ngt emballage som skulle tas bort under klipparen, men såg inget märkligt, dock noterade jag att knivdisken var inklämd i den svarta plastdisken som sitter ovanför knivarna. Dock roterade knivarna så jag tänkte att det var säkert riktigt, de hade väl kontollerar den innan leverans? Den hördes tydligt när fönster var öppet och jag var rätt besviken över dess "skorrande". I tisdags kväll stannade den helt, då var knivdisken fast. Såg inget konstigt, men när jag startade klipparen lät den hemskt. googlade lite på knivdisken och då såg jag att den skulle inte vara klämd.. Bände loss den och då startade klipparen igen och nu var den tyst! Eller nästa iallafall, tyckte den klonkade lite väl mkt så fort den körde över en liten ojämnhet. Det hördes även att ngt var löst inuti roboten. Åkte till ÅF och de tog bort disken, hela plastfästet som håller knivdiskaxeln i chassit hade spruckit och släppt så axeln satt lös.

ÅF fixar detta på ett par dagar, men jag är både förvånad och besviken. Kanske ett måndagsexemplar men jag är mest rädd att något annat påverkats eller att motorn slitits onaturligt vilket kan få följder när garantin gått ut?

Någon som varit med om något liknande?
 
Min lilla latmask till klippare var nere i tre timmar per dag nu på vädertimern, förmodligen pga torkan, men bitvis växer ju gräset och framför allt ogräset. När klipptiden sjunker så minskar ju sannolikheten för 100% täckning så nu är den tillbaka i icke värdetimer-läge.
 
Vi kör vår på ren timer mellan 06-22 vilket räcker för tillfället. Vädertimern slog vi också av pga samma farhågor du har.

Nu har dock strömaggregatet avlidit i går kanske pga åskan. Fick en nära träff i telefonledningen utan förvarning när jag pratade i telefonen. Kanske gick den också åt där.

Stekte telefonens och modemets trafo, löste jfb på grupperna med telefonen på samt avlivade robotens strömaggregat.

Modemet är uppe med ny trafo. Resten dött. :thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.