Vi ska bila upp golvet i vår källare för att isolera och lägga in vattenburen golvvärme.

Den stora frågan är om vi ska använda vanlig betong/cement eller EPS-betong/cement.

Som vi förstått kan man gjuta en tunnare EPS-betong platta, det är lättare och bränner snabbare, men är också dyrare. Har ni erfarenhet av dessa material? Är det några fler fördelar/nackdelar med de olika materialen?
 
EPS ska vara minst 70 mm, ska flytspacklas inom 3 dygn.

Lätt att jobba med pga låg vikt.

Vanlig betong ska härda minst 30 dagar.

EPS har högt isolervärde jämnfört med betong. Cirka 50% av cellplast isolerförmåga.
 
  • Gilla
Andersjohanna
  • Laddar…
Tack huggan!

Vi har också hört att fördelningen av värme ifrån de vattenburna slingorna blir sämre med eps jömfört med vanlig betong. Stämmer detta?

Tänker oss lägga makadam sedan cellplast ovanpå detta. Sedan är frågan om vi skall gjuta plattan i eps betong eller vanlig betong.

Just syftet att få så bra utnyttjande av golvvärmen optimal samt mer takhöjd.
 
krilleman_215 skrev:
Riktig betong för maximal värmespridning.

Så här gjorde jag:
[länk]

Och glöm inte brinntiden på betongen. Minst en vecka per centimeter betong!

Vanlig betong är färdigbrunnen på 30 dagar oavsett tjocklek då det är en kemisk process, menar du kanske fuktighetshalten?
 
Krilleman
Det kan ju vara "något gammalt" men jag har hört av flera, att betong ska torka lika många veckor som cm gjutning innan flytspackling!
 
krilleman_215 skrev:
Det kan ju vara "något gammalt" men jag har hört av flera, att betong ska torka lika många veckor som cm gjutning innan flytspackling!
Förmodligen en tumregel gällande fuktigheten i betongen isåfall. Detta gäller dock inte alla flytspackel så det är bäst att kolla med tillverkaren innan.
 
Man gjuter inte in golvvärme i EPS-cement pga att den isolerar. Du kan lägga golvvärmen ovanpå och flytspackla, men då borde det bli billigare att gjuta med traditionell betong.
 
  • Gilla
Maden
  • Laddar…
Så för att man gjuter in vattenvärmeslingorna i den vanliga betongen så får man ut mer av värmen eller varför anser man att det är effektivare med vanlig cement?

När man läser på vissa trådar så får man uppfattningen att man gjuter en tunnare epscement platta än med vanlig cement. Stämmer detta? Typ 5-6 com med EPS och 8-10 vanlig cement.
 
EPS är i princip cement uppblandad med mycket frigolitkulor och har väldigt låg hålfasthet så det stämmer inte alls det du läst.
Du kan inte jämföra 5-6 cm EPS med 8-10 cm konstruktionsbetong.

Och som redan nämnts så lägger du inte dina slangar i "frigoliten" som är isolerande.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jämför inte hålfastigheten men det är det jag läst på detta forum. Har aldrig läst att någon har lagt 10cm EPS men en massa som lagt 10 cm vanlig betong..

Nä vi har förstått att man lägger slingorna direkt på cellplasten i aluminium plåtar för att fördela värmen. MEN det som vore intressant är varför detta är fördelaktigt rent tekniskt jämför med EPS det vore skoj att förstå :D
 
M
krilleman_215 skrev:
Det kan ju vara "något gammalt" men jag har hört av flera, att betong ska torka lika många veckor som cm gjutning innan flytspackling!
Du kanske blandar ihop det med att puts bör härda en vecka per mm innan den målas?
 
Krilleman
MaxPax skrev:
Du kanske blandar ihop det med att puts bör härda en vecka per mm innan den målas?
Nej absolut inte
 
Andersjohanna skrev:
Jämför inte hålfastigheten men det är det jag läst på detta forum. Har aldrig läst att någon har lagt 10cm EPS men en massa som lagt 10 cm vanlig betong..

Nä vi har förstått att man lägger slingorna direkt på cellplasten i aluminium plåtar för att fördela värmen. MEN det som vore intressant är varför detta är fördelaktigt rent tekniskt jämför med EPS det vore skoj att förstå :D
Jämför inte EPS:en med betongen utan med frigoliten/cellplasten. Det är ett sätt att "gjuta" cellplast vilket ger lite mer hållfasthet men som måste täckas med flytspackel.
Läs mer här t.ex:
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5059-1.pdf
 
Fördelen med EPSCement är ju att du med enkla medel (visp och en mega-hink i princip) kan bygga tjocka lager. Du får isolering och med ett topplager med en slipsats eller flytspackel med ingjuten golvvärme kan kan du "gjuta en platta" inom en vecka och sedan gå vidare med tätskikt osv.

Nackdelen som sådan är priset.

Kör du en normal isolerad platta snackar vi några veckors uttorkning och ev mer tid innan man kan plattsätta pga krympningen.

Fördel är priset, nackdelen är väntetider samt även till viss del att det kräver andra saker än visp och hink

Respektive sätt har mao fördelar och nackdelar. Läs på och se vad du prioriterat. Se till att få fram fakta på respektive konstruktionslösning så det inte är två säckar att välja mellan med i övrigt samma konstruktion
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.