Vad är det som inte fungerar nu som du e trött på?

Grannen har köpt en gforce och jag e inte direkt imponerad. En installatör var där o monterade den o la slinga. Dagen efter frågade jag hur den fungerar för honom. Han var inte helnöjd, den hade halkat utanför slingan redan trots att det inte regnat och gick sällan till framsidan. Typ samma saker som med min worx.

enda jag stör mig lite på är att mitt gräs blivit så tjockt att den knappt orkar klippa trots nya knivar.
 
ixxe skrev:
Oki va bra.
Enlig mina beräkningar med tillägg för hemgång (10min) och mindre klipptid för lutande tomt.
Dubbla ackar ger mig på 12h 7.5h klipptid och 2 hemgångar.
Medans 1 ack ger 6h 15m klippning och 5 hemgångar

Mindre slit på gräsmatta runt kabeln och mera klippning ( i teorin)
Ja, man plockar bort småförluster och vinner mycket om man har zoner dit man manuellt flyttar maskinen. Många bäckar små och en 1.0:a har ju platsen.

(Köper fortfarande gärna 1.0 med kort gångtid som ni tröttnat på)
 
Då skickar supporten ett nytt kretskort till min laddstation som förhoppningsvis kommer lösa problemet med att min klippare stannar och meddelar att den är utanför arbetsområde.
 
JS80 skrev:
Då skickar supporten ett nytt kretskort till min laddstation som förhoppningsvis kommer lösa problemet med att min klippare stannar och meddelar att den är utanför arbetsområde.
Nu har min börjat stanna oftare och oftare ("utanför arbetsområde"). Skriv gärna när du har testat nya kretskortet om det avhjälper problemet. Det som oroar mig lite är att jag fick ett nytt kort hemskickat till laddaren i höstas och jag har som sagt dessa problem nu. Men de har kanske tagit fram ett nytt kort nyligen för att lösa detta? ;)
 
L
Tänkte bara meddela att vi alla har investerat i en klippare med ett bra andrahandsvärde. Köpte min för ett år sedan och den har dubblat sitt värde!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas skrev:
Imorgon får jag en guide om hur man uppdaterar Landroid L.
Hur gick det med detta??
 
peternicklas
Pannlampa skrev:
Hur gick det med detta??
Cheferna på Worx sa nej. Min kontakt håller på att övertala dessa. Sedan ska alla inom Worx informeras, hemsida uppdateras för inloggning till mjukvaran, mm.
Det kommer men tar lite längre tid än önskat.
 
peternicklas skrev:
Cheferna på Worx sa nej. Min kontakt håller på att övertala dessa. Sedan ska alla inom Worx informeras, hemsida uppdateras för inloggning till mjukvaran, mm.
Det kommer men tar lite längre tid än önskat.
Vad er egentlig din relasjon med Works ? Er du importør - forseljare ... ?


Du har jo alltid et svar och markedsfører Works over hele forumet och nu annonserar du SW uppdateringar innan de kommer från producenten .
 
peternicklas
rcjofo skrev:
Vad er egentlig din relasjon med Works ? Er du importør - forseljare ... ?


Du har jo alltid et svar och markedsfører Works over hele forumet och nu annonserar du SW uppdateringar innan de kommer från producenten .
Bara en mycket nöjd ägare(y)
Du äger väl en Bosch....
 
Då vår 1.0 hade problem att hinna med vissa områden byggde jag en relästyrd zonstyrning av en Arduino, reläkort och en microbrytare, ska bli intressant att se hur det fungerar.
Hade speciellt problem med en del av framsidan där det lutar upp till en platå, märkte att klipparen ofta gick i bågar i lutet då den inte har någon lutningskompensation.
Zonstyrning1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Zonstyrning2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
rcjofo och 1 till
  • Laddar…
h00matis skrev:
Då vår 1.0 hade problem att hinna med vissa områden byggde jag en relästyrd zonstyrning av en Arduino, reläkort och en microbrytare
Och hur är denna tänkt att fungera?
//Bosse
 
h00matis skrev:
Då vår 1.0 hade problem att hinna med vissa områden byggde jag en relästyrd zonstyrning av en Arduino, reläkort och en microbrytare, ska bli intressant att se hur det fungerar.
Hade speciellt problem med en del av framsidan där det lutar upp till en platå, märkte att klipparen ofta gick i bågar i lutet då den inte har någon lutningskompensation.


Har du lite mer schematiskt hur du fått ihop det.. Du får gärna dela med dig av koden..

//Hasse
 
Det var ju anvancerat. (y)

Själv har jag tre olika zoner för mn Landroid, men dessa styr jag manuellt med switchar i kanten på gräsmattan. Det fungerar utmärkt.

Jag har 2 dessa zoner pga liknande problem som du, dvs lutningar på tomten som gör att klipparen svänger av nedåt hela tiden.

Den trejde zonen är pga en separat gräsmatta, som jag har en liten körväg till för klipparen. (Men jag har bara en laddstation)

Berätta hur det går. :)
 
Redigerat:
Bosse_A skrev:
Och hur är denna tänkt att fungera?
//Bosse
Ja det är en bra fråga, man är så inne i sitt att man tror att alla ska fatta vad man pysslar med :)
Jag har delat upp tomten i 3 delar och styr reläna med Arduinon så de öppnar vald "zon" med hjälp av en snurra.
Jag har satt en microbrytare som klipparen går emot när den går in för laddning, i programmet finns en loop där jag räknar upp en variabel vid varje laddningstillfälle sen säger jag tex åt Arduinon att vid de första 4 laddningarna skall du hålla till i slinga 1, vid de nästkommande 3 laddningarna slinga 2 osv.
Jag kan efter utvärdering gå in och ändra intervallen om jag märker att den inte hinner med någon zon och laborera mig fram.
Den avancerade koden finns under bilden :)
Worx.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

const int Button = 2; //Knapp som styr räknaren count
const int CableIn = 3; //Relä som styr ingående kablar fram, mellan och bakslinga
const int CableOutBackAndFront = 4; //Relä som styr utgående kablar fram och bakslinga
const int CableOutMiddle = 5; //Relä som styr utgående kabel mellanslinga
byte ButtonState;
byte lastState = LOW;
byte count = 1;

void setup() {
// initialize the Zone pins as an outputs:
pinMode(CableIn, OUTPUT);
pinMode(CableOutBackAndFront, OUTPUT);
pinMode(CableOutMiddle, OUTPUT);
// initialize the pushbutton pin as an input:
pinMode(Button, INPUT);
// initialize serial communication:
Serial.begin(9600);
}

void loop() {
ButtonState = digitalRead(Button);

if(ButtonState && ButtonState != lastState) // button latch, no debounce needed.
{
if(count < 10) // This will check to see if the count is within a range of 1 - 10, and anything over that, it will reset count back to 1. Of course, this will happen anyways because count is a BYTE, and not an int or any other type.
count +=1; // same as count = count + 1;
else
count = 1;

// Växla relä beroende på vilken zon som ska vara aktiv
if(count >= 0 && count <= 4)
{digitalWrite(CableIn,LOW); digitalWrite(CableOutBackAndFront,HIGH); digitalWrite(CableOutMiddle,HIGH);}
else if(count >= 5 && count <= 7)
{digitalWrite(CableOutBackAndFront,LOW); digitalWrite(CableIn,HIGH); digitalWrite(CableOutMiddle,HIGH);}
else if (count >=8 && count <= 10)
{digitalWrite(CableOutMiddle,LOW); digitalWrite(CableOutBackAndFront,HIGH); digitalWrite(CableIn,LOW);}

Serial.println(count);
delay(10000);
}
lastState = ButtonState;
}
 
Redigerat:
  • Gilla
Bosse_A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.