Någon som har stenkoll på buggar i fibaros relämoduler?

Jag har en dubbelrelämodul som inte är så himla gammal, version 3,3,42,2,1 i garaget, som trilskas på så sätt att den inte rapporterar manuella ändringar till vera.

Funktionen är att jag vill slå på ljudet i garaget när ljuset tänds/släcks (kopplar in sonos amp till huvudgruppen). Detta har jag in andra delar av huset tex toalett. Dock är det äldre versioner av dubbelreläer där det funkar, (3,3,42,1,7) så jag lurar på om det är en känd bug.

Som det är nu så funkar det bara på poll, vilket är rätt värdelöst, det kan ta någon minut innan musiken slås på.

Garaget är ett hopp från Vera, så det kan vara så att den Fibaro dimmermodul som det hoppar över är boven i dramat, den har tidigare gett mig huvudvärk med många olika buggar (det är en av dom första).
 
vespaman skrev:
Jag har en dubbelrelämodul som inte är så himla gammal, version 3,3,42,2,1 i garaget, som trilskas på så sätt att den inte rapporterar manuella ändringar till vera.
Har du kollat alla parametrar så att du inte har stängt av rapportering?
 
Frågan kanske inte passar här men hur kommer jag i kontakt med någon som kan skriva en kod i python. Det har med smartahem att göra. Inget märkvärdigt tror jag men jag kan naturligt vis tänka mig betala någon summa för det. Maila gärna mig på tomasandersson73@gmial.com
 
Du kan starta en ny tråd där du efterlyser pythonprogrammerare.
Att skriva kod i språket python är inget konstigt, utan jag antar att det handlar om att använda speciella bibliotek i python för ditt smartahem? Där kan svårigheten ligga.
 
Nyfniken skrev:
Har du kollat alla parametrar så att du inte har stängt av rapportering?
Bra förslag, det hade jag inte. Men nu har jag.. :) Det fanns bara en direktassociation på noden, vilken jag provade att ta bort, men problemet kvarstod. Dock tog jag en vända till och hittade sjabbel i min scen, och nu funkar det! Dock går garaget direkt till Vera just nu, noden (den gamla dimmermodulen) som normalt routar till garaget är borta.
Så antagligen är routernoden den som är buggig, eller så var det sjabblet i scenen som ligger bakom problemet. Jag tror dock att sjabblet tillkommit när jag provat olika konstigheter för att få igång.

Ska dra igång routernoden i morgon igen, för att se om det slutar funka när den är en del av vägen upp till veran.
 
Hej

jag har elektrikern på besök för att byta 4 trasiga traditionella dosdimmers och då jag planerar att köra in Z-wave i huset på sikt så tänkte jag att han skulle sätta in 4 Fibaro dimmers för att kunna använda dessa då. Jag har förstått att de funkar både som vanliga dosdimmers och via app/scener. Nu är frågan om de kan köras igång utan Styrenhet eller om de måste "startas" med en styrenhet för att funka?

Tack på förhand.
Per
 
Du behöver en styrenhet för att få igång dom. Det sagt, du kan ju montera dom och rätt kopplat så kan du använda viss grundläggande funktion som tänd/släck/dimnivå men bara från tryckknapp (dvs inte scen).

MEN du måste också vara vaksam på belastningen för Fibaro's dimmer puck. Den är nog märkt 500w, men tipset verkar vara ca 200w och en del andra mindre förbehåll framförall för lågenergi/LED-lampor.
 
De fungerar som de är utan kontroller/styrenhet. Vad du dock får problem med är att du inte kan sätta några parametrar, tänker mest då på att de i grund inte är satta för återfjädrande brytare.
 
Tack för svar! Då bör de funka som vanliga dosdimmers till dess jag har fått styrenhet på plats, ev med vissa begränsningar som ni beskriver.

Som jag tolkat alla beskrivningar så skall de funka som en vanlig dosdimmer med återfjädrande brytare då jag framöver med styrenhet etc på plats tänkt att familjen skall kunna använda alla brytare som vanligt med app/scener för de som väljer detta / smart logik. Dvs hoppas att de ej är sämre än en vanlig dosdimmer på denna punkt.
 
Qunaki skrev:
De fungerar som de är utan kontroller/styrenhet. Vad du dock får problem med är att du inte kan sätta några parametrar, tänker mest då på att de i grund inte är satta för återfjädrande brytare.
Fibaros är väl grundinställda för monostabil brytare?
 
Japp, mina har varit inställda för återfjädrande brytare.
 
Jag funderar på att skaffa mig en eller flera av Fibaros ljussensorer för att styra fönsterlampor samt utebelysning men vad händer när lampan tänds i det rummet som sensorn sitter placerad. Vill den släcka igen då eller finns det några knep på hur man ska placera dem för att undvika detta?
 
Ojoj, 228 sidor lång tråd! Ska läsa igenom allt men just nu är min nyfikenhet för stor för att jag ska hinna med det.
Har köpt hus och vill börja lite smått i september med fibaro (eller liknande) för att sedan spåra ur fullständigt och ha hela huset uppkopplat, vilket inte blir för om ett år eller två. Men har sett på flera system och undrar om det är något av systemen som kräver mer eller mindre inverkan på väggar och tak (med tanke på installationer/kablage etc)? eller om det mesta går att få in i redan befintligt elsystem/kontakter osv utan att göra allt för stora renoveringar.

Vi kommer spackla, måla och tapetsera hela övervåningen i september så då är det i så fall ett bra tillfälle att bygga in prylar om det behövs.
 
Testade senaste Fibaro alphan, känns inte som det hänt speciellt mycket nytt det senaste halvåret sen förra versionen.
Sen fungerade absolut ingenting för mig, varken enheter eller scener. Känns som det är långt kvar till en stabil version.

Får en att börja fundera på att testa Zipato eller Vera kanske.

Brandten, Har kanske en Fibaro HC2 till övers om jag väljer att gå åt nåt annat håll, så sparar du nån tusenlapp :)
 
Redigerat:
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
Kan bara svara för mig själv men zipato fungerar vad jag kan tycka stabilt. Möjligen finns det en del att önska rent designmässigt framförallt på websidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.