lems skrev:
ska mäta min slinga ikväll.
Då får vi ett ungefärligt värde.
Nu har jag 2 olika sorters kabel. Tror att det är en 0.75mm^2 och en 1mm^2.
En snabb googling gav mig ett ungefärligt värde på 26ohm/km@0.75mm^2.
Jag har ca 200m kabel med 2st skarvar.
Detta borde ge min slinga ett värde på ~5.2ohm.
Jag hade 3.5ohm.

Så du bör väl ligga någonstans där i krokarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
lems skrev:
Nu har jag 2 olika sorters kabel. Tror att det är en 0.75mm^2 och en 1mm^2.
En snabb googling gav mig ett ungefärligt värde på 26ohm/km@0.75mm^2.
Jag har ca 200m kabel med 2st skarvar.
Detta borde ge min slinga ett värde på ~5.2ohm.
Jag hade 3.5ohm.

Så du bör väl ligga någonstans där i krokarna.
Aj, jag låg på 5,8 - 6,2. Får nog laga slingan ändå, men problemet har fortfarande varit där en längre tid så det är inte enbart det som är problemet...

Nu är han ivägskickad iallafall, så jag hoppas dom ger mig en ny. Fjärde gången han reser till Danmark.
 
plaggis skrev:
Är detta de nya slipade knivarna?
[länk]
Jag köpte sådana i Halmstad & de var de nya enkelslipade vassa knivarna. Dock inte rakbladsvassa som HQ. Men bra mycket bättre än de gamla dubbel"slipade" trubbiga.
 
plaggis skrev:
Är detta de nya slipade knivarna?
[länk]
Bilden visar de gamla som är slipade på två kanter. Jag köpte den nya varianten på Jula, men de har kanske även de gamla i lager.
 
Som man se på min bild här så kan man enkelt se om det är de gamla dubbelslipade eller de nya vassa enkelslipade, då det är en långsida slipad per sida

Visa bilaga 117379
 
Hej
Nyss hemkommen från en semestertripp så konstaterar jag att min indego tappat ett framhjul! Har ju hört om indegosar som tappat bakhjulen men aldrig någon som blivit av med framhjulet men det lär nog bli fler av den varan framöver är jag rädd för efter det jag upptäckt.

Fick ju bli litet detektivarbete först att hitta hjulet och de delar som håller det på plats normalt ser det ju som på denna bilden
https://www.dropbox.com/s/x428mzyahp2mja6/2014-07-20 13.53.38.jpg

Men konstaterade att låsbrickan som håller hjulet röstat sönder!! Detta efter knappt ett år !! Hade min på service förra sommaren då hjulen byttes ut mot nya

https://www.dropbox.com/s/rm6g9jiiryve8gj/2014-07-20 13.59.07.jpg

Blir till att ta kontakt med Bosch på måndag
 
  • uploadfromtaptalk1405858239582.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Tyk1
  • Laddar…
uploadfromtaptalk1405859569415.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mawi och 1 till
  • Laddar…
Granfot skrev:
Aj, jag låg på 5,8 - 6,2. Får nog laga slingan ändå, men problemet har fortfarande varit där en längre tid så det är inte enbart det som är problemet...

Nu är han ivägskickad iallafall, så jag hoppas dom ger mig en ny. Fjärde gången han reser till Danmark.
Jag hade nog otur när jag tänkte angående resistansen i slinga och att den påverkas av "jord".
Att slingan är jordad eller inte, påverkar inte resistansen.

Men signalen påverkas uppenbarligen.

Det man skulle kunna göra är att söka efter ev. Läckage men hur man ska göra det är jag inte riktigt säker på än.

Ska forska lite i den saken.
 
  • Gilla
Granfot
  • Laddar…
Statusrapport:
Min bara går o går o bara funkar. Snyggaste gräset någonsin. Rör inte ens maskinen överhuvudtaget.(y)
 
MeanMike skrev:
Statusrapport:
Min bara går o går o bara funkar. Snyggaste gräset någonsin. Rör inte ens maskinen överhuvudtaget.(y)
Både Boschen och Robomowen går som klockor.
De turas om att klippa mitt gräs :)
 
Enda som jag ska göra , såg jag i går är att byta till mina slipade knivar. Topparna va "avslagna" såg jag. blir bruna. Fast dom har suttit på hela sommaren så det kan ju va dags med lite skärpa ......det e ju lätt o slöa till det så här i värmen...:p
 
  • Gilla
Tyk1 och 1 till
  • Laddar…
Martinbj skrev:
[bild]
Precis samma hände mig i början av säsongen då ena framhjulet gick av.

Jag löste det genom att såga en smal skåra i hjulaxeln och låsa fast hjulet med en sorts låsbricka som sitter i skåran. Gjorde likadant på båda hjulen då de var sönderrostade på båda sidor även om det ena hjulet satt kvar, men det var mest en tidsfråga innan även det skulle åka av.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tyk1
  • Laddar…
Enrique skrev:
Precis samma hände mig i början av säsongen då ena framhjulet gick av.


Jag löste det genom att såga en smal skåra i hjulaxeln och låsa fast hjulet med en sorts låsbricka som sitter i skåran. Gjorde likadant på båda hjulen då de var sönderrostade på båda sidor även om det ena hjulet satt kvar, men det var mest en tidsfråga innan även det skulle åka av.
Enrique
Jag tror att låsbrickan brickan som du prata om heter segersäkring (om den har två små öron som man öppnar den med...... men hittade du sådana i rostfritt ? för det borde det ju såklart var på ett sådan här ställe...... dåligt av Bosch.
Det blir till att göra detta som en förebyggande åtgärd snarast
Kanske det är enklare att borra ett hål för en liten saxpinne och ha en bricka innanför (båda i rostfritt såklart)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.