Det vore gött om man kunde ställa in automatisk kantklippbing i schemat, typ att den före vare pass börjar med en kantklippning dom dagarna man önskar.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
MBygga skrev:
Eftersom Worx backar halvannan meter när den krockar med något, till skillnad från när den träffar begränsningstråden då den bara vänder, så måste du se till att den kan just backa en halvmeter när den krockar med laddstationen i olika vinklar. Bredda till 120 cm som redan skrivits är nog det enklaste sättet.
Hur var det nu?
Backar den halvannan meter eller bara en halv meter? ;)
 
peternicklas
gnuttisch skrev:
Det vore gött om man kunde ställa in automatisk kantklippbing i schemat, typ att den före vare pass börjar med en kantklippning dom dagarna man önskar.
Ja det är en punkt som jag kommer att föreslå. Kan inte vara så svårt att få till det.
 
Nicke Nyfiken
MBygga skrev:
Ja, vad tycker han om ljudnivån på din i så fall ... super silent ;)
Han tror det är en fejkrobot antagligen. Låter det inte, funkar det inte!

Lite som min väldigt gamla chef. Han tillhörde den gamla skolan som tyckte att ljudnivån var ett bra mått på hur effektivt vi jobbade. Om det var tyst i verkstan blev han upprörd. -Är det ingen som jobbar här!!!

Att vi för stunden höll på att felsöka bland elektroniken tog inte hans resonemang hänsyn till. :D
Det var härliga tider. Må han vila i frid.
 
Henke2 skrev:
Hm... why? lägger sig här nere då och då.
[bild]
Är hörnet 90 grader, eller 2 45 graders vinklar?
 
MBygga skrev:
Kolla in de flimer jag la upp, inga gamla monster utan de senaste produkterna ... men nej ingen granne med Robomow i sikte tyvärr.
I de upplagda filmerna så kantklipper Robomowen samt går i högt gräs. Då går klippmotorerna med högre varvtal och låter betydligt mer.
Har själv både en Worx Landroid M samt en Robomow RS612. Självklart låter Worxen betydligt mindre men filmerna är inte representativa för hur en Robomow RS låter. Är nöjd med båda klipparna, dock är Robomowen lite vassare i mitt tycke. Dock är ju ljudet till Robomowens nackdel så jag tycker man ska lyssna på en innan man köper, men i verkligheten då och inte på dessa filmer.
 
Upptäckte någon slags bugg i morse tror jag.
Har satt att den ska gå ut 21.00 på fredag och ett klippfönster på 3.7 timmar. Lördagen är satt på 00.00 och 00.00 timmar. Alltså ingen klippning. Tidigt i morse hörde jag att klipparen var igång. Den har troligen klippt hela natten. Eftersom tiden på fredagen går över i den nya dygnet och lördagen har ett tomt schema verkar den tolka detta som att den ska klippa kontinuerligt.
 
fester skrev:
Upptäckte någon slags bugg i morse tror jag.
Har satt att den ska gå ut 21.00 på fredag och ett klippfönster på 3.7 timmar. Lördagen är satt på 00.00 och 00.00 timmar. Alltså ingen klippning. Tidigt i morse hörde jag att klipparen var igång. Den har troligen klippt hela natten. Eftersom tiden på fredagen går över i den nya dygnet och lördagen har ett tomt schema verkar den tolka detta som att den ska klippa kontinuerligt.
Det är ju samma problem som jag skrev om förra veckan! Då är det inte bara min klippare som beter sig så iaf. Dock har den funkat som vanligt den här veckan trots att den gått över midnatt, men jag har ändrat lite i schemat. Kanske en bugg då den går in över midnatt lite beroende hur dygnet efter är schemalagt?
 
A Haddock skrev:
Det är ju samma problem som jag skrev om förra veckan! Då är det inte bara min klippare som beter sig så iaf. Dock har den funkat som vanligt den här veckan trots att den gått över midnatt, men jag har ändrat lite i schemat. Kanske en bugg då den går in över midnatt lite beroende hur dygnet efter är schemalagt?
Ah, tyckte jag kände igen problemet. Då var det redan "rapporterat".
Har ställt om så att den slutar innan midnatt på fredagen nu. Kan ju hoppas att detta är en sak som kommer fixas i framtida uppgradering.
 
eleson skrev:
Är hörnet 90 grader, eller 2 45 graders vinklar?
Inga skarpa hörn, det är ritat så som kabeln går. Normalt går den ca 60cm längre ut men jag har fyllt på jord och sått gräs där så att ytan blit helt plan där. Tills vidare får maskinen åka lite längre in, men inte ens det funkar helt 100.


Här vänder den där den ska i vanliga fall, bilden ovan så är kabeln inflyttad säg 50cm här när jag odlar gräs. Hoppas ni hänger med...

[video=youtube;BSidBxc5Cqc]http://www.youtube.com/watch?v=BSidBxc5Cqc[/video]
 
Nu så har jag äntligen köpt och installerat klipparen. Ursäkta om frågan redan har ställts, men jag hade tänkt att dra begränsningskabeln över ett litet område där det är planterat diverse lökar. Alltså hade jag tänkt att sätta upp tillfälliga hinder under våren fram till typ juli, och sedan låta klipparen klippa där. Nu verkar det som att den inte gillar hinder på begränsningskabeln när den ska hem och äta. Den stoppar, backar, kör fram, stoppar, backar, osv.

Detta är firmware 0.50. Är det alltså så att den inte klarar hinder på begränsningskabeln? Det är ju förstås inte så lätt att klara, men den kunde ju t ex efter 5 försök vinkla in mot gräsmattan 45 grader, köra 5 meter och sedan med dödräkning försöka hitta tillbaka till begränsningskabeln. Skulle inte fungera alltid men i alla fall ibland. Troligen bättre än att stå och stångas tills batteriet är slut.

Bör jag därför helt enkelt ha en kabelslinga i reserv och flytta själva kabeln fram och tillbaka i mars resp juli? Det är bara ett par kvadratmeter, så en omkopplare är lite overkill.
 
svartöra skrev:
Nu så har jag äntligen köpt och installerat klipparen. Ursäkta om frågan redan har ställts, men jag hade tänkt att dra begränsningskabeln över ett litet område där det är planterat diverse lökar. Alltså hade jag tänkt att sätta upp tillfälliga hinder under våren fram till typ juli, och sedan låta klipparen klippa där. Nu verkar det som att den inte gillar hinder på begränsningskabeln när den ska hem och äta. Den stoppar, backar, kör fram, stoppar, backar, osv.

Detta är firmware 0.50. Är det alltså så att den inte klarar hinder på begränsningskabeln? Det är ju förstås inte så lätt att klara, men den kunde ju t ex efter 5 försök vinkla in mot gräsmattan 45 grader, köra 5 meter och sedan med dödräkning försöka hitta tillbaka till begränsningskabeln. Skulle inte fungera alltid men i alla fall ibland. Troligen bättre än att stå och stångas tills batteriet är slut.

Bör jag därför helt enkelt ha en kabelslinga i reserv och flytta själva kabeln fram och tillbaka i mars resp juli? Det är bara ett par kvadratmeter, så en omkopplare är lite overkill.
Förbered en ö redan nu som du lägger rakt ut på gräsmattan.
 
svartöra skrev:
Detta är firmware 0.50. Är det alltså så att den inte klarar hinder på begränsningskabeln? Det är ju förstås inte så lätt att klara, men den kunde ju t ex efter 5 försök vinkla in mot gräsmattan 45 grader, köra 5 meter och sedan med dödräkning försöka hitta tillbaka till begränsningskabeln. Skulle inte fungera alltid men i alla fall ibland. Troligen bättre än att stå och stångas tills batteriet är slut.
Det är lurigt att få till att hantera hinder längs slingan. Och att 'lova' att den kan det kommer nog aldrig att ske. Metoden för att hitta tillbaka får ju aldrig göra att man missar laddstationen, för då snurrar den ju bara runt tills batteriet är slut.
Systemmässigt är det ett rimligt krav på installationen att den kan vandra längs slingan. ... även om det inte fungerar hos mig ... - än.
 
peternicklas
svartöra skrev:
Detta är firmware 0.50. Är det alltså så att den inte klarar hinder på begränsningskabeln? Det är ju förstås inte så lätt att klara, men den kunde ju t ex efter 5 försök vinkla in mot gräsmattan 45 grader, köra 5 meter och sedan med dödräkning försöka hitta tillbaka till begränsningskabeln. Skulle inte fungera alltid men i alla fall ibland. Troligen bättre än att stå och stångas tills batteriet är slut.
Detta är ett sådant exempel så vi ska skicka ned och försöka få till som en förbättring, samma sak gäller med kantklipning direkt efter start. Båda sakerna hänger ihop då den ska svänga ut, gå en bit och svänga tillbaka mot och hitta slingan igen. Dett är inga problem att fixa i koden. Det man måste tänka på är att det är under förutsättning att hjulen inte spinner utan att klipparen till 100% följer koden i dess rörelse.
 
peternicklas
Stod och tittade på en mörkgrön ful sak i gå:pr. Även den hade stora problem att köra rakt. På en sträcka av 40m. så avvek den med c:a 4m. :eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.