Hej,
Ni som missade K-special om paret Allbäcks fönsterrenovering har möjlighet att se det på Svt Play:
http://www.svtplay.se/k-special

Vad tyckte ni om programmet?
 
Tyvärr finns inte längre programmet kvar på Play. Var det någon annan som såg det?

En sak som jag blev konfunderad över var när de observerade hur de franska målarna jobbade med deras färg. Allbäcks kritiserade att de franska målarna strök ut färgen för tunt, att de arbetade in färgen genom att stryka penseln fram och tillbaka. Som jag förstod det ville Allbäck att färgen skulle strykas mera flödigt, i långa penseldrag, dels för att spara tid men även för att ge en hållbarare målning (?). Detta går ju stick i stäv mot vad jag själv trott och vad som ofta skrivs här på forumet, dvs att linoljefärg ska arbetas in mycket tunt....

Hade velat se filmen igen för att se om jag hade förstått dem rätt, men den finns tyvärr inte kvar. Var det någon annan som såg den och som reagerade över detta?
 
Den skulle jag vilja ha sett, har missat det.
 
Känner inte riktigt igen det du skriver från programmet, men jag var kanske ouppmärksam. Målar du för tjockt med Allbäcks så har du precis samma fenomen som med alla linoljefärger - d v s att du får skinnbildning/apelsinskal eftersom färgen inte torkar i vanlig bemärkelse utan oxiderar. Jag har själv målat med Allbäcks färg och även haft fönsterhantverkare som också gjort det, men jag är inte direkt jätteimponerad. Det största problemet är påväxten/mögelbildningen som också uppmärksammades i programmet. Att tvätta fönster, foder, fönsterbrädor o s v årligen är inte realistiskt och jag har inte alls haft detta problem i samma utsträckning sen vi gick över till andra fabrikat. Vi står inför att göra vår fasad trären och måla om med linoljefärg och det kommer i alla fall inte att bli Allbäcks.

Jag gillar för övrigt att halvolja före målning och känna doften av terpentin :)
 
Ja, synd att programmet inte går längre..... Jag kanske missförstod, men jag uppfattade det som att de pratade om att det målades för tunt dels när de stod på byggnadsställningen och tittade målaren över axeln, dels när de hade möte med cheferna efteråt.

Just nu målar jag med Allbäcks färg efter att tidigare ha målat med Ottossons. Jämför jag med att måla Ottossons färg utan spädning och Allbäcks utan spädning så är Allbäcks mera lättstruken. Om jag arbetar in färgen med samma frenesi som när jag målar Ottossons, så kan färgskiktet nog bli för tunt. Men å andra sidan är det vilsamt att måla med Allbäcks mera lättstrukna färg. Nackdelen är att det är svårt att veta vad som är 'lagom tjockt', eftersom jag inte gnor in den maximalt....

Liksom du reagerade jag på att Allbäcks skämtade bort den gamle mannens klagomål om svarta prickar på målningen (på ett ganska föraktfullt sätt dessutom) Det är inte OK att behöva tvätta snickerierna varje år (särskilt inte om man har ett slott!). Hade varit intressant om de hade tagit hans synpunkt på allvar och gått in i ett samtal kring detta..... Men nu undrar jag om det finns någon färg över huvudtaget som håller sig prickfri i längden. OK, att det kan ta olika lång tid för färger av olika fabrikat, men jag har inte prövat någon linoljefärg som inte får svarta prickar efter ett eller ett par år. Prickar blir det ju också på 'moderna' färger, men man hade önskat att linoljefärgerna var bättre på den punkten...
 
Vi målade fyra nya/bytta pelare som bär upp en balkong och en del nytt virke som ersatte rötskadat under balkongen för ca fem år sen när vi flyttade in och då valde vi Beckers linoljefärg (och inte hunnit blivi fundamentalistiska byggnadsvårdstallibaner :) ). Av någon anledning är dessa ytor helt mögelfria efter fem år, så frågan är vad den linoljefärgen innehåller som de andra saknar?
 
  • Gilla
Wirrun
  • Laddar…
Såg inte proframmet men vad konstigt att Allbäck verkar mena att man måste räkna med prickar och tvätta varje år. Jag träffade Hans Allbäck på en byggnadsvårdsdag för några år sedan och det enda han pratade om var hur de med en unik metod rengjorde linoljan så den var helt fri från äggviteämnen som annars var grogrund för mögel. Deras färg var den enda som var så ren och alla andras var dålig. Han hade med två flaskor olja också och visade och den ena var smutsig och grumlig och den andra alldeles ren. Jag köpte ingen färg av dem eftersom jag starkt ogillar företag som vill sälja på att baktala konkurrenterna istället för att bara prata väl om sina egna produkter.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Sophie skrev:
Jag köpte ingen färg av dem eftersom jag starkt ogillar företag som vill sälja på att baktala konkurrenterna istället för att bara prata väl om sina egna produkter.
Bra skrivet! Fick också lite obehaglig känsla när jag köpte färgen. Tydligen har även återförsäljare tagit till sig Allbäcks försäljningssnack...... Själv bryr jag mig inte om den unika avslemmningstekniken utan köper färg där den är närmast. Innan någon bevisar motsatsen utgår jag från att de olika små linoljefärgstillverkarnas färger är likvärdiga.
 
Redigerat:
Men tänk om Allbäck har rätt. Ingen som har lite längre erfarenhet av Allbäcks färg?
 
dengroth skrev:
Men tänk om Allbäck har rätt. Ingen som har lite längre erfarenhet av Allbäcks färg?
Vad menar du de skulle ha rätt i? Att man får mögel på all linoljefärg? De hävdar ju att deras färg är renare men samtidigt att man får räkna med att tvätta rent från mögel varje år. Jag har inte fått problem med någon annan linoljefärg jag målat med. Har använt Gysinges, ottossons och Enetorpets utan mögelproblem förutom på ett räcke och en pardörr. Där vi fått mögel är det målat med Ottossons men jag har använt färg ur samma färgburkar även på stora delar av resten av huset och där har jag inga problem alls.
 
Sophie skrev:
Vad menar du de skulle ha rätt i? Att man får mögel på all linoljefärg? De hävdar ju att deras färg är renare men samtidigt att man får räkna med att tvätta rent från mögel varje år. Jag har inte fått problem med någon annan linoljefärg jag målat med. Har använt Gysinges, ottossons och Enetorpets utan mögelproblem förutom på ett räcke och en pardörr. Där vi fått mögel är det målat med Ottossons men jag har använt färg ur samma färgburkar även på stora delar av resten av huset och där har jag inga problem alls.
När jag läste ditt inlägg från igår lite snabbt fick jag intrycket att herr Allbäck hävdade att deras färg inte möglade pga avslemningstekniken. Nu ser jag att krillek haft problem med påväxt. Målar själv med Ottossons och det blir svarta prickar.
 
dengroth skrev:
När jag läste ditt inlägg från igår lite snabbt fick jag intrycket att herr Allbäck hävdade att deras färg inte möglade pga avslemningstekniken. Nu ser jag att krillek haft problem med påväxt. Målar själv med Ottossons och det blir svarta prickar.
Aha. Jo tydligen hävdade Allbäck i programmet också att man fick räkna med prickar när man målade med linoljefärg, även deras, men när jag pratade med honom var det precis tvärtom. Mögelprickarna har nog betydligt mer med väder och läge att göra än färgfabrikatet.
 
Sommartorparn skrev:
Tyvärr finns inte längre programmet kvar på Play. Var det någon annan som såg det?

En sak som jag blev konfunderad över var när de observerade hur de franska målarna jobbade med deras färg. Allbäcks kritiserade att de franska målarna strök ut färgen för tunt, att de arbetade in färgen genom att stryka penseln fram och tillbaka. Som jag förstod det ville Allbäck att färgen skulle strykas mera flödigt, i långa penseldrag, dels för att spara tid men även för att ge en hållbarare målning (?). Detta går ju stick i stäv mot vad jag själv trott och vad som ofta skrivs här på forumet, dvs att linoljefärg ska arbetas in mycket tunt....

Hade velat se filmen igen för att se om jag hade förstått dem rätt, men den finns tyvärr inte kvar. Var det någon annan som såg den och som reagerade över detta?
Intressant med Allbäcks målningsteknik. Har någon sett Ottossons instruktionsfilmer? Tex här där han målar en dörr inomhus;

http://www.ottossonfarg.com/sv/medi...t-linoljefarg-pa-nya-snickerier-inomhus-.aspx.

Är det bara jag som tycker att han målar väldigt flödigt? Blaskar är väl att ta i men mycket flödigare än vi målar. Man kanske inte skall måla så fruktansvärt tunt trots allt?
 
Vilken bra instruktionsfilm. Ser så enkelt ut när han gör det. Även Ottosson insisterar på "långa penseldrag" (som Allbäcks gjorde i filmen ) så en viss flödighet måste det nog vara i målningen. Går inte om man arbetar in färgen så ytan blir nästan torr....
 
Redigerat:
Jag har inte sett filmen men jag tror att det är ett uttryck av tiden vi lever i. Jag är helt övertygad om att man målade tunt och verkligen arbetade in färgen förr och jag tycker man får ett vackrare resultat när man gnider in färgen så den är som ett med underlaget men linoljefärgen får ju mycket kritik för att vara svår och ta lång tid etc. Så tillverkarna får nog helt enkelt anpassa sig till dagens kunder som är vana vid modern färg. Titta bara på Gysinge som bara propagerar för sin matta linoljefärg numera för den går att stryka tjockare och torkar på 4 timmar.

Jag köper absolut att man ibland kan måla flödigare till exempel nu när jag målar taket i vårt orangeri. Det är en pina att måla tak och jag väljer att inte arbeta ut färgen så mycket för då täcker det bättre och jag slipper en tredje strykning.

Det fanns ju dessutom ett senare ideal med slätmålade dörrar där linoljefärgen var ganska tjock (selelskiftet och framåt) och då måste man ha strukit med längre penseldrag.
 
  • Gilla
Anders_Roslagen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.