odbro skrev:
SimonZ Kan du rita upp din tomt och hur du har lagt slingan och guiden ink öar?
Såhär ser det ut. Plan B är att ta bort massa planterat tjafs till vänster om passagen. Höger om passagen är grannens tomt. För dom är det helt ok att bredda ditåt, men vi tänker ett litet staket där nästa år så det är ingen bra permanent lösning.

På den stora södra delen sluttar det en hel del och där finns inget naturligt ställe för boet tycker jag. Ur stöldrisksynpunkt är det bättre där den står idag också...

Tomt_installation.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pris på 308 enl. Husqvarna 14.900 men några säljer den för 11.990. "Ingen kampanj på den" enl. min lokala säljare. Säljer andra den billigt p.g.a. stor volym, eller hur funkar det? Det är ju fri prissättning men hur funkar detta egentligen?? Får dom små handlarna sälja ändå för att kunderna inte orkar kolla?
 
Sworks skrev:
Pris på 308 enl. Husqvarna 14.900 men några säljer den för 11.990. "Ingen kampanj på den" enl. min lokala säljare. Säljer andra den billigt p.g.a. stor volym, eller hur funkar det? Det är ju fri prissättning men hur funkar detta egentligen?? Får dom små handlarna sälja ändå för att kunderna inte orkar kolla?
Fri prissättning råder, det är upp till varje handlare att bestämma hur stor vinstmarginal de vill ha. När det handlar om var folk köper finns det fler faktorer som spelar in än priset, närhet till hjälp/service/reservdelar är viktigt för många. Sen är det inte minst så att några tusen hit eller dit spelar mindre roll för vissa.
 
Fast 24 % prisskillnad tycker jag är uppseendeväckande mycket oavsett närhet till återförsäljare etc.!
 
En fråga ang öar... Passerar gräsklipparen två gränskablar som leder ut till en ö som ligger precis bredvid varandra? Alltså, kör den över båda eller stannar den och vänder?
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
SimonZ skrev:
En fråga ang öar... Passerar gräsklipparen två gränskablar som leder ut till en ö som ligger precis bredvid varandra? Alltså, kör den över båda eller stannar den och vänder?
Den kör över trådar som ligger parallellt.
 
Kablar till en ö skall ligga tätt intill varandra utan att korsas. Då tar signalerna ut varandra och klipparen märker inte av dom, dvs kör över.
 
Hej! Jag har för tillfället klipptider mellan 40 o 50 min per laddning...
Kan det bero på utetempen ca 28gr? Skall även tillägga att gräset växer nåt fruktansvärt för tillfället. Jag kollade templen på batteriet, den låg på över 40gr. Har min maskin det jobbigt nu eller? :)
 
Hej!

Efter att min automower 305 fungerat felfritt hitills i sommar så har den nu senaste veckan slutat att ladda upp sig och sen gå ut för ny klippning. När den väl är ute så klipper den som den ska, den hittar också tillbaka till laddstationen problemfritt och ställer sig precis som den ska. Problemet är bara att den laddar ej? Går jag dit och knuffar den lite fram och tillbaka så piper det till och så kommer "laddar" upp i displayen. Efter att sen tryckt på start så funkar den en klippning till för att sen återgå till att inte ladda upp sig. Problemet är inte att den inte står helt korrekt för det gör den. Vad kan felet vara? Något jag själv kan fixa?
 
Gör rent laddbläcken på klipparn. På min samlas det mycket gräs.
 
Gjort rent både maskin och laddstation riktigt ordentligt...kan det vara själva laddbläcken det är fel på?
 
Byggarebob82 skrev:
Gjort rent både maskin och laddstation riktigt ordentligt...kan det vara själva laddbläcken det är fel på?
Vet inte hur gammalt batteri du har, men på mina föräldrars två år gamla klippare hade vi exakt samma bekymmer, den står och laddar hela tiden istället för att klippa.
Jag satte i ett nytt batteri och nu funkar den, är lite tveksam til Li-ion batteriers överlägsenhet.
 
Byggarebob82 skrev:
Hej!

Efter att min automower 305 fungerat felfritt hitills i sommar så har den nu senaste veckan slutat att ladda upp sig och sen gå ut för ny klippning. När den väl är ute så klipper den som den ska, den hittar också tillbaka till laddstationen problemfritt och ställer sig precis som den ska. Problemet är bara att den laddar ej? Går jag dit och knuffar den lite fram och tillbaka så piper det till och så kommer "laddar" upp i displayen. Efter att sen tryckt på start så funkar den en klippning till för att sen återgå till att inte ladda upp sig. Problemet är inte att den inte står helt korrekt för det gör den. Vad kan felet vara? Något jag själv kan fixa?
Pröva att "böja ut" laddbläcken på laddstationen, typ en halv cm per bläck. Efter att ha samrått med min ÅF kombi fram till att den lösningen stämmer överens med hur nyare laddstationer är konstruerade.
 
När jag idag kommer hem ifrån semestern står min 305:a still, den visar electronic problem 501 i displayen, kan det vara dags för batteribyte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.