Jag kan ha fel men jag tror faktiskt inte att garaget inte får vara anslutet på samma ventilation som övriga huset då risk för kolmonoxid spridning finns, jag förutsätter att du har brandspjäll på ventilationen. Men kolla upp hur det ligger till med ventilationen av garaget.

/Peter
 
rickardg skrev:
...Garaget har självdrag, det kommer in luft under garageporten som läcker sen är det två frånluftsventiler på norrväggen (till höger på bilden, dock är det bara hål med plastramar ännu, ska vara en ventil sen så man kan reglera flödet)...
iom att det är självdrag blir då inte garaget anslutet till resten av husets ventilation.
 
Då översta varvet på cykelskjulets väggar lutar blev det gjutet med betong, vilket även gör att väggarna håller ihop bättre. Gjutformen var byggd av OSB-skivor med läkt som förstärkning i överkant, formsidorna hölls samman i överkant med läktbitar och i nedrkant var det gängstänger med muttrar som vi kunde dra åt för att få formen att klämma åt om leca-stenarna. Formen vilade även på gängstängerna och det var genom att justera placeringen av dem som lutningen skapades.

Det tar tid att bygga gjutformar, jag och svärfar jobbde i två dagar med det innan formarna var färdiga och armeringen på plats. Eftersom det rörde sig om så lite var det inte lönt med pumpbil utan det blev till att blanda ca 900kg betong för hand, vilket var rätt slitig. (Smärtsamt dessutom då jag råkade göra illa mig lite på betongblandaren. Att man gör sig illa på saker under bygget är nått som är lätt att glömma när man funderar på att göra mycket själv :mad:)

Glömde ta bild på formen före vi fyllde med betong men såhär såg den fyllda formen ut:
P1000490.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under tiden vi var iväg och sprang gotländska tredagars (orientering), campade, badade och tittade på raukar och ruiner så fick betongen härda ordentligt i lugn och ro i två veckor innan formen revs och såhär blev resultatet:
P1000645.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Snart ar det gått 4 månader sen vi började försöka få nån form av fast anslutning till vårt hus, Uppe i 9v efter offertförfrågan (som skulle ta 3-4v) utan svar ringde vi åter till telia och undrade hur det går, den här gången sa de att det skanova ändå sagt nej på grund av att vi kan få fiber före 2015 vilket vi inte kan enligt öppen fiber. Då vi egentligen skulle fått ett svar direkt från eltel provade vi att ringa dem men pratar inte med slutkunderna direkt, det måste gå genom telia.

Blev till att ringa öppen fiber igen, de sa att det inte går att få förrns en bit in i 2015. Det var min fru som ringde den här gången och efter en rätt rejält lång övertalningskampanj fick hon till slut ett namn på en chef för fiber på skanova att prata med, han var inte där men efter att ha lämnat ett meddelande till honom i telia soneras växel ringde istället en chef på öppen fiber tillbaks (troligen hade support-personen tagit i för mycket och skickat oss till en för hög chef) och efter att ha pratat med honom och berättat om det hela förklarade han att anledningen att vi inte kan få fiber hade med att de inte kunde erbjuda fiber om det fanns en kampanj för nära på grund av nån form av konkurensskäl mellan olika områden, men han insåg det galna i att vi inte kunde få varken koppar eller fiber så han lovade att försöka hjälpa oss att få fiber ändå och skulle sätta någon på ärendet.

Två veckor senare när vi kom tillbaks från semestern ringde vi igen, var ingen satt på ärendet som utlovat men nu skulle de lägga in en förfrågan i sitt system eftersom chefen lovat att försöka lösa det. Förfrågan skulle ta tre dagar, men redan efter en dag ringde de tillbaks och sa att det går att få fiber om 40 dagar, det som tidigare varit helt omöjligt eftersom de endast jobbar i projektform och inte har något projekt i vårt område, men nån kanske kom på att de kunde starta ett projekt med bara vårt hus eller nått ;), hursomhelst är detta det närmsta vi än så länge varit att få en fast förbindelse även om vi inte riktigt vågar tro på det förrns vi har fått uppkopplingen.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Fick en blankett från öppenfiber förra veckan, fyllde i den och fick bekräftelse på att de mottagit den nu. I bekräftelsen fick vi ett installationsdatum, 19e september vilket är ca 6månader efter vi började jobba på att få nån form av fast tele- och internet-förbindelse till vårt nybyggda hus. Det innebär två månader från vi pratade med dem senast snarare än de 40 dagarna som vi hade blivit utlovade men fortfarande ett år tidigare än deras första bud så det är ändå positivt även om det är sjukt att det ska ta så lång tid när det finns både koppar och fiber draget fram till tomtgräns.

Blev även uppringd av Eltel och de sa at de skulle komma den 10/9 och utföra installationen så det är ytterligare några dagar bättre, men framförallt är det första beviset på att öppenfiber faktiskt pratat med installationsfirman (y)

Det lönar sig alltså att tjata och säga till på skarpen och utkräva att få prata med en högre chef angående att det är helt omöjligt att få telefon tidigare än om 1½ år i sitt nybyggda hus, enligt tjejen i supporten på öppenfiber var det inte lönt att prata med en högre chef för det skulle bli samma svar men så var inte fallet, vi fick ett bättre svar :)
 
Kommoden i barnens badrum köpte vi billigt på badlagret, nu visade det sig att det nog var lite för billigt då fronten på en låda trillade bort en dag, den sitter endast limmad vilket inte håller så klart. Är inte så imponerad av hafas möbler, samma företag står även bakom märket westerbergs vilket håller betydligt högre kvalité men är ändå väldigt mycket billigare än möblerna från aspen som sävsjö normalt levererar med sina hus. Var rätt enkelt att limma men det återstår att se hur lång tid det håller.

p1000469.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En till sak som var billig var vår elektrolux induktionshäll som även den håller låg kvalité, den började indikera att ena plattan är lite varm fastän den varit avstängd länge, sen började den indikera med två pluppar som betyder att den är lite varmare och nu har den börjat konstant indikera att den är jättevarm fastän den är kall. Inte så stort fel, men lite störigt, och det är jobbigt att skicka hällen på service och vara utan spis en bra stund, speciellt då hällen köptes via nätet (på gränsbygdens köpcentrum)
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
rickardg skrev:
Kommoden i barnens badrum köpte vi billigt på badlagret, nu visade det sig att det nog var lite för billigt då fronten på en låda trillade bort en dag, den sitter endast limmad vilket inte håller så klart. Är inte så imponerad av hafas möbler, samma företag står även bakom märket westerbergs vilket håller betydligt högre kvalité men är ändå väldigt mycket billigare än möblerna från aspen som sävsjö normalt levererar med sina hus. Var rätt enkelt att limma men det återstår att se hur lång tid det håller.

[bild]

En till sak som var billig var vår elektrolux induktionshäll som även den håller låg kvalité, den började indikera att ena plattan är lite varm fastän den varit avstängd länge, sen började den indikera med två pluppar som betyder att den är lite varmare och nu har den börjat konstant indikera att den är jättevarm fastän den är kall. Inte så stort fel, men lite störigt, och det är jobbigt att skicka hällen på service och vara utan spis en bra stund, speciellt då hällen köptes via nätet (på gränsbygdens köpcentrum)
Rackarns då! Vi som trodde att vi hade gjort ett riktigt fynd. Var på badlgret i Halmstad förra veckan och kompletterade vårt badrum på ov. Köpte kommod, skåp och spegel för 3500 kr endast skåpet hade kostat 4500 kr...
Vi hade tänkt köpa ett Westerberg badkar också haha. Kanske borde omvärdera... 😝

Å andra sidan lär slitaget bli stort oavsett vad vi väljer då våra tre små ska hålla till i detta badrum.

Hoppas det håller nu!
 
våra lådor känns direkt felkonstruerade, bör vara en metallpigg med låsning typ ikea-style i lådfroten då den utsätts för så mycket krafter, lim håller inte, speciellt inte när det rör sig om barn som drar tills det tar stopp och fortsätter lite till (trasiga kommiden var i barnens badrum) Det är möjligt att inte alla hafas kommoder kör lim, men det är lite intressant att jämföra WB mot H när man köpt kommoder från båda då verkligen varenda grejj är lite mer påkostad hos WB (beslag med dämpning, pluppar för alla hål, bättre emballage, belysningen är ihopbyggd och inte i byggsats, bättre bruksanvisning, laminatets lim håller bättre så faneren trillar inte loss osv) men våra duschväggar från hafa känns helt ok så det varierar kanske en del mellan olika produkter
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Testa PL600, rikligt! Skulle förvåna mig om barnen sliter sönder den då =D
 
Börjar bli nyfiken på fortsättningen här! :)
 
Ja, det har blivit en rätt lång paus med uppdateringarna efter föräldraledigheten tog slut och själva byggandet har haft högre prio än att göra uppdateringar här och när jag dessutom råkade ut för en hårddiskkrasch och blev av med flera påbörjade inlägg stannade uppdateringarna av helt i väntan på att jag skulle försöka återställa disken (vilket har visat sig inte verkar gå då disken är krypterad) men planen är att försöka jobba ikapp med inläggen. Själva bygget fortsätter ett bra tag till och tanken är att fortsätta uppdatera tråden.
 
Ser fram emot uppdateringen, alltid trevligt med byggbilder...(y)
 
Centraldammsugaren fick vi visserligen "på köpet" men på något sätt lär vi ändå betalt för den. Sävsjö har Allaway centraldammsugare i sina hus, det är inte en av de billigaste systemen på marknaden så man hoppas på att det var hög kvalité, verkar dock inte gälla alla delar av systemet.

P1000512.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att bygga ihop rören i väggarna var supersmidigt (satte sugdosor i källaren och drog rör till dem själv, snickarn gjorde ovanvåningen och monterade själva dammsugaren), det är som att bygga med lego och bitarna passar perfekt ihop.

P1000511.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sugdosan i väggen är det dock lite sämre med, på ett av uttagen microbrytaren hade gått sönder i lådan av okänd anledning men jag hade en extra dugdosa så det löste sig. Nu vet jag inte vad den råkat ut för men konstruktionen med switchen känns väldigt bräcklig så jag är inte förvånad över att den gått sönder, sen är klämfastsättningen av kablarna inte helt hundra heller även om det ändå fungerar (än så länge). När uttaget väl sitter på plats känns det dock som att det funkar ok ändå. Lite märkligt är det att de bara har kontaktbleck på ena sidan på dosan vilket gör att man måste sätta in slangen åt rätt håll, inget stort problem men hade det funkar oavsett håll hade varit bättre.

P1010187.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva maskinen är det bra drag i, det är ganska smidigt att det inte är någon påse men istället är det ett filter som sätter igen (speciellt om man har jobbigt byggdamm med betong- och gips-damm) men det fungerar bra att blåsa rent med tryckluft, sen när filtret är för igensatt får man köpa ett nytt. En positiv överaskning är att det låter så pass lite utomhus om dammsugaren, trodde det skulle låta mer vid utblåset, å andra sidan låter själva maskinen mycket där den sitter i teknikrummet men med den ljudisolerade dörren stängd är inte det något problem.

P1000764.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När rören och själva dammsugaren ändå är så pass bra är det lite märkligt hur extremt usel städutrustningen är, känslan är snarare något man köp på Rusta/Ö&B för 99kr snarare än den kvalitétsprodukt man förväntar sig (då en ny städutrustning kostar 2400kr, rätt mycket jämfört med min gamla Miele-dammsugare jag köpte för 1999kr, iofs på kampanj och för 13 år sen, men ändå.) Den gamla Miele-dammsugaren från 2002 ger ett väldigt mycket bättre intryck än den nya städutrustningen från Allaway. Kollar man på konstruktionen så ser man att Miele-munstycket har dubbla leder (leder vid pilarna på bilden ovan) mid munstycket när Allaway-munstycket har en led, vilket gör att denföljer med ojämnheter mycket sämre.

P1000766.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000765.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterligare en sak som ger högre intryck med Mielemunstycket är dess högre vikt, det väger drygt 650gr och Allawaymunstycket endast väger ca 400 gram vilket ytterliger får munstycket att följa golvet bättre och ger en stabilare känsla när munstycket inte är väldigt mycket lättare än slang och rör.

P1000494.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1010184.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båda munstyckena har hjul vid munstyuckets bakände, Allaway-munstycket har två på varsin sida och Miele-munstycket har ett stort i mitten vilket har fungerat utan problem sen 2002 men på Allaway-munstycket samlas det damm och hårstrån runt hjulaxeln och redan efter några veckor hade det samlats så mycket skräp att hjulet blev avputtat från axeln pga skräpet.

P1010185.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1010176.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av de mest irriterande sakerna med Allaway-utrustningen är att det bara är klämfastsättning på grejjerna vilket gör att ibland när man bär omkring grejjerna lossnar rör och munstycke från handtaget och slår i golvetmed en smäll och kan riskera göra fula märken i golvet, men med klämkopplingen mellan munstycke och rör är det tvärtom så den kan fastna så mycket att det nästan inte går att få isär delarna istället. Miele har snäpplås där det är enl iten pigg som hakar fast munstycket i röret och samma (även kompatibel) koppling mellan rör och munstycke, och man behöver ingen kraft för att få isär delarna.

P1000497.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1010173.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterligare en irriterade lås-detalj är när man ska ändra på längden på röret, på Allaway-röret rör sig låsknappen längs med röret vilket fungerar åt ena hållet men inte andra och dessutom fastnar låsmekanismen ibland så man behöver ha en hand på varje rördel och en tredje hand för att skjuta på låsknappen (innan jag listat ut tre-handsgreppet trodde jag att mekanismen gått sönder helt och kunde inte fälla ihop röret på några veckor tills jag klurat ut det), den gamla Mielemaskinen har en tryckknapp istället vilket är mycket mer lättmanövrerat och den mekanismen hänger sig aldrig.

P1010178.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1010177.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I början klämde jag foten även ganska många gånger på borts-knappen på munstycket, nu har jag iofs lärt mig att vara försiktig, motsvarande har aldrig hänt på Mieles munstycke som har en knapp med mycket mindre vipprörelse och bara 2mm springa så man inte får in tårna i.
Själva handtag på städutrusntningen har Allaway iaf lyckats ganska ok med, är ganska stort men känns ergonomiskt och bra.

När vi bestämde var dammsugaruttagen skulle sitta tänkte jag mig att vi skulle skaffa en slang som är 7m lång så det skulle vara lite smidigare, sen glömde jag säga till om det när vi köpte huset vilket jag först störde mig på då vi fick en 11m lång slang men nu visar det sig att det inte går att köpa kortare slangar än 11m från Allaway och eftersom det är Allaway passar inte några andra städutrustningar då alllaway har sin egen standard medan alla andra har en gemensam standard. Att kapa slangen verkar inte vara så lätt utan att förstöra kabeln i slangen som går till knappen på handtaget. Det går inte att köpa en städutrustning från en annan tillverkare för Allaway sin egen standard för sugdosorna (och rören i väggarna), andra märken kan man visst byta mellan.

När man dammsuger byggdamm blir både den gamla Mieledammsugarens påse igensatt och på den påslösa Allawaycentraldammsugaren är det filtret som blir igensatt, men där har Allawayen en fördel ocdh det är att det går relativt ekelt att blåsa bort det mesta av dammet med tryckluft (även om egentligen man ska köpa ett nytt filter) men motsvarande går inte att göra så lätt på dammsugarpåsen i Mieledammsugaren.



P1000500.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1010168.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några små bekymmer med entraldammsugare jag inte reflekterat över men som egentligen är oberoende av fabrikat som jag inte tidigare reflekterat över är att man inte har specialmunstyckena med sig, är smidigt med den inbyggda förvaringen i dammsugaren. Eftersom slangen är så lång behöver den vara lätt och då blir det lättare att slangen kollapsar och när man har en så lång slang utsätts den för mer kraftiga böjningar när den fastnar i saker, misstänker att problemet finns hos andra centraldammsugartillverkare med. Att det fastnar mer smuts på den räflade slangen jämfört med dammsugarens hjul hade jag missat. Det är iaf skönt att det inte blåser omkring damm i rummet som det kan vara med en vanlig dammsugare och det blir inte heller så varmt när man slipper ha en 1.5kW värmefläkt i rummet och det är skönt att det är tystare men en stor del av ljudet kommer från själva munstycket och det blir man inte av med så det är väldigt långt ifrån ljudlöst.
 
  • Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
P1000698.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till sist (efter fem månaders kamp) var det dags för fibeinstallationen, fibergubbarna kom lite tidigare än vad Telia hade sagt, de kom även tidigare på dagen än vad de sagt då de fått återbud från en annan kund. Dragtråd från huset ut till där mitt markrör mynnade i gatan hade jag redan ordnat sen tidigare så det var "bara" sista biten slang utan dragtråd som låg ute i gatan som skulle dras fram men det visade sig vara lite jobbigare än tänkt. En meter ner i marken fastnade deras grova dragtråd men de hade även en tunn dragtråd med sig som de efter lite lirkande kunde få genom från ena hållet, sen var det en enkel match för dem att dra in fiberkabeln, dock fick de välja en tunnare fiber än de normalt använder då det var lite trångt i röret i gatan. Markröret skarvades ihop med slangen i gatan med en vit vp-slang som de tejpade ihop.

P1000695.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I teleskåpet fanns det som förväntat en kopplingsplint för kopparnätet samt en ganska stor fiberburk. Vår fiberkabel är den gröna som är lite tunnare än grannarnas oreangea/vita kablar.

P1000696.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När de öppnade fiberlådan blev jag lite förvånad, trodde den innehöll massa elektronik (typ nån slanggs nätverks-switch eller liknande) men så var inte fallet, men det finns ett lock kvar, kanske är något bakom det?

P1000697.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej det var bara upprullad tråd. Syftet med lådan verkar mest vara att mekaniskt skydda och linda upp den överflödiga skalade fibertråden. Fiberkabeln från varje hushåll innehåller två fibertrådar (skicka / ta emot data), som sedan svetsas med ett trådpar i den grövre oreangea fiberkabeln (innehållande 12st fiberpar om jag förstod det rätt) som går till telestationen.

P1000699.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000700.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trådparen svetsades med en automatisk fibersvets. Installatören öppnade en lucka och stoppade in fibertrådarna som skulle svetsas, stängde locket så tog det ett tiotal sekunder innan det var klart och likadant för nästa trådpar. sen var det vara att linda upp alla fibetrådarna igen och stänga locket på burken och skåpet.

P1000701.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inne i huset hamnar fibern först i ett optiskt fiberuttag, därifrån går det en fiberskarvsladd till fiberkonverteraren som innehåller elektroniken som konverterar ljuspulserna i fibern till elektriska signaler som skickas i nätverrkskablarna. Genom att ha ett fiberuttag blir det enkelt att byta ut fiberkonverteraren när den går sönder eller det kommer ny snabbare utrustning.

För att se att fibern var hel hela vägen till telestationen kopplade de in en liten pennformad lasersändare på fibern som lyser in i fiberparet. Fibergubbarna åkte iväg till telestationen några km bort och kontrollerade att det lyste i andra änden och kopplade in fibern i utrustningen i telestationen. När de kom tillbaks kunde de koppla in en dator i mediakonverteraren och konstaterade att det fungerade. Installationen tog knappt två timmar och eftersom det var Telia hade de inte så bråttom att skicka fakturan på 26700kr som kom först flera månader efter installationen.

Nästa steg var att välja tjänsteleverantör. Mediakonverteraren klarar upp till 1Gbit/s, men vi klarar oss på 10/100MBit, det fanns många leverantörer att välja på men vi kom fram till att köra på antingen Telia eller Bahnhof då de kändes mest seriösa sånär som på att Bahnhof inte erbjuder e-faktura vilket nästan diskvalificerade dem men det blev Bahnhof till sist ändå då de var billigast av de två. (Framförallt eftersom Telia precis slutade att erbjuda 10/100 och enbart erbjöd den dyrare 100/100 anslutningen)

P1010180.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
telefoni1b.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bredbandet började fungera väldigt snabbt, bredbandstelefonin kom igång några dagar senare, någon tv-tjänst var vi inte intresserade av. Teleadaptern var dock lite lurig, först fungerade den inte när vi kopplade in den enligt telias instruktion där teleadaptern skulle kopplas in på en speciell teleadapterutgång (grön port) på mediakonverteraren men det visade det sig att Bahnhof kör en annan standard för läste man instruktionen till själva bredbandsadaptern skulle den kopplas in mellan mediakonverterarens datorport (grön) och datornätverket och då fungerade den. Mediakonvereraren ser lite ut som en gateway eller switch men de olika portarna har olika funktioner så man måste koppla in sin egen gateway eller switch om man vill ha flera datorer.

telefoni2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En nackdel att ha telekonverteraren inkopplad på det viset är att det inte går att surfa förrns teleadaptern kommit igång vilket kan ta 10min och kopplar man in telekonverteraren på med en switch parallellt mha en switch går det bara använda internet på en dator men har man en switch mellan så går det att surfa direkt utan att behöva vänta på teleadaptern men det blir en switch till att strömförsörja vilket är bökigt om man vill ha batteribackupp på teleutrustningen för att kunna ringa vid strömavbrott. Att det finns olika standarder på teleadaptern var något som inte riktigt
hade framgått när man jämförde olika standarder.

P1010183.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset har ett antal nätverksuttag som leder till en patchpanel som sitter i samma skåp som mediakonvereraren sitter i. För att montera patchpaneler, swithch mm har jag monterat två rackskenor direkt i skåpet, en luftig och prisvärd lösning jämfört med att skaffa ett speciellt rackskåp.

P1010190.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skenorna och även några hyllplan köpte jag från Thoman.de som säljer prisvärda rackgrejjer, dock hade de skickat en rackhylla som var rejält tillknycklad utan att paketet hade några skråmor så den lär ha varit skadad när de la den i paketet, riktigt dåligt av dem att inte kolla bättre vad de lägger ner. Skulle jag reklamerat den skulle de säkert skickat en ny utan problem då det i övrigt verkar vara ett seriöst företag men det var så stressigt att jag inte hann med att dra i en reklamation, går att banka till och använda är inte så viktigt att det ser snyggt ut, kommer ändå vara värsta kabeltrasslet i det skåpet.

Det återstår en hel del jobb i det skåpet, det ska in mer grejjer såson NAS, server och förstärkare för de inbyggda högtalarna där och det blir kylfläktar i taket på skåpet som får bort värme när det blir mer elektronik i skåpet.
 
Redigerat:
  • Gilla
granis70
  • Laddar…
Väldigt bra och intressant tråd. Får jag fråga vad du betalde för tätskikt och matta i det gråa badrummet? Jag ska renovera mitt badrum i höst och vill ha samma mattor. Tacksam för svar / Ramnemark
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.