Belzhadar skrev:
Han skulle göra dem av titan, skrev han tidigare. Titan vs gräs, titan borde vinna.
0,6mm titan is da shit😜
 
Nicke Nyfiken
Belzhadar skrev:
Han skulle göra dem av titan, skrev han tidigare. Titan vs gräs, titan borde vinna.
Härdat stål vs gräs, härdat stål borde vinna. Eller hur?
Ändå måste man byta/vända original knivarna.

Titan är inte mycket starkare än härdat stål. Och ökar man då hastigheten på knivspetsarna så är det möjligt att titanknivarna kommer att slitas fortare än original knivarna av härdat stål.
 
peternicklas
Nicke Nyfiken skrev:
Härdat stål vs gräs, härdat stål borde vinna. Eller hur?
Ändå måste man byta/vända original knivarna.

Titan är inte mycket starkare än härdat stål. Och ökar man då hastigheten på knivspetsarna så är det möjligt att titanknivarna kommer att slitas fortare än original knivarna av härdat stål.
Ja, gräset kommer att vinna den matchen. Titan används för andra egenskaper, t.ex. Styrka/vikt, i implantat då kroppen inte stöter bort det lika lätt so men andra metaller. Som allternativt material till knivar så är stål bättre.
 
peternicklas skrev:
Ja, gräset kommer att vinna den matchen. .
Måste fråga ... hvad er graset gjord av i Sverige ?
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
rcjofo skrev:
Måste fråga ... hvad er graset gjord av i Sverige ?
I Sverige är gräset gjort av gräs :cool:

Är det annorlunda i Norge?
 
Redigerat:
Her hos meg så må graset gi tapt før Tysk herdet stål ,,,

PeterNicklas tror nå at graset vinner over Landrioden med Titan knivar :wow:
 
Nicke Nyfiken
rcjofo skrev:
Her hos meg så må graset gi tapt før Tysk herdet stål ,,,
Ha ha... och ändå säljs det knivset till Indegon även i Norge? Är det för dom som har importerat svenskt kvalitétsgräs till sin gräsmattan i Norge? ;)
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Fortfarande ingen som lyckats med att ställa in klippzoner i programversion 0.61?
Jag har inte lyckas ställa in enligt instruktion i manualen.
 
Bulldog_76 skrev:
Fortfarande ingen som lyckats med att ställa in klippzoner i programversion 0.61?
Jag har inte lyckas ställa in enligt instruktion i manualen.
Tyvärr tror jag att det är väldigt få som har den uppgraderingen ...
Blir skillnad om den kommer ut då kan vi slå våra huvuden ihop
 
Vad hände med detta att man skulle kunna uppgradera maskinen själv? Det var väl åtminstone en som hade kontakt med Italien om detta? Rann det helt ut i sanden? Det lät ju först att det var helt klart att vi skulle snart kunna få möjlighet till detta, men sen blev det tyst?
 
  • Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
peternicklas
fester skrev:
Vad hände med detta att man skulle kunna uppgradera maskinen själv? Det var väl åtminstone en som hade kontakt med Italien om detta? Rann det helt ut i sanden? Det lät ju först att det var helt klart att vi skulle snart kunna få möjlighet till detta, men sen blev det tyst?
Ska kontakta honom i morgon. Det är ju trots allt semestertider även i Italien!
 
Jag behöver hjälp. Har en ny Landroid i sin låda och skall börja dra gränstråden och så uppstår det en del frågor nu när jag ska sätta igång. Först och fråmst vill jag inte ha laddplattan längs med kanten av gräsmattan som manualen föreskriver utan jag vill placera plattan i 90 grades vinkel direkt utanför mattan. Roboten få alltså svänga 90 grader när den följer gränskabeln för att komma till plattan. Kan jag placera den så?

Sedan har jag fyra vinbärsbuskar med 1,6 m mellan varje buske som jag vill ö'a in enligt manualen men hur funkar det när roboten ska gå hem till laddstationen? Följer den slingan hela vägen från kanten på gräsmattan in mot buskarna och runt alla dem för att gå tillbaka till kanten igen eller fattar den att den skall skall köra rakt fram och skippa det som jag ö'at in?
 
Nej du kan nog inte placera laddplattan så. Jag tror inte d funkar, men jag har inte provat. Ang öarna så kommer den inte att gå runt dom på väg till laddstationen ,om det inte så att det är någon av öarna som är det första den träffar på , på väg mot laddstationen.
När jag själv installerade min för ca 2 veckor sen så satte jag min laddstation på en av öarna, men det funkade inte. klipparen hittade aldrig dit om det inte var gränstråden runt just den ön som var det första den hittade på vägen till laddstationen.
 
Farbror Abraham skrev:
Först och fråmst vill jag inte ha laddplattan längs med kanten av gräsmattan som manualen föreskriver utan jag vill placera plattan i 90 grades vinkel direkt utanför mattan. Roboten få alltså svänga 90 grader när den följer gränskabeln för att komma till plattan. Kan jag placera den så?

Sedan har jag fyra vinbärsbuskar med 1,6 m mellan varje buske som jag vill ö'a in enligt manualen men hur funkar det när roboten ska gå hem till laddstationen? Följer den slingan hela vägen från kanten på gräsmattan in mot buskarna och runt alla dem för att gå tillbaka till kanten igen eller fattar den att den skall skall köra rakt fram och skippa det som jag ö'at in?
Börja med att testa dig fram till vart du kan ha laddplattan.
Lägg en liten bit slinga ovanpå gräset och fäst med märlorna, bara så stor att du kan testa vad som fungerar eller inte fungerar, ang placeringen av laddplattan.
Vill du inte kapa av en bit av den riktiga slingan till detta, går det bra med vilken kopplingstråd/delad högtalarkabel som helst till testet, t.ex. vanlig 1,5mm FK, eller liknande som du kan köpa billigt i alla elbutiker. I manualen står 2 meter fritt framför och bakom, detta är inte nödvändigt.
Den behöver en liten raksträcka innan laddaren,bara så pass så att den hinner börja köra rakt och inte svänger sig in i laddaren, men 2 meter behövs absolut inte. Gissar att det räcker med ca 0,5-1 meter absolut rak slinga sista biten till laddaren. Bakom behövs inget fritt alls, anser jag.
Sedan får du tänka på hur den kör ut ur laddaren. Den backar ut en liten bit, och svänger sedan så att den kör ut på vänster sida om laddaren, sett bakifrån, i ca 45 graders vinkel, så där måste det finnas lite plats. Kanske kan fungera bättre att ställa laddaren utanför gräsmattan med bara 45 graders vinkel mot slingan, i stället för 90 grader. Beror på vad du har utanför, trädgårdsplattor och liknande går utmärkt att låta den köra på, med slingan liggandes under dem.

Slarva inte med hörnen på slingan någonstans. 90 graders hörn fungerar inte alls, utan alla 90 graders hörn skall brytas av till 2 st 45 graders vinklar, helt enligt manualen. Som skrivits tidigare så behövs inte 35 cm till fasta hinder från slingan på raksträckor. Jag har 25 cm mellan slinga och fasta hinder på raksträckor och 30-35 cm i alla hörn. Detta fungerar utmärkt. Har du plattor utanför slingan i samma höjd som gräset, lägger du tråden så nära plattorna du vågar, utan att riskera att skära av den vid ev. kantskärning efter plattorna. Då slipper du kantklippning utanför plattorna.

Rekommenderar att man lägger hela slingan ovanpå gräset, fäster med märlorna och kör klipparen ett tag så, innan man ev. skär ner den några cm i gräset. Alltid är det något som man inte tänkt på som ställer till det, så att man får justera slingan några gånger innan allt fungerar. Eller så ser man att det finns gott om plats att lägga slingan närmare någonstans för att eliminera kantklippning. Då är det inget roligt att börja dra upp en redan nerskuren slinga.

Den dubbel lagda slingan ut till alla öar, bryr sig klipparen inte alls om, vare sig när den klipper eller när den kör efter slingan vid laddning. Den ser bara ön.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
Belzhadar skrev:
Börja med att testa dig fram till vart du kan ha laddplattan.
Lägg en liten bit slinga ovanpå gräset och fäst med märlorna, bara så stor att du kan testa vad som fungerar eller inte fungerar, ang placeringen av laddplattan.
Vill du inte kapa av en bit av den riktiga slingan till detta, går det bra med vilken kopplingstråd/delad högtalarkabel som helst till testet, t.ex. vanlig 1,5mm FK, eller liknande som du kan köpa billigt i alla elbutiker. I manualen står 2 meter fritt framför och bakom, detta är inte nödvändigt.
Den behöver en liten raksträcka innan laddaren,bara så pass så att den hinner börja köra rakt och inte svänger sig in i laddaren, men 2 meter behövs absolut inte. Gissar att det räcker med ca 0,5-1 meter absolut rak slinga sista biten till laddaren. Bakom behövs inget fritt alls, anser jag.
Sedan får du tänka på hur den kör ut ur laddaren. Den backar ut en liten bit, och svänger sedan så att den kör ut på vänster sida om laddaren, sett bakifrån, i ca 45 graders vinkel, så där måste det finnas lite plats. Kanske kan fungera bättre att ställa laddaren utanför gräsmattan med bara 45 graders vinkel mot slingan, i stället för 90 grader. Beror på vad du har utanför, trädgårdsplattor och liknande går utmärkt att låta den köra på, med slingan liggandes under dem.

Slarva inte med hörnen på slingan någonstans. 90 graders hörn fungerar inte alls, utan alla 90 graders hörn skall brytas av till 2 st 45 graders vinklar, helt enligt manualen. Som skrivits tidigare så behövs inte 35 cm till fasta hinder från slingan på raksträckor. Jag har 25 cm mellan slinga och fasta hinder på raksträckor och 30-35 cm i alla hörn. Detta fungerar utmärkt. Har du plattor utanför slingan i samma höjd som gräset, lägger du tråden så nära plattorna du vågar, utan att riskera att skära av den vid ev. kantskärning efter plattorna. Då slipper du kantklippning utanför plattorna.

Rekommenderar att man lägger hela slingan ovanpå gräset, fäster med märlorna och kör klipparen ett tag så, innan man ev. skär ner den några cm i gräset. Alltid är det något som man inte tänkt på som ställer till det, så att man får justera slingan några gånger innan allt fungerar. Eller så ser man att det finns gott om plats att lägga slingan närmare någonstans för att eliminera kantklippning. Då är det inget roligt att börja dra upp en redan nerskuren slinga.

Den dubbel lagda slingan ut till alla öar, bryr sig klipparen inte alls om, vare sig när den klipper eller när den kör efter slingan vid laddning. Den ser bara ön.
Tack för ett utmärkt svar. Ska ladda upp roboten och lägga ut lite kabel och prova som du säger. Såg någonstans i tråden ett tips om att skapa en blind ö just när man provar så att man har lite begränsningstråd att laborera med. Då slipper man skarva om man efter sitt experimenterande upptäcker att man kapat för kort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.