Jag kör min i Auto & 7 i klipphöjd.
 
Mikael_wi skrev:
sorry menade överlappning, är det lönt ha något annat än auto?

och den röda ratten,,vad har ni alla inställt här?
Auto & 5 i klipp höjd.
 
så om man har på lägsta steget=0an betyder det man får en klipphöjd på 20mm
 
Mikael_wi skrev:
så om man har på lägsta steget=0an betyder det man får en klipphöjd på 20mm
Nja... 0'an finns inte. (Min-2-3-4-5-6-7-8-9-Max)
Men annars helt riktigt att lägsta klippet (Min.) är 20 mm över marken (- för mjukheten av mattan).
Om jag ställer klipparen på hårda verandagolvet så är min knivspets (nivå 6) på 38 mm avstånd.
Notera att knivspetsen kan fladdra +-2 mm (38 - 42 mm) och mätes i främre delen av klipparen.
 
Redigerat:
Mikael_wi skrev:
sorry menade överlappning, är det lönt ha något annat än auto?

och den röda ratten,,vad har ni alla inställt här?
Kör för det mesta överlapp på auto men emellanåt 16 cm (SW5.8). Klipphöjd 4 eller 5 för det mesta, men om gräset har vuxit till och blivit högt så börjar jag på 6-7.
 
Redigerat:
Var hos Jula i Halmstad & handlade. Tog en titt på de Indego de hade där för 9999kr. De var tillverkade 2014-04-07 enligt lådorna. Demo maskinen (04/2014) hade den nya bottenplattan med de nya hjulen & en tillsynes ny upphängning för klippaggregatet. Där var en annan stabilisering mot min som har de extra stavarna monterade. Den hade dock de gamla trubbiga knivarna.

Jag köpte dock en uppsättning nya 26R knivar av den vassa modellen.


För den som vill ha en returnerad klippare så var där en från 20140402 för 7999kr. Där stod det "Ej Garanti. Låter mycket."

Några pics.
WP_20140714_020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20140714_018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20140714_013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20140714_014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20140714_015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20140714_017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20140714_021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vart köper man bäst extra knivar på nätet?
 
Här kommer bild på de nya knivarna. Enkelslipade som en DEBA kniv. De är inte direkt rakbladsvassa, men bra mycket skarpare än de gamla dubbelslipade trubbiga. Dessa går säkert att skärpa upp.
WP_20140714_023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20140714_026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruvade på de nya 26R bladen, Made in France. Satan i gatan vad de gamla originalbladen satt. Som fastsvetsade med gräset emellan, gick inte att rubba när skruvarna satt i. Skruvarna satt bra de med.

Hur som, skruvade på dem. Drog skruvarna i botten & sedan backade jag dem 360grader för att ge lite mer spelrum. Bra eller dåligt? De nya knivarna klipper ivf bättre än innan.

WP_20140714_028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20140714_029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En kompis :) Är det en ballanseringsvikt eller bara barlast?
WP_20140714_027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
frav skrev:
Skruvade på de nya 26R bladen, Made in France. Satan i gatan vad de gamla originalbladen satt. Som fastsvetsade med gräset emellan, gick inte att rubba när skruvarna satt i. Skruvarna satt bra de med.

Hur som, skruvade på dem. Drog skruvarna i botten & sedan backade jag dem 360grader för att ge lite mer spelrum. Bra eller dåligt? De nya knivarna klipper ivf bättre än innan.
]
Kjør din Indego i regnveder eller vattna graset innan den klipper så får du tvettat dina knivar och tallrik. Jeg smører med lite fett vid varje knivbyte och har inte upplevd at de setter seg. Når knivene er rengjort vil de svinge fritt selv om skruven er dragen i botten. Ingen ide å backa 1 varv etter min mening.
 
Är det någon mera än jag som får mycket gräs som fastnar på framhjulen, klippskiva och runt hela under delen?
Jag har nu testat att spraya med silikonspray på allt, låt det sitta kvar någon minut och sedan polera upp ytan. Det blir mycket mindre gräs som fastnar under klipparen än utan.
 
frav skrev:
...
En kompis :) Är det en ballanseringsvikt eller bara barlast?

[bild]
Det är den gamla typen av smörjning från de gamla Western filmerna. :wow:
Vagnförarna smorde ju sina hjulaxlar med sniglar för minimal friktion. (y)
 
F1Alex skrev:
Är det någon mera än jag som får mycket gräs som fastnar på framhjulen, klippskiva och runt hela under delen?
Jag har nu testat att spraya med silikonspray på allt, låt det sitta kvar någon minut och sedan polera upp ytan. Det blir mycket mindre gräs som fastnar under klipparen än utan.
Jo det fastnar en hel del på olika ställen. Jag brukar rensa lite då & då, som idag när jag bytte knivar. Fick nog ut en hel liter gräs från diverse skrymslen.
 
Waxinator skrev:
Det är den gamla typen av smörjning från de gamla Western filmerna. :wow:
Vagnförarna smorde ju sina hjulaxlar med sniglar för minimal friktion. (y)
Då får vi se det som en feature & förhoppningsvis ger det mindre friktion & längre driftstid/laddning :)
 
Nu har jag inte skrivit på länge, men det är väl dags för en uppdatering.

Skickade in klipparen på service i början på sommaren, mest för att den stannade vid varje ojämnhet och klagade på att den blivit upplyft, och jag vet att det bara är att smörja, men jag ville ha dom nya axlarna för att slippa smörja. Dessutom så hittade jag roboten ganska ofta ute på gatan eller nedanför en liten slänt som den inte ska kunna ta sig utför.

"Bender" kom hem igen med nya axlar och ny mjukvara. Till en början var jag ganska nöjd, men det tog inte många timmar innan jag hittade honom ute på gatan igen, och ett par dagar senare så började han klaga ännu mer på att han blivit upplyft. Dessutom har jag samma problem som jag sett tidigare här, en sträng parallellt med laddstationen bakom friggeboden som inte blir klippt alls. Det var inget problem med 5.8 i vart fall.

Några gånger har jag hittat honom stående och klagandes på att han inte har kontakt med slingan, och idag så fick jag meddelande från frugan om "Systemfel 142" som enligt supporten beror på att den inte kan kontrollera hastigheten på vänster hjul. Blev rekommenderad en reset, och får testa det när jag kommer hem.

Övriga problem efter service, kan inte köra överlapp på auto (vilket fungerat på alla tidigare versioner jag haft), då lappar den över så mycket att den bara klipper ett par centimeter per varv. Dessutom verkar den lära sig vissa hinder på gräsmattan medan andra fullständigt ignoreras och körs in i varenda gång.

Dags för service snart igen antar jag. :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.