Mikael_L skrev:
Jag testade jordfelsbrytaren i huset nyss (2 minuter sen).

Grävde fram ett bröd som fastnat i brödrosten med en gaffel. :surprised:
Ovanligt med fast ansluten brödrost måste jag säga. ;)
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Om man skulle skaffa sig världens troligen första fast anslutna brödrost? En rejäl arbetsbrytare på väggen bredvid köksbordet?!
Annars har jag inte gjort något alls med huset idag, äter frunch.
 
Satt och funderade idag om att jag borde satt ett golvvägguttag där köksbordet skall stå. Hade varit coolt med infällt uttag i bordet för brödrost eller dator.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Ovanligt med fast ansluten brödrost måste jag säga. ;)
Dra ut sladden är ju bara för fegisar. :cool:

Nä inte ens fast anslutning kan jag skylla på.

Och förutom att stå ut med glirlingar från forumet fick jag även jobba en timme med att få igång min NAS som inte alls gillade just detta strömavbrott. Jag hann bli riktigt orolig ett tag. (edit: detta var ju faktiskt on-topic, insåg jag :))


Så nu vet jag, nästa gång jag har något i brödrosten ska jag gå och stänga av NAS'en kontrollerat innan jag tar fram gaffeln. :D :cool:
Vad jag ska göra förebyggande med forummedlemmarna har jag dock inte listat ut än. :)
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Så nu vet jag, nästa gång jag har något i brödrosten ska jag gå och stänga av NAS'en kontrollerat innan jag tar fram gaffeln. :D :cool:
Så ta en plastgaffel så slipper du fega ur med att dra ur sladden..... ;)
 
Vi använder en ätpinne att peta med... vem orkar ta ur sladden.

Lägger golv just nu...
 
D09
Städat lite i garaget, sen fick jag ett ryck och skruvade lite på min 90/10 röjsåg..

Varför vet jag inte, blev så av gammal vana 😇

Borde slängt den samma dag som stihlen inköptes :)
 
ullberg
Mikael_L skrev:
Så nu vet jag, nästa gång jag har något i brödrosten ska jag gå och stänga av NAS'en kontrollerat innan jag tar fram gaffeln. :D :cool:
Min lösning på det problemet är en UPS, den löser inte bara mitt ev pill med gafflar utan även när någon klickar fel i nätbolagets SCADA-system. Forummedlemmar biter den dock inte på, tvärt om då den låter mig fortsätta surfa vid strömavbrott...
 
Mikael_L skrev:
Jag testade jordfelsbrytaren i huset nyss (2 minuter sen).

Grävde fram ett bröd som fastnat i brödrosten med en gaffel. :surprised:
Det är jättebra att testa den regelbundet. De flesta har dock en testknapp så man slipper krångla med en brödrost... 😉
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Det är jättebra att testa den regelbundet. De flesta har dock en testknapp så man slipper krångla med en brödrost... 😉
Bryts strömmen i hela kåken när man trycker på testknappen...?
 
ullberg
magda136 skrev:
Bryts strömmen i hela kåken när man trycker på testknappen...?
Beror på hur det är kopplat men allt som är skyddat av JFB bryts, så när du testar kan du passa på att kolla hur mycket som är skyddat av JFB.
 
Köpt mera färg så att det ska räcka till hela huset och garaget. Tanken var nämligen att bara måla garaget i år eftersom vi har fått en fuktskada där som medförde lite panelbyte men nu blir det alltså hela huset 😃 Känns lite konstigt att det är nästan lika mycket att måla på garaget som på huset.
 
Redigerat:
D09
Seth89 skrev:
Been there. Done that. Fortfarande ont efter över 1 månad
Glöm inte ev olycksfallförsäkring :)
 
Mikael_L skrev:
Och förutom att stå ut med glirlingar från forumet fick jag även jobba en timme med att få igång min NAS som inte alls gillade just detta strömavbrott. Jag hann bli riktigt orolig ett tag.
Jag har två gånger varit med om att hårddiskar gått sönder vid strömavbrott så att de totalt fryst NAS:en så den inte går att få igång.

Felsökning: Stäng av NAS:en. Sätt in en hårddisk i taget i en stationär dator. När den vägrar starta så har du hittat den felande disken. Håll reda på vilken plats respektive disk satt i NAS:en! Slå på NAS:en utan den trasiga disken efter att du varit på butiken och köpt en ersättare. Sätt in ersättare när du fått bekräftelse på att NAS:en har upptäckt att en disk är borta.

TA ALLTID BACKUP!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Smackade ihop de sista handtagen till nya köket, blev skitbra och kan verkligen rekommendera Ikeas borrmall, hur smidig som helst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.