Nu kom jag på den igen med att stödladda.
Det börja med i morse att den var helt avstängd i laddstationen!?
Tryckte igång den ca 9:30 och den gick sin runda tills den behövde ladda och åkte hem igen. Så långt allt väl...

Kom hem ifrån en badtur ca kl18:30 och då stod den och laddade igen (77%). Nåt är skumt!
Även ifall den skulle läcka lite ström iom att displayen är på eller nåt sånt så lär väl inte det dra ur 1/3 av batteriet på 8timmar. Någon annan som upplevt det här?
 
R
Undra om ni med 0.61 kan stoppa i tomt usb minne o på något sätt skriva över mjukvaran på minnet??!

Då skulle ju vi med äldre mjukvara kunna få ta del av den nya!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
BigSwede1972 skrev:
Nu kom jag på den igen med att stödladda.
Det börja med i morse att den var helt avstängd i laddstationen!?
Tryckte igång den ca 9:30 och den gick sin runda tills den behövde ladda och åkte hem igen. Så långt allt väl...

Kom hem ifrån en badtur ca kl18:30 och då stod den och laddade igen (77%). Nåt är skumt!
Även ifall den skulle läcka lite ström iom att displayen är på eller nåt sånt så lär väl inte det dra ur 1/3 av batteriet på 8timmar. Någon annan som upplevt det här?
Jo jag skrev om det för några dagar sedan. Den verkar dra ganska mycket ström när den står i laddaren och väntar på schemalagda klippningen. Första klippturen min gör när det är dags enligt schemat så går den sällan i mer än en timme, ibland bara 45 minuter, vilket tyder på att batteriet inte är i närheten av fulladdat. När den sen går ut andra gången och är alldeles nyladdad går den i runt 90 minuter.
Jag har inte observerat om den laddar extra ibland när den bara står och väntar, men troligtvis gör den det om den står i vila tillräckligt länge så att batteriet kommer under en viss nivå.
Frågan är hur mycket extra detta sliter på batteriet?
 
vidamic skrev:
Finns det någon större tallrik så man får lite bredare klippning, den behöver inte gå lika många timmar om detta fanns.
Kan tillverka åt er i CNC maskin om intresse finns. Säg att det blir 10st så kan jag fixa.
 
  • Gilla
subaru95 och 2 till
  • Laddar…
Nu har testperioden pågått i två dagar. Den smala passagen på 105 cm fungerar inte bra. Klipparen kryssar sig fram en stund men sedan vänder den och går tillbaka. Proceduren upprepar sig sedan tills klipparen hittar en rak linje och lyckas till slut ta sig in i nästa zon. Däremot fungerar det, som jag tidigare skrev, när den ska gå tillbaka till laddstationen. Det blir nog att blockera passagen med något så klipparen vänder.
 
Om jag inte missminner mig så finns det en batteriexpert här på tråden som bör kunna svara på det.
 
Kolla på sidan 183
 
Henke2 skrev:
Kan tillverka åt er i CNC maskin om intresse finns. Säg att det blir 10st så kan jag fixa.
Sign me up!
 
peternicklas
vidamic skrev:
Finns det någon större tallrik så man får lite bredare klippning, den behöver inte gå lika
Ganska säker på att tallrikten till L passar direkt på M. Skulle docj inte rekomendera er att montera en större tallrik, knivarna kommer längre ut ärn de ska, CE märkningen gäller inte längre. Det ska vara samma motor så den ska klara det i övrigt. Ni behöver även den adaptern som sitter på motorn 50025064 heter den samt 50025059(klippdisk) och 50024711(bricka).
 
Redigerat:
Enklaste vore om någon kineskopia kunde komma på den briljanta idén att tillverka längre knivar
 
  • Gilla
Tollarn och 1 till
  • Laddar…
Ryssi skrev:
Undra om ni med 0.61 kan stoppa i tomt usb minne o på något sätt skriva över mjukvaran på minnet??!

Då skulle ju vi med äldre mjukvara kunna få ta del av den nya!
Riktigt så funkar inte firmware-uppgraderingar tyvärr. De brukar bara gå åt ena hållet.
 
BigSwede1972 skrev:
Nu kom jag på den igen med att stödladda.
Det börja med i morse att den var helt avstängd i laddstationen!?
Tryckte igång den ca 9:30 och den gick sin runda tills den behövde ladda och åkte hem igen. Så långt allt väl...

Kom hem ifrån en badtur ca kl18:30 och då stod den och laddade igen (77%). Nåt är skumt!
Även ifall den skulle läcka lite ström iom att displayen är på eller nåt sånt så lär väl inte det dra ur 1/3 av batteriet på 8timmar. Någon annan som upplevt det här?
Kör den inte på schema då och därmed hade varit ute och klippt, eller kör du helt manuell klippning? Det förtar ju automatiken en del i så fall, dvs. att inte behöva bry sig om klipparen utan bara bekymmerslöst bada mm. :cool:
 
MBygga skrev:
Kör den inte på schema då och därmed hade varit ute och klippt, eller kör du helt manuell klippning? Det förtar ju automatiken en del i så fall, dvs. att inte behöva bry sig om klipparen utan bara bekymmerslöst bada mm. :cool:
Jo, den kör på schema men klippfönstret är mellan 07:00 - 09:18 (mån-fre) om jag minns rätt. Har en liten gräsmatta på ca 350kvm.

Min begränsade kunskap om Li-Ion-batterier är att dom mår bästa av att vara laddade hela tiden. Dom mår dåligt av höga temperaturer och djupa urladdningar. Av den anledningen så förser man dom med skyddskretsar som t.ex. stänger av batteriet under en viss polspänning för att därigenom skydda mot djupa urladdningar. Självurladdningen av en Li-Ion cell är runt 1-2% per månad. Antalet cykler som batteriet klarar av är beroende på temperaturer och graden av urladdning men att hoppas på mer än 3års livslängd är nog klar överskattning. Dessutom kommer prestandan redan efter ett par år vara betydligt sämre än från början.

...så min undran är varför introducera extra cykler när den står i laddstationen. I mitt fall borde den gå in och laddas och sen inte behöva någon som helst underhållsladdning till nästa schemastart, om inte den "tjuvdrar" stora mängder under tiden den står still och inte gör nåt. Att hålla en timer igång borde dra väldigt lite batteri då CPU och övrigt kan sitta i "idle"-läge under tiden. Om man håller LCD:ns bakgrundsbelysning släckt så drar ju den otroligt lite också.
Så varför laddar den igen under sin viloperiod. Har jag (mfl) defekta styrkort eller är det "by design"?
 
A Haddock skrev:
Jo jag skrev om det för några dagar sedan. Den verkar dra ganska mycket ström när den står i laddaren och väntar på schemalagda klippningen. Första klippturen min gör när det är dags enligt schemat så går den sällan i mer än en timme, ibland bara 45 minuter, vilket tyder på att batteriet inte är i närheten av fulladdat. När den sen går ut andra gången och är alldeles nyladdad går den i runt 90 minuter.
Jag har inte observerat om den laddar extra ibland när den bara står och väntar, men troligtvis gör den det om den står i vila tillräckligt länge så att batteriet kommer under en viss nivå.
Frågan är hur mycket extra detta sliter på batteriet?
Så gör min med. Sedan jag flyttade in laddaren i teknikrummet har jag sett flera gånger vid olika tider på dygnet att laddaren lyst rött och varit varm (=dvs den laddar "för fullt").

Detta sliter precis lika mycket på batteriet som "vanlig" användning av batteriet.
Det är ju ett li-ion batteri som sitter i och de förbrukas i takt med den energi som passerar in och ut ur batteriet. Man får ut mycket fler laddningscykler när man bara laddar ur 35-40% och sen laddar upp (vilket verkar vara vad som sker) än om man drar ur det helt, men det är ändå mängden energi som flödat genom batteriet som räknas. Dvs många små urladdningar förbrukar också batteriet, precis som att mindre antal större urladdningar gör det.
Undantaget är djupa urladdningar, de dödar batteriet i förtid, och riktigt djup urladdning förkortar livslängden rejält.

Om vi räknar med i snitt 2 extra laddningar från 65% varje dygn motsvarar det 1 hel klippcykel (ner till 25-30%) varje dag. Jag kör 2*5=10 klippcykler i veckan, men batteriet slits motsvarande 10+7=17 klippcykler. Batteriets livslängd förkortas med 40%.
Vid "lågsäsong" när jag kör 5 klippcykler i veckan förkortas livslängden på batteriet med 60%.

Om någon har bättre siffror på hur djupt det laddas ur i stand by och ur ofta det laddas upp så går det förstås att göra en bättre uppskattning.

Jag såg att någon skrev att "första klippningen är kortare än andra klippningen direkt efter laddning", jag har ju aldrig sett mer än ca 1h klippning på min klippare, medan många rapporterat 1,5h.
Stämmer fint det, det är mycket riktigt första klippningen som är kort, igår lät jag den köra en hel klippning precis efter laddning = 90 minuter ganska exakt!

Jag blir mer och mer irriterad på dessa ingenjörsmässiga pinsamheter. Idag fick jag starta om den för första gången pga att den klonkade vid vändning som många andra rapporterat. Verkar som att den gör start-stopp-start istället för start-med-kortkort-rampning.
 
BigSwede1972 skrev:
Min begränsade kunskap om Li-Ion-batterier är att dom mår bästa av att vara laddade hela tiden. Dom mår dåligt av höga temperaturer och djupa urladdningar. Av den anledningen så förser man dom med skyddskretsar som t.ex. stänger av batteriet under en viss polspänning för att därigenom skydda mot djupa urladdningar. Självurladdningen av en Li-Ion cell är runt 1-2% per månad. Antalet cykler som batteriet klarar av är beroende på temperaturer och graden av urladdning men att hoppas på mer än 3års livslängd är nog klar överskattning. Dessutom kommer prestandan redan efter ett par år vara betydligt sämre än från början.
Stämmer att hög temperatur accelerear åldrandet, och detta obereoende av om batteriet används eller inte.
Likaså att riktigt djupa urladdningar dödar dem nästan direkt.
Normala urladdningar är dock helt ok, och förbrukar batteriet i takt med mängden energi som passerar igenom det.

De tappar också livslängd av att vara maximalt laddade! Dvs 4,20V.

Optimal lagring av ett li-ion batteri är svalt (10C) och 30-60% laddade. Då är självurladdningen ritkigt låg. Självurladdningen är mycket högre vid 100% laddning.

I tillämpningar där man kör skiten ut batterier t.ex. batteriverktyg där någon som kan något om batterier har haft ett finger med i spelet väljer man ofta att aldrig ladda till 4,20V, utan till t.ex. 4,10V (ca 85-90%). Detta dels för att livslängden ökar men givetvis också för att laddningen kan göras MYCKET snabbare. De sista 15-20% tar lång tid att ladda hos ett li-ion batteri, men de första 80%-en kan man trycka in på 10-20 minuter beroende på hur mycket livslängd man vill kasta bort. Olika uppbyggnader av battericellen och varianter på li-xx-kemi tål höga strömuttag och snabb laddning olika bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.