Göran.W
På tal om el så har jag bundit mig i 3 år till 37,5 öre from 1:a juli.
Det känns som ett sten rätt pris
 
Göran.W skrev:
På tal om el så har jag bundit mig i 3 år till 37,5 öre from 1:a juli.
Det känns som ett sten rätt pris
Blir det AC för hela slanten nu då?
 
Göran.W
Kör alltid med ac o avsätt el pris.
Ac kommer på välbefinnande kontot och väl befinnande får kosta.
Det ska vara behagligt inne för fukt och hög temperatur gör en slö och mer lätt irriterad.
 
T
teppa skrev:
Köp solskyddrullgardiner med genomsiktlighet så slipper ni känna er instängda :)
[länk]
Och där kom ett litet reklamavbrott från Panela. Men tråden var strax tillbaka...
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
En fråga:
Hur mycket har ni kört er värmepump på kylningsläge i år?

Själv har jag inte gjort det alls, fast jag bor i landets varmaste tiondel :)
(Värmepumpen har överhuvud taget inte varit igång sedan början på april.)
Att ställa ytterdörren öppen på skuggsidan eftermiddag och kväll räcker (nu när den är kombinerad med en myggnätsdörr).
 
RoTe
Här har pumpen gått både på kyla och värme i juni månad. Har dessutom eldat i kaminen...
 
Göran.W
Här går ac:n så fort solen tittar fram i princip.
Den står alltid igång på 23 grader så den så den startar när det blir varmare än så.
 
Mikael_L
Puh, pust och stön.
Ja nu har det blivit riktigt varmt, så t.o.m jag går och stönar och jämrar mig en aning. :)
(Men när jag kommer nära att börja klaga brukar jag tänka lite snabbt på januari, och tycker det är rätt OK ändå. ;))

KnockOnWood skrev:
Det ligger mycket i det du säger!
Min L/L-värmepump drar alltså 500W i kylläge på full effekt.
Säg att jag kör den på halv effekt, 10 timmar om dagen, under två sommarmånader.
Då blir det 0,25*10*60=150 kWh på en sommar, eller ca 200 kronor på elräkningen.

I sydstaterna i USA sitter det en AC under fönstret i vartenda billigt motellrum.
När man kommer "hem" från jobbet slår man på ACn, tar en kall pilsner på loftgången eller vid poolen,
och när det är dags att knoppa slår man av ACn och sover i ett svalt och skönt rum.

Man behöver ju inte kyla ner hela huset för att kunna sova.
Göran.W skrev:
Kör alltid med ac o avsätt el pris.
Ac kommer på välbefinnande kontot och väl befinnande får kosta.
Det ska vara behagligt inne för fukt och hög temperatur gör en slö och mer lätt irriterad.
Ja det är kanske inte så dumt resonerat.
En del tycker en, eller tre, eller ännu fler, boxar med kallt vitt vin i kylskåpet under en sommar att ta ett glas ifrån då och då hör till välbefinnande. Det måste ju vara lika OK att lägga ett mindre belopp än det på att kunna sova svalt och skönt, och gott.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Hellre svalt och skönt än alkohol haltiga drycker man egentligen inte alls ska dricka när det är varmt för dom är ju urin drivande och det rimmar illa med värme.
 
D09
Öppnade källardörren, stängde allt annat än sovrumsfönstret på loftet

Jäklar vilket korsdrag... Tavlorna åker nästan i backen 👍👍
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Hellre svalt och skönt än alkohol haltiga drycker man egentligen inte alls ska dricka när det är varmt för dom är ju urin drivande och det rimmar illa med värme.
Nåja!
Det ena goda förskjuter ju inte det andra :)
 
Nu har jag fått ordning på kondens-dräneringen från min Mitsubishi L/L värmepump,
så nu går den för fullt och kyler för full sula.
Tror att jag stänger av den när vi är nere på 22°C.
Glömmer jag att stänga av den så kan vi åka skridskor i morgon bitti :)

Heders åt Bäkmark VVS-projektering http://www.varmepumparhalmstad.se/
som rycker ut på dagen och fixar småproblem!
Kostade bara ett par koppar kaffe :)
 
Så här har vi åtgärdat värme och ventilationsproblem. Vi har ett två våningshus hus från 46 som fick Mexitegel 71. På övervåningen har vi tre sovrum och två kontor. Strax innan vi köpt det för ca 5 år sedan satte de tidigare ägarna in helt nya fönster. Huset blev helt tätt. Vi började med att sätta in mätare i bägge badrummen, kontoret, ett sovrum, vardagsrum, källare och kök så vi kunde se hur illa det var och effekten av våra åtgärder. Den första åtgärden var att sätta in enkla spaltventiler för inluft i alla rum och ett par tallriksventiler i väggen mot norr. Därefter lät vi installera Fresh Intellivent utsugsfläktar i badrummen. De stänger aldrig. De går ständigt men med varierande varvtal beroende fukt och suger ut vardera 12-15 liter per sekund. Det satt nya Paxfläktar med kallrasskydd i bägge badrummen men de är förkastliga i badrum och revs ut. När kallraskyddet stängde blev huset utan ventilation. Vi har naturligtvis inte heller kallrasskydd i sovrummen eller på någon annan inluftsventil eftersom om de stänger så blir badrummen utan luft med fukt- och mögelproblem som följd. Mätarna visade att gränsen för mögel nåddes regelbundet innan utsugsfläktarna och inluftsventilerna sattes in. För att undvika eventuellt drag i sovrummen gäller det bara att placera ventilationer i ytterväggen och dörren.

I köket har vi ställt spjället så att det ständigt strömmar ut 10-15 liter per sekund. Vi har en nästan vertikal imkanal och takinfälld fläktkåpa. Grundventilationen är då ca 0,3 liter/kvm som är normen. Inomhusklimatet blev enormt mycket bättre på alla sätt. Friskare och svalare.

När ventilationen var fixad så lät vi sätta in solfilm på alla fönster i syd och väst. Nästa år tar vi resten av fönstren för det fungerar utmärkt. De 1000-2000 det kostar per fönster är mycket väl använda pengar. Temperaturen i köket, när solen låg på, sjönk från 28-29 grader till ca 22 när filmen installerats. Fortfarande lite väl varmt men en enorm skillnad.

Eftersom vi dessutom arbetar på övervåningen under dagtid så har vi även ett system med en smart fläkt som kyls av returvattnet från bergvärmesystemet. Just nu i värmeböljan går fläkten dygnet runt. I trappen har vi satt en skjutdörr så inte den svala luften rinner ner.

Men den stora skillnaden blev när vi åtgärdade grundventilationen och när det gäller när solfilmen sattes in. När nattemperaturen är ca 19-20 grader behövs även kylningen för att komma ner till komfortabel temperatur i sovrummen.

På övervåningen har vi sovrum och två kontor. Värmen har vi åtgärdat så här. Alla fönster i syd och väst har fått solfilm. Hjälpte enormt. Alla rum av ventiler för inluft
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Liten mängd alkohol kan varva ner kroppen, och man tål mer värme. Är det inte nått som anv i varma länder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.