Någon av er som har fått detta med zoner att fungera?
Jag provade att ställa in 2 zoner och sedan göra som det står beskrivet, men jag får inga värden i meter i zonerna när jag är färdig.
Nån som lyckats med att ställa in det?
Manualen är väldigt otydlig.

Jag gissar på att jag behvöer ha 3 zoner om jag ska få det att fungera som tänkt. Ena sidan av tomten finns en smal remsa som ajg inte vill få klippt så ofta, samma väg in som ut. inbillar mig att där gränskabeln börjar i ena änden, där börjar zon 2 och där den sltuar börjar zon 3, eller räcker det med att ha 2 zoner för det ändamålet?
Hade gärna fått detta att fungera.
Man kan ju ställa antal meter manuellt ser jag, men hade varit bättre om klipparen mäter själv enligt instruktionerna i manualen
 
Redigerat:
Martin84 skrev:
Kan man skarva med vilken slinga som helst?? På poolrobot sa dom att worx och robomows tråd går utmärkt att ha tillsammans..
Går utmärkt, dessutom är båda förtennade och med uv beständigt hölje👍
 
Om jag förstått detta rätt så är det väl inte klippzoner utan endast släpppunkter? Finns ju ingenting som säger att han stannar kvar alls på det som man önskar ha som en zon? Typ framsidan av huset?
 
Då det är slump som styr kan den väl åka direkt tillbaka till området där laddaren står utan att ha klippt ett dugg på tex framsidan
 
Jonas Hedberg skrev:
Om jag förstått detta rätt så är det väl inte klippzoner utan endast släpppunkter? Finns ju ingenting som säger att han stannar kvar alls på det som man önskar ha som en zon? Typ framsidan av huset?

Men du ställer väl in hur många procent av klipptiden som ska göras i område 2
så går den ur området så borde den snart gå dit igen..
 
Ja, man ställer in hur många procent dem ska köpa i varje område, men jag har inte fått några värden på avstånd på klippområden.
 
Men alltså, den kan ju inte ha nån aning om vad som är ett område? Det enda funktionen gör är ju att påverka vart längs slingan den skall börja klippa. Du har ju fortfarande inga "väggar" eller nått som tvingar den att stanna på ett visst ställe
 
Jonas Hedberg skrev:
Men alltså, den kan ju inte ha nån aning om vad som är ett område? Det enda funktionen gör är ju att påverka vart längs slingan den skall börja klippa. Du har ju fortfarande inga "väggar" eller nått som tvingar den att stanna på ett visst ställe
Stämmer naturligtvis, men det är så alla klippare med zoner hanterar situationen.

I verkligheten gör det dock en enormt stor skillnad om man har en u-formad gräsmatta runt ett hus, om man kan få den att starta på olika ställen. Så det är välkommet av många, och inget problem för de som inte behöver det.
 
Bulldog_76 skrev:
Någon av er som har fått detta med zoner att fungera?
Jag provade att ställa in 2 zoner och sedan göra som det står beskrivet, men jag får inga värden i meter i zonerna när jag är färdig.
Nån som lyckats med att ställa in det?
Manualen är väldigt otydlig.

Jag gissar på att jag behvöer ha 3 zoner om jag ska få det att fungera som tänkt. Ena sidan av tomten finns en smal remsa som ajg inte vill få klippt så ofta, samma väg in som ut. inbillar mig att där gränskabeln börjar i ena änden, där börjar zon 2 och där den sltuar börjar zon 3, eller räcker det med att ha 2 zoner för det ändamålet?
Hade gärna fått detta att fungera.
Man kan ju ställa antal meter manuellt ser jag, men hade varit bättre om klipparen mäter själv enligt instruktionerna i manualen
vad virrar ni om? zoner? Är det nya mjukvaran som stödjer zoner och släppunkter eller har jag missat nått?
 
Missförstå mig inte, jag är mycket positiv till nya funktioner. Nu gäller det bara för oss med äldre maskiner att vi skall få ta del av dessa, vilket jag är fulkomligt övertygad om att vi kommer få! Men nu har jag en ide som jag vill ventilera mer er... Jag har två gräsmattor avdelade av en grusväg. 1. ca 900m2 2. Ca 50m2 ... Nummer två har jag idag gjort som en Ö genom att dra slingan i en slang nergrävd under vägen. Men om man istället lägger slingorna över vägen med 1 meters mellanrum, och sedan ställer nått(blomkruka?) i mitten på varje ände av denna korridor så borde inte klipparen kunna ta sig varken in eller ut ur detta område utan att följa slingan? Då kan man ju genom att programmera den lilla gräsmattan som zon2 tvinga in den genom att den då följer slingan in (och då precis klämmer sig förbi krukan) och sedan kommer den inte därifrån förens det är dags och ladda och tar häng på kabeln ... Det måste ju fungera?!
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Jonas Hedberg skrev:
Missförstå mig inte, jag är mycket positiv till nya funktioner. Nu gäller det bara för oss med äldre maskiner att vi skall få ta del av dessa, vilket jag är fulkomligt övertygad om att vi kommer få! Men nu har jag en ide som jag vill ventilera mer er... Jag har två gräsmattor avdelade av en grusväg. 1. ca 900m2 2. Ca 50m2 ... Nummer två har jag idag gjort som en Ö genom att dra slingan i en slang nergrävd under vägen. Men om man istället lägger slingorna över vägen med 1 meters mellanrum, och sedan ställer nått(blomkruka?) i mitten på varje ände av denna korridor så borde inte klipparen kunna ta sig varken in eller ut ur detta område utan att följa slingan? Då kan man ju genom att programmera den lilla gräsmattan som zon2 tvinga in den genom att den då följer slingan in (och då precis klämmer sig förbi krukan) och sedan kommer den inte därifrån förens det är dags och ladda och tar häng på kabeln ... Det måste ju fungera?!
Mitt problem är att den lilla gräsmattan på andra sidan uppfarten är den biten som Worx m gillar mest. han är och klipper där alltid?
Har ca 1m bred gång över uppfareten som den vandrar på, när den kommer över blir den där tills det är tid för laddning och den går över vid varje klippning. Så för mig skall det bli bra med zon indelning så jag kan "tvinga" den till baksidan av huset.
Får ringa supporten på måndag, se om man kan svänga inom med maskinen och få den uppdaterad? Blir kanske av med oljudet vid vändning också?
 
  • Gilla
Tollarn
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Martin84 skrev:
Kan man skarva med vilken slinga som helst?? På poolrobot sa dom att worx och robomows tråd går utmärkt att ha tillsammans..
Jag har skarvat med Husqvarnatråd och det fungerar hur bra som helst. Använder man bara kvalitetstråd och riktiga skarvar så är det inga problem oavsett vilken tillverkares tråd man använder.
 
Henke2 skrev:
vad virrar ni om? zoner? Är det nya mjukvaran som stödjer zoner och släppunkter eller har jag missat nått?
Tydligen så har det kommit en nyare mjukvara som stöder zoner (jag vill kalla det släpppunkter) se några tidigare inlägg så ser du en inscanning från senaste pappersmanualen
 
Hur skarvar man bäst slingtråden? Med krympslang?
 
Martin84 skrev:
Hur skarvar man bäst slingtråden? Med krympslang?
Jag använde vulktejp som jag köpte på Biltema för ca 50 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.