Prova att rycka strömmen och testa själv...
...men svaret är att den stannar och väntar på att strömmen skall komma tillbaka, varefter den fortsätter som vanligt.
 
pacman42 skrev:
Prova att rycka strömmen och testa själv...
...men svaret är att den stannar och väntar på att strömmen skall komma tillbaka, varefter den fortsätter som vanligt.
Om den är ute när strömavbrottet kommer, kan den väl rymma då den inte märker av avgränsningskabeln!? 30m går den max vad jag förstår om den inte stöter på kabeln, så den går inte så långt.... men kanske på "fel" ställe?

Apropå det, så har jag en UPS oanvänd. Kanske idé att använda på Ture. (y)
 
Den stannar direkt om man drar ur sladden eftersom den inte känner någon signal. Det får ju inte vara mer än 35 meter till kabel enligt manualen och det är nog för att den ska känna sig "hemma" och känna att slingan är på.

Jämför med att ta den till grannbyn och försök få den att gå.. ingen slingsignal kommer den då säga. :beer::p
 
Okej. Kan inte prova med att dra ut sladden då jag bor c:a 20 mil från Shaun. Men ser han på övervakningskameran, å kommer nog åka ner till honom om någån vecka, så då vet jag hur det fungerade med avbrottet. F.ö satan vilken bra investering kan sh-ta i gräsklippningen numera vid ankomst till gården.
 
Det var strömavbrott här idag och roboten stannade direkt.. Sedan fortsatte den klippa som om inget hänt när strömmen kom tillbaka.
 
T
Enda risken är att den får slut på batteri medan den väntar på att strömmen kommer tillbaka, men annars fungerar det alldeles utmärkt. Precis sådär automagiskt som man vill att det ska funka.

Igår avlossade min alarmet för första gången - så nu vet jag hur det låter, (exakt likadant som bilen så viss förvirring när jag stod och blängde på bilen som inte lät :p)

Tydligen ingår inte wheelies i listan över tillåtna manövrar :p
 
Tänkte utöka mitt klippområde , låta "Styrbjörn" gå över infartsvägen och klippa en yta på c:a 40kvm.
Tänkte dessutom flytta guidelina nr 2 till den "nya" adressen dvs förlänga den c:a 20 meter.
Den "nya" ytan har en liten blindtarm c:a 6-7 m lång och nästan 2 m bred - skall jag fästa guidelina 2
i ändan på denna 'tarm' för att få roboten att börja där och sedan förhoppningsvis klippa sig in till den
ordinarie gräsmattan. Kommer GPS att uppdatera den nya ytan automatiskt ?
Nu står båda guidelinorna på 300 m i inställningen - är det viktigt att notera där det riktiga avståndet?
Dvs låta roboten gå till resp. guidelinas slutända och notera avståndet ?
 
Guiderna har ingen funktion så länge den har GPS-mottagning och är inställd att använda den.

Funderar också på om den kompletterar sin karta allt eftersom, även när symbolen slutat blinka. Vi får väl fråga Husqvarna.

På min finns i alla fall en "nollställ GPS-karta" som reservplan.
 
Trannel50 skrev:
Tänkte utöka mitt klippområde , låta "Styrbjörn" gå över infartsvägen och klippa en yta på c:a 40kvm.
Tänkte dessutom flytta guidelina nr 2 till den "nya" adressen dvs förlänga den c:a 20 meter.
Den "nya" ytan har en liten blindtarm c:a 6-7 m lång och nästan 2 m bred - skall jag fästa guidelina 2
i ändan på denna 'tarm' för att få roboten att börja där och sedan förhoppningsvis klippa sig in till den
ordinarie gräsmattan. Kommer GPS att uppdatera den nya ytan automatiskt ?
Nu står båda guidelinorna på 300 m i inställningen - är det viktigt att notera där det riktiga avståndet?
Dvs låta roboten gå till resp. guidelinas slutända och notera avståndet ?
Det går bra att nollställa gps-kartan när man vill, tex om man vill utöka klippområdet eller om man upplever ett ojämnt klippresultat. Jag fick rådet av HQ att nollställa i våras efter mjukvaran uppdaterats, det tar några dagar för den att skapa en ny.
 
Micleg skrev:
Guiderna har ingen funktion så länge den har GPS-mottagning och är inställd att använda den.
Guiderna används även vid gps-styrning när den ska ut och in från laddstationen, däremot spelar inställd längd ingen roll, det värdet används bara vid manuella inställningar.
 
Vet någon vad trädgårdens komplexitet påverkar? Vad Komplex innebär.
 
Jag har ändrat till komplex trädgård. Han svänger oftare skiftar mellan 360g sväng ner till nästan ingen vinkel alls. Upplever som att den klipper mer och bättre på just då befintlig yta. Förutom cirklar gör han även typ Pentagon-figurer....hmmmm. Klipper bättre på min hylla ca 15 m lång och bara 2 m bred.
 
Trannel50 skrev:
skall jag fästa guidelina 2
i ändan på denna 'tarm' för att få roboten att börja där och sedan förhoppningsvis klippa sig in till den
ordinarie gräsmattan. Kommer GPS att uppdatera den nya ytan automatiskt ?
Nu står båda guidelinorna på 300 m i inställningen - är det viktigt att notera där det riktiga avståndet?
Dvs låta roboten gå till resp. guidelinas slutända och notera avståndet ?
GPSen använder guidelinan som guide ut, men struntar i längd och %-tal vad jag har kunnat läsa mej till och erfarit. Skulle fästa guiden längst ut i tarmen, så du tänkte.

Vet inte om GPSen dynamiskt uppdaterar sig när den "lärt klart".
 
Redigerat:
Hur avgör ni om det är dags att byta knivar?

Har ändrat min till komplex, höjd 4, vädertimer normal, fri klippning. Får se hur det går. Tar kanske tid för den att trappa ner. Den klipper fortfarande 2/3 av dygnet trots att jag tycker det duger.
 
Micleg skrev:
Hur avgör ni om det är dags att byta knivar?

Har ändrat min till komplex, höjd 4, vädertimer normal, fri klippning. Får se hur det går. Tar kanske tid för den att trappa ner. Den klipper fortfarande 2/3 av dygnet trots att jag tycker det duger.
Har inte kommit så långt (bara 2 veckor gammal), men det går väl alltid att prova och byta tillbaka igen?

Nu har min börjat svänga tvärt, även om det inte finns någon begränsningslina. Gör era så också?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.