peternicklas
eleson skrev:
Är det någon som har koll på vilka motorer den har? Är det stegmotorer?
Bortslösa motorer med en planetväxel.
 
Fått tillbaka min klippare nu, vet inte vad dom gjort då ingen servicerapport följde med. Dessutom så hade ställt 0000 som pinkod som jag fick gissa mig till. Fick heller inte den omtalade uppgraderingen som nämnts i tråden.

Men nu fungerar den som när den kom för 3 månader sedan.

Får ringa imorgon och fråga dem vad de har gjort :-/
 
Intressant det där med klippzoner, jag som just delat upp min i två och styr med relä...

Av det jag ser i manualen tolkar jag det som att man kan ställa in hur den skall fördela sina startpositioner, dvs man kan ange fyra olika positioner längs slingan och säga åt den att fördela starterna enligt den procentsats man anger. Detta är ju bra så slipper den starta vid basen hela tiden, speciellt om den står lite undanskymt till. Men om den följer slingan bakåt ut ur laddstationen blir det ännu mera hjulspår på den halvan av slingan...

Någon ytterligare "zoning" eller "avgränsning av området" kan det ju inte vara frågan om eftersom den inte har en aning om var den är nånstans!?

Dvs man kan tala om för den att starta t.ex. i ena hörnet av trädgården men beroende på hur trädgården ser ut kommer den att leta sig till sina "favoritställen" ändå och för varje klippning kommer den att röra sig inom hela begränsningsområdet.

En annan sak, efter att ha lagt om slingan mer aggressivt och kikat lite närmare verkar det som att man kan påverka rätt mycket om den tenderar att favorisera en del hörn och skrymslen. T.ex om man har en Ö med inte alltför många meter till ytterkanterna och gör den sexkantig kan klipparen ofta studsa "in" bakom ön då den träffar de yttersta två sneda kanterna, men sträcker man ut ön till en rektangel ändrar man "studsvinklarna" ganska mycket och den studsar oftare "tillbaka ut på det stora området" igen.

Önskar att någon kunde sätta sig ner och skriva lite kod så att man kunde simulera detta. :)
 
Ni som har monterat vikter bak på era maskiner och kört ett tag med detta, går era klippare rakare med mer tyngd bak?

Efter att ha servat framhjulen och kört utan klippning samt kalibrerat lutningen både plan och åt ena eller andra hållet för att lura den, samt bekräftat detta genom att se hur många meter hjulen gått i förhållande till om den drar snett eller ej har jag dragit slutsatsen att att när den går snett beror det enbart på (ett litet) hjulslir på ena eller andra sidan. Vad tror ni?

Den perfekta motvikten i så fall är såklart ett batteripack med 14 st 18650-celler och tredubbel batteritid. :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
eleson skrev:
Är det någon som har koll på vilka motorer den har? Är det stegmotorer?
Tänkte du på avståndsmätning?
Isf går det lika bra att lösa med enkoder på drivmotor/växel-axel.
 
peternicklas skrev:
Bortslösa motorer med en planetväxel.

Stegmotorer är väl/kan vara borstlösa de med.
 
eran skrev:
Tänkte du på avståndsmätning?
Isf går det lika bra att lösa med enkoder på drivmotor/växel-axel.
Japp, jag tänkte mer på de distinkta starten och stoppen som maskinen gör. Hjulen slår t ex stopp direkt i stället för att bromsa in. Det är en otroligt stor skillnad mot Tianchen S510 som är mycket 'odistinktare',
LD-M har ingen acceleration alls.
 
Redigerat:
martin43 skrev:
Ni som har monterat vikter bak på era maskiner och kört ett tag med detta, går era klippare rakare med mer tyngd bak?

Efter att ha servat framhjulen och kört utan klippning samt kalibrerat lutningen både plan och åt ena eller andra hållet för att lura den, samt bekräftat detta genom att se hur många meter hjulen gått i förhållande till om den drar snett eller ej har jag dragit slutsatsen att att när den går snett beror det enbart på (ett litet) hjulslir på ena eller andra sidan. Vad tror ni?

Den perfekta motvikten i så fall är såklart ett batteripack med 14 st 18650-celler och tredubbel batteritid. :)
Jag har kört med ca. 1 kg vikt bak i en dryg månad nu och den går både rakt och fint och dessutom utan att slira när den vänder i nedförslut så jag är mycket nöjd med beteendet.
 
eleson skrev:
Japp, jag tänkte mer på de distinkta starten och stoppen som maskinen gör. Hjulen slår t ex stopp direkt i stället för att bromsa in. Det är en otroligt stor skillnad mot Tianchen S510 som är mycket 'odistinktare',
LD-M har ingen acceleration alls.
Nja, den har väl en väldigt hög retardation och acceleration, dvs. kommer ner och upp i hastighet under en mycket kort sträcka. Det är därför den är så snabb och därmed effektiv i vändningarna, förutom att den inte heller backar från gränstråden när den träffar på den. En mycket smart och effektiv algoritm i mjukvaran m.a.o.
 
Den borde backa om den märker att det lutar nedåt när den vänder... den glider gärna utanför annars.
 
MBygga skrev:
Jag har kört med ca. 1 kg vikt bak i en dryg månad nu och den går både rakt och fint och dessutom utan att slira när den vänder i nedförslut så jag är mycket nöjd med beteendet.
Samma här, helt annan maskin👍
 
Oföranmäld konkurrentanalys av en Robomow. Jag reflekterade över dess storlek, ljudbilden från klipp och drivning samt dess för mig nya sätt att vända.

[video=youtube;Sw7HCdoCRTk]https://www.youtube.com/watch?v=Sw7HCdoCRTk[/video]
 
Henke2 skrev:
Den borde backa om den märker att det lutar nedåt när den vänder... den glider gärna utanför annars.
Tycker jag inte, kontrollerad men kraftig inbromsning med bra grepp är bättre för gräsmattan, börjar den backa river den lätt upp gräs och jord, särskilt om det är lite fuktigt.
 
Henke2 skrev:
Oföranmäld konkurrentanalys av en Robomow. Jag reflekterade över dess storlek, ljudbilden från klipp och drivning samt dess för mig nya sätt att vända.

[video=youtube;Sw7HCdoCRTk]https://www.youtube.com/watch?v=Sw7HCdoCRTk[/video]
Tror jag sett Stigas modeller 125/127 "vända" på samma sätt. De är dessutom symetriska med stora hjul på mitten.
 
Kan man skarva med vilken slinga som helst?? På poolrobot sa dom att worx och robomows tråd går utmärkt att ha tillsammans..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.