IMG_9359_140702.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan en halv kilometer med 190x27 furugolv levererat tillsamman med golv och taklister.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Varför inte gjuten platta. Den lösningen med fläkt är bara bekymmer.
 
Varför gjuta en platta när man kan få en grund som är inspektionsbar, torr, varm och ger möjlighet att enkelt lägga till kanalisation?

Det sitter en kanalfläkt som säkert kan gå 20-30 år utan service. En tryckvakt med indikation i grovköket så man vet att den snurrar. Få saker i ett hus är så underhållsfritt.

Jag får ett värmesystem som reagerar snabbt utifrån väderväxlingar vilket är betydligt mer energismart.
 
Torpargrund och element i hus tillhör historien. Idag är det platta och golvvärme.
 
Feltänk!
Jag är inte intresserad av platta på mark eller golvvärme. Det fungerar dåligt med solida såpaskurade furugolv.
 
Nja nä det funkar väl inte så bra ihop. Visste inte att ni försökte återskapa ett sekelskifteshus.
 
Sundance Kid skrev:
Nja nä det funkar väl inte så bra ihop. Visste inte att ni försökte återskapa ett sekelskifteshus.
Hej

Sundance Kid, tro du behöver läs på lite om hur en moderna krypgrunder ser ut och fungera.

Vad vill uppnå med dit påstående? Mer än vara spydig! Dela gärna med dig i så falla av din konkreta bekymmer med en modern krypgrund.

PAF dit bygge ser jätte bra ut och det blev vist inga spröjs.

//Calle
 
Jag vet hur den fungerar och deras prolematik. Husen ser jättefina ut. Det gör älvsbyhus också men man får inte glömma att de är riktigt billiga men däremot prisvärda hus.
Har vart på väg att bygga med dessa själv men valt bort det för att det är billiga lösningar i hela husen. Inga isolerade innerväggar och går inte välja till. Ingen råspont under pannor mm mm.
Man väljer själv vad man bygger.
 
Oavsett vad man har för åsikter om grundläggning blir det ibland husfabrikens produktion som sätter gränser.

Vi talar om ett hus som levereras i en komplett prefabricerad "volym". Den tekniken passar inte alls på gjuten platta. Däremot om du bygger med små eller medelstora väggblock kan du i princip fritt välja torpargrund ihop med valfritt bjälklag alternativt ställa väggblocken direkt på gjuten platta.

Volymhusen kommer egentligen allra bäst till sin rätt på en enkel plintgrund (som är idiotsäkert ventilerad per automatik).
 
Redigerat:
Till att börja med så använder SMV och Älvsbyhus inte samma grundteknik överhuvud taget.

http://www.bygging.se/husbyggaren/artiklar/2011_3_06.pdf

Om man nu ska ha ett billigare hus så klart man tar bort saker som inte direkt tillför något. Men är man så naiv att man tror bara föra det finns vis dyrare lösningar att det blir bättre byggtekniskt så ok. Klart någon ska ju tjäna mer pengar på dessa lösningar som ofta tar längre tid att applicera på huset ute på byggarbetsplatsen.

Hederlig råspont till exempel är mycket känsligare för mögel påväxt än impregnerade plywood eller fiberskivor och det adderar mer vikt på taket och tar längre tid att lägga ut. Vilket också göra att man få ha kraftiga takstolar som även det ökar priset.

Sen är det ju så att man måste bygga hus efter vad plånboken klarar och vad banken godkänner. Att bygga en 4-5 miljoners villa på landsbygden är i dag i princip omöjligt om man inte har extremt bra lägg och stor handpenning.

//Calle
 
  • Gilla
MrSoderlind
  • Laddar…
Jag vet mycket väl om att de har olika grunder. Har jobbat en hel del med smålandsvillan bl.a.

Ang pengar och insats så är det väl så att vi som bor i storstäder och redan haft några boende innan snabbt har fått ihop pengar till nästan hela husen. Själv har jag jobbat mig upp genom 4 boenden och bor nu i hus för c:a 5 milj utan lån.
Men på landet betalar man inget för tomter och kapar direkt priset med 1-3 milj. Så det går väl på ett ut.
 
Sundance Kid skrev:
Jag vet mycket väl om att de har olika grunder. Har jobbat en hel del med smålandsvillan bl.a.

Ang pengar och insats så är det väl så att vi som bor i storstäder och redan haft några boende innan snabbt har fått ihop pengar till nästan hela husen. Själv har jag jobbat mig upp genom 4 boenden och bor nu i hus för c:a 5 milj utan lån.
Men på landet betalar man inget för tomter och kapar direkt priset med 1-3 milj. Så det går väl på ett ut.
http://www.byggahus.se/forum/hustil...-visingso-med-smalandsvillan.html#post1046192

//Calle
 
Sundance Kid skrev:
Nja nä det funkar väl inte så bra ihop. Visste inte att ni försökte återskapa ett sekelskifteshus.
Vi vill ha ett hus med lite äldre känsla men ändå modernt. Solida furugolv och tapeter med förlagor från 1800- talet. Inte bara för att det är så, utan för att vi gillar mönster och färger på dem. I köket har vi valt rostfritt som stänkskydd som kontrast. Utsidan är traditionell med slamfärg och förhöjt väggliv, men modern fönstersättning.

CalleSpeed skrev:
Hej

Sundance Kid, tro du behöver läs på lite om hur en moderna krypgrunder ser ut och fungera.

Vad vill uppnå med dit påstående? Mer än vara spydig! Dela gärna med dig i så falla av din konkreta bekymmer med en modern krypgrund.

PAF dit bygge ser jätte bra ut och det blev vist inga spröjs.

//Calle
Nej, vi valde att gå på spröjslöst, lite för att det är modern fönstersättning vilket gör att det känns lite en konverterad lada. (men tack för bilderna)
 
Redigerat:
Idag blev större delen av tv-rummet tapetserat. Främre väggen skall jag modda lite (dra kablar, isolera och sedan extra lager gips.) Halva vardagsrummet blev golvklätt också.
 
  • Gilla
Yody
  • Laddar…
Golv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man blir lite trött i knäna av att lägga golv, men det är härligt att se det växa fram!
 
  • Gilla
Freddo26 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.