Den gamla kan ligga kvar
 
Martin84 skrev:
Vad tror ni nu då, måste jag ta bort den gamla slingkabeln när jag installerar den nya?? Den gamla ger väll knappast någon spänning när den är urkopplad?
Måste du ta bort den gammla?
Kan du inte använda den?
 
Martin84 skrev:
Vad tror ni nu då, måste jag ta bort den gamla slingkabeln när jag installerar den nya?? Den gamla ger väll knappast någon spänning när den är urkopplad?

I en annan tråd bygger man upp ett scenario där metallprylar genererar spänning. Man kallar dem för antenner och att ge börjar de spänning när vädret är ostabilt. Gräsklippare suger åt sig åska med sin jätteantenn till slinga nedgrävd i marken etc. Tror man på den linjen så kan ju din gamla slinga påverka.

Jag har faktiskt ingen aning.
 
A Haddock skrev:
Detta innebär ju att om jag reser bort och det blir strömavbrott så kommer jag att komma hem till en oklippt gräsmatta.
Så är det. Min maskin har en tendens att köra fast på ett ställe på min tomt som jag har svårt att påverka. kanske sitter fast var tredje dag. Men... jag är inte ledsen för det eftersom utan robot så hade det inte heller blivit klippt oavsett om jag är hemma eller ej ;)
 
Henke2 skrev:
I en annan tråd bygger man upp ett scenario där metallprylar genererar spänning. Man kallar dem för antenner och att ge börjar de spänning när vädret är ostabilt. Gräsklippare suger åt sig åska med sin jätteantenn till slinga nedgrävd i marken etc. Tror man på den linjen så kan ju din gamla slinga påverka.

Jag har faktiskt ingen aning.
Henke2 :Vilken diskussionstråd är det, som trotsar fysiken? Det som trots allt kan hända med långa trådar är att det kan induceras spänning vid ett åsknedslag alldeles i närheten. Den spänningen kan slå sönder elektroniken i både klippare och laddstation om de inte är korrekt skyddade( 100 % skydd finns dock inte).
Martin84: En "gammal" nergrävd begränsningstråd kan i värsta fall (= ligger tätt intill den nya + är kortsluten) försvaga den nya trådens signalstyrka. Jämför "kopplade spolar" t.ex en elektrisk tandborste som tar ström från sin laddare. Om den gamla ska ligga kvar (varför inte använda den?), så se till att den har öppna ändar.
 
Tänkte mest lägga om för att få ännu bättre driftsäkerhet… då får jag väll försöka dra upp den gamla :)
 
Räcker troligen med att se till så den inte ligger med kortslutna ändar. En öppen slinga påverkar mycket litet.
 
Hej,
Har precis i veckan införskaffat 1st Landroid M, Denna tråd har varit mycket bra/nyttig att läsa.
En fråga: Är det någon som har exerimenterat med områdesavgränsningarna, alltså att programmera den så att område 2 klipps mindre frekvent än område 1.
Vad jag funderar över är hur den identifierar område, verkar vara längden från basstationen.
 
Du menar att ändarna bara ska dras ur laddaren och bara ligga?
 
Precis så, isolera dom.
 
twostroke skrev:
Hej,
Har precis i veckan införskaffat 1st Landroid M, Denna tråd har varit mycket bra/nyttig att läsa.
En fråga: Är det någon som har exerimenterat med områdesavgränsningarna, alltså att programmera den så att område 2 klipps mindre frekvent än område 1.
Vad jag funderar över är hur den identifierar område, verkar vara längden från basstationen.
Nu har du nog fuskat med din research, landroid m har inga sådana funktioner över huvud taget, tyvärr.
 
Nja jag tror inte att jag fuskat :)
Blev själv förvånad när jag läste om det i manualerna som kom med. Därav frågan :) Kollade precis på deras hemsida innan jag skrev inlägget men där finns det ju inte så jag antar att de manualer som som finns där inte är uppdaterade.
Jag kollar ikväll hemma och återkommer.
 
twostroke skrev:
Nja jag tror inte att jag fuskat :)
Blev själv förvånad när jag läste om det i manualerna som kom med. Därav frågan :) Kollade precis på deras hemsida innan jag skrev inlägget men där finns det ju inte så jag antar att de manualer som som finns där inte är uppdaterade.
Jag kollar ikväll hemma och återkommer.
Man får labba med relä o timer
 
Ny funktion i senaste mjukvaran kanske? Det känns inte så troligt att manualen skulle ta upp det om det handlade om hemmapysslandet med relä och timer.
Låter intressant iaf, definitivt nåt jag skulle ha nytta av på min tomt...
 
Redigerat:
twostroke skrev:
Nja jag tror inte att jag fuskat :)
Blev själv förvånad när jag läste om det i manualerna som kom med. Därav frågan :) Kollade precis på deras hemsida innan jag skrev inlägget men där finns det ju inte så jag antar att de manualer som som finns där inte är uppdaterade.
Jag kollar ikväll hemma och återkommer.
Är också intresserad av den här funktionen. Finns beskriven i pappersmanualen som följde med. Ej i den på webben. Man skall tydligen kunna ta ur klipparen ur laddaren, trycka på hemknappen. När du vill definiera en zon trycker man på 2 under tiden den klipper kanten på väg hem. Avståndet till laddstationen skall då lagras och kunna användas som zoninformation. Zonerna skall sedan kunna tilldelas %-uell tid om jag fattat rätt. (Jag har v0.61)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.