Nicke Nyfiken
MrMad skrev:
Om jag minns rätt:
När klipparen är ute och kör kan vem som helst stoppa den, gå in i menyn och byta pinkod, utan att behöva ange den gamla.
Det stämmer inte på min klippare. Jag måste ange den gamla pinkoden för att kunna ändra den. Min klippare har 0.50 mjukvara.
 
Bulldog_76 skrev:
På min Landroid var jag tvungen att ange den gamla pinkoden för att byta till en ny! Gjorde det igår när jag installerade den.
Hmm, var det "deaktivera pinkod" som gick att göra då? Minns inte riktigt hur det var, får kolla när jag kommer hem.
 
Bulldog_76 skrev:
På min Landroid var jag tvungen att ange den gamla pinkoden för att byta till en ny! Gjorde det igår när jag installerade den.
Så måste det väl ändå vara !😬
 
Bulldog_76 skrev:
På min Landroid var jag tvungen att ange den gamla pinkoden för att byta till en ny! Gjorde det igår när jag installerade den.
Byta ja. Men det skulle kunna gå till så att en tjuv går till maskinen när den laddar. Går in i menyn. Slår av pinkodslåset (kräver ingen kod för att stängas av). Tar med sig hela klabbet. Sen går det att köra med roboten utan pinkod hur mycket man vill. Däremot kan tjuven eller den som "får" maskinen inte aktivera pinkod, för den vet ju dom inte.
 
Bulldog_76 skrev:
På min Landroid var jag tvungen att ange den gamla pinkoden för att byta till en ny! Gjorde det igår när jag installerade den.
Provade precis på min, kan varken byta eller stänga av pinkod utan att ange den gamla👍
 
Tollarn skrev:
Provade precis på min, kan varken byta eller stänga av pinkod utan att ange den gamla��
Konstigt. Har du nyare mjukvara än 0.61 ? Jag har provat och jag kan stänga av pinkodskontroll utan att ange koden.
 
fester skrev:
Konstigt. Har du nyare mjukvara än 0.61 ? Jag har provat och jag kan stänga av pinkodskontroll utan att ange koden.
Jag testade också och kan också säga av utan o pinkod. Riktigt usel programmering. Finns nyare firmware och hur uppdaterar man?
Jag testade när den stod i laddaren.
 
Redigerat:
Bulldog_76 skrev:
Jag testade också och kaj kunder också säga av utan o pinkod. Riktigt usel programmering. Finns nyare firmware och hur uppdaterar man?
Jag provade när den va ute och klippte, skall prova när den laddar ochså.
 
Bulldog_76 skrev:
Jag testade också och kaj kunder också säga av utan o pinkod. Riktigt usel programmering. Finns nyare firmware och hur uppdaterar man?
Jag provade när den va ute och klippte, skall prova när den laddar ochså.ok har provat..samma problem
 
Har haft min klippare i ungefär en månad nu och har lite funderingar kring strömhanteringen. Idag började det åska här så jag var en duktig ägare och gick ut och drog ur kontakten till laddaren (med klipparen i). Satte i den igen efter knappt 3 timmar, och slängde ett öga på klipparen som var avstängd! Ska det vara så? Detta innebär ju att om jag reser bort och det blir strömavbrott så kommer jag att komma hem till en oklippt gräsmatta.

Jag har även upptäckt att om klipparen står avstängd i laddaren och man knäpper på den där så börjar den inte ladda och invänta schematid, utan står bara där inaktiv och stänger av sig igen efter en stund. Man måste dra ut den, knäppa på den och låta den åka in i laddaren igen för att den ska ladda och invänta klipptid. Irriterande.

I övrigt är jag nöjd med den. Jag har den "gamla" varianten med silverhjul och den tar sig fram i backarna på min på vissa ställen ganska komplicerade och trånga tomt. Den har kört fast tre gånger hittills, mot samma objekt varje gång. Den prylen ska bort från trädgården om en månad så jag orkar inte göra nåt åt det. Den har en egenhet att i 95% av fallen svänga höger vid slingan i närheten av laddstationen, vilket gör att den favoriserar en liten del av trädgården där den kan bli kvar orimligt länge eftersom det är rätt trångt. Jag har dock löst det med en planka som spärrar av en trång passage så den tvingas vända, sen tar jag bara bort plankan nån gång i veckan så det blir klippt. Den drar vänster på raksträckor som många andra skriver om, men jag har även sett den dra åt höger i vissa fall, och ibland gå spikrakt.
 
Redigerat:
Japp så e de
 
Jag ser även fördelar med det här, att den inte sticker iväg på egen hand om man inte vill. Jag har ibland gått ut och stängt av klipparen för att den just inte skulle sticka iväg och klippa nästa morgon. Det förklarar varför min inte gick ut efter schemat vid ett tillfälle.
 
Redigerat:
Jo jag stängde också av den en kväll för att jag inte ville att den skulle åka ut morgonen efter. Knäppte på den dagen efter med resultatet att den inte åkte ut dagen efter heller eftersom jag ju hade gjort det när den stod i laddaren. Jag kan inte riktigt se fördelen med det. Vill jag att den inte ska klippa kan jag ju slå av den manuellt, men tycker det är lite irriterande att jag inte bara kan knäppa på den igen dagen efter utan måste dra ut den och knäppa på den och låta den åka in igen för att den ska funka. I-landsproblem förvisso, men ändå.
 
Vilket fall bra att veta den fungerar :)
 
Vad tror ni nu då, måste jag ta bort den gamla slingkabeln när jag installerar den nya?? Den gamla ger väll knappast någon spänning när den är urkopplad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.