Excel skrev:
Den bygger på verkliga kostnader
Energimätaren?
Uppskattar den kommande utetemperatur och förbrukning?
 
Excel
FredrikR skrev:
Energimätaren?
Uppskattar den kommande utetemperatur och förbrukning?
Ja precis
 
Excel
Dec förbrukning 1491 kwh
Jan förbrukning 1452 kwh
 
Excel
Förbrukning 6 månader Jan-Jun är 5702kwh inkl hushållsel vilket är över förväntan.

:wow:
 
Excel skrev:
Förbrukning 6 månader Jan-Jun är 5702kwh inkl hushållsel vilket är över förväntan.

:wow:
Ligger på 5968 kWh Januari-idag inklusive allt med elpanna, trähus 150 m2. Kommer aldrig kunna räkna hem bergvärme :( Inte ens luft-vatten kan jag räkna hem.
 
Excel
HenrikP skrev:
Ligger på 5968 kWh Januari-idag inklusive allt med elpanna, trähus 150 m2. Kommer aldrig kunna räkna hem bergvärme :( Inte ens luft-vatten kan jag räkna hem.
Har du så låg förbrukning behöver du inte fundera på bärgvärme eller någon annan typ av energibesparande åtgärd.
 
Excel skrev:
Har du så låg förbrukning behöver du inte fundera på bärgvärme eller någon annan typ av energibesparande åtgärd.
Även om man har låg förbrukning så skall man inte lägga sig på sofflocket och tycka "hurra va bra jag är".

Finns det den minsta möjlighet att göra en energibesparing, som är investeringsmässigt försvarbar, så ska man ta den.

En energibesparing är en vinst för både miljö och plånbok oavsett om utgångsläget är 20.000 kWh eller 5.000 kWh ;)
 
Excel
Då har jag mätt förbrukning:

Jan 1453
Feb 1067
Mar 1028
April 775
Maj 771
Juni 607
Juli 518
Augusti 944
September 893

Totalt Januati-September 8056 kWh vilket är över förväntan.
 
Excel skrev:
Då har jag mätt förbrukning:

Jan 1453
Feb 1067
Mar 1028
April 775
Maj 771
Juni 607
Juli 518
Augusti 944
September 893

Totalt Januati-September 8056 kWh vilket är över förväntan.
Härligt! :)
Gjordes det någon beräkning innan installationen vad ni 'borde' få för årsförbrukning?
Vår förbrukning uppskattades till 10' kWh och de 3 första åren har vi legat på 9'.
 
Excel
FredrikR skrev:
Härligt! :)
Gjordes det någon beräkning innan installationen vad ni 'borde' få för årsförbrukning?
Vår förbrukning uppskattades till 10' kWh och de 3 första åren har vi legat på 9'.
Beräknad energibehov utan investeringen är 42752 kWh

Beräknad årsförbrukning med investering är 10904 kWh, här i krokarna lär det landa givet nuvarande takt.

Energitäckningsgraden 97,7%

Kul att en Energibesparingskalkyl stämmer så bra. Jag är imponerad, jobbar själv som controller så jag vet hur svårt det är att göra kalkyler och estimera kostnader. (y)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Excel
Elförbrukningen slutade på 11.787 kWh
Elförbrukning enl. installatör 10.904kWh

Då hade vi också en vattenskada och torken drog ca 600 kWh under 4 veckor.
Så kalkylen stämde väldigt bra.

Förbrukningen i Juli låg på 518kWh, extrapolerar man detta på ett helt år hamnar hushållselen på 6.216kWh (exkl uppvärmning)

Så uppvärmningen till huset för ett helt år landade på 5.571kWh mot 36.536kWh (beräknat) En energiminskning i runda slängar med 85%.

För er som undrar var det en Thermia Diplomat Optimum G3 10 som installerades och den har funkat klockrent hittills.

Utöver detta kunde vi säkra ned från 25A till 16A vilket innebär ca 2700kr i bonusbesparing per år.
 
Jag uppfattade det som att förbrukningen som tidigare diskuterats enbart rörde värmepumpen, och dess enegerimätare gjorde temperaturprognoser.
Nu klarnar det lite :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.